Ενέργεια

Τα επείγοντα ζητήματα για την ανάπτυξη και κατασκευή έργων ΑΠΕ, νέα κοινή επιστολή στο γραφείο του Σκρέκα

Μια επιστολή με όλα επείγοντα ζητήματα που δημιουργούν προβλήματα στην ανάπτυξη και κατασκευή έργων ΑΠΕ έλαβε πριν λίγες μέρες στο γραφείο του ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας και η γενική γραμματέας, Αλεξάνδρα Σδούκου.

Πρόκειται για επιστολή που έστειλαν οι εξής φορείς:

  • ΕΛΕΑΒΙΟΜ – Ελληνική Εταιρεία Ανάπτυξης Βιομάζας
  • ΕΛΕΤΑΕΝ – Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας
  • ΕΣΗΑΠΕ – Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ
  • ΕΣΜΥΕ – Ελληνικός Σύνδεσμος Μικρών Υδροηλεκτρικών
  • ΣΠΕΦ – Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

Η επιστολή:

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή, επιθυμούμε να θέσουμε υπόψη σας μερικά εξαιρετικά σημαντικά και επείγοντα ζητήματα και προτάσεις που αφορούν στα αναπτυσσόμενα και στα υπό κατασκευή έργα ΑΠΕ στη χώρα μας :

1) Οι επιπτώσεις της δεύτερης φάσης της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι πολλαπλάσιες της αντίστοιχης της άνοιξης και των αρχών του καλοκαιριού 2020 και έχουν δημιουργήσει πολύ μεγαλύτερα προβλήματα στην ανάπτυξη, αδειοδότηση και κατασκευή των έργων. Ουσιαστικά οι επιπτώσεις αυτές και οι συνεπαγόμενες καθυστερήσεις δεν έπαψαν αυξανόμενες από την αρχή της πανδημίας.

Επομένως, υφίσταται άμεση ανάγκη για γενναία παράταση, τουλάχιστον 12 μηνών, των προθεσμιών που αφορούν:

– το χρονικό ορόσημο για την εξασφάλιση Τιμής Αναφοράς των έργων Α.Π.Ε. όλων των τεχνολογιών,

– των αδειών εγκατάστασης και των οριστικών προσφορών σύνδεσης των έργων Α.Π.Ε.

Σημειώνεται ότι με προηγούμενες διατάξεις (παρ. 3 του άρ. 55 της ΠΝΠ του ΦΕΚ Α’75/30.3.2020 και το άρ. 122 του ν.4685/2020), αναγνωρίστηκε το πρόβλημα και δόθηκαν παρατάσεις προθεσμιών που καλύπτουν όμως μόνο την πρώτη περίοδο της ανάσχεσης δραστηριοτήτων λόγω του κορωνοϊού, με αποτέλεσμα την ανισότιμη αντιμετώπιση όλων των άλλων έργων που αντιμετωπίζουν όμοια -αλλά σε αυξημένο βαθμό-προβλήματα και δεν περιλήφθηκαν στις ανωτέρω διατάξεις, αλλά και των έργων της πρώτης φάσης του κορωνοϊού που καλούνται να αντιμετωπίσουν αθροιστικά και τις επιπτώσεις της δεύτερης.

2) Το ορόσημο το οποίο θα πρέπει να έχει επιτευχθεί προκειμένου να θεωρηθεί επιτυχής η ολοκλήρωση ενός έργου που έχει επιτύχει σε διαγωνισμό, δεν θα πρέπει να είναι η ολοκλήρωση του έργου αλλά ένα χρονικό σημείο μετά το οποίο η
ολοκλήρωση του έργου έχει καταστεί βέβαιη και ορατή. Προτείνεται αυτό το σημείο να είναι το ίδιο με το προβλεπόμενο για την τελευταία παράταση της άδειας εγκατάστασης κατά την περίπτωση α1.β.αα της παρ. 10 του άρ. 8 του ν.3468/2006. Ειδικότερα προτείνεται όπως οι προθεσμίες που προβλέπονται στις σχετικές προκηρύξεις της ΡΑΕ να θεωρούνται εκπληρωμένες όταν έχει εκτελεσθεί έργο, οι δαπάνες του οποίου καλύπτουν το 40% του συνολικού κόστους της επένδυσης. Η αναγκαιότητα αυτής της διάταξης προκύπτει και από το γεγονός ότι οι προθεσμίες που τίθενται με τους διαγωνισμούς συνιστούν επί της ουσίας σημαντικό περιορισμό των προθεσμιών υλοποίησης των έργων σε σχέση με αυτά που προβλέπει η νομοθεσία για την άδεια εγκατάστασης, τα οποία έχουν προέλθει μετά από πολλές ζυμώσεις και ενσωματώνουν την εμπειρία πάνω από δύο δεκαετιών.

3) Ο αυξημένος χρόνος υλοποίησης (κατά 6 μήνες) σε περίπτωση σύνδεσης στα 400kV να ισχύει για όλα τα έργα που έχουν επιτύχει σε διαγωνισμό και όχι μόνο για αυτά των κοινών διαγωνισμών. Η πρόταση αυτή αφορά τη διόρθωση μια προφανούς αβλεψίας, η διατήρηση της οποίας οδηγεί σε ανισότιμη αντιμετώπιση ομοειδών περιπτώσεων. Συγκεκριμένα, μόνο στις προκηρύξεις κοινών διαγωνισμών από τη ΡΑΕ προβλέπεται ότι να το έργο συνδεθεί τα 400kV ο χρόνος υλοποίησης αυξάνει κατά 6 μήνες, ενώ πλέον υπάρχουν πολλά έργα που έχουν επιλεγεί μέσω μη κοινών διαγωνισμών και υποχρεούνται να συνδεθούν στα 400kV.

4) Προτείνεται για όσα έργα Α.Π.Ε. εκκρεμεί αίτηση τροποποίησης της Βεβαίωσης ή της Άδειας Παραγωγής, η προθεσμία της περίπτωσης (α) της παρ. 2 του αρ. 12 του Ν.4685/20 για την υποβολή ΜΠΕ να αναστέλλεται για το χρόνο που μεσολαβεί από το πέρας των προθεσμιών που προβλέπονται για τη ΡΑΕ στην παρ. 4 του άρ. 21 του Κανονισμού Βεβαιώσεων έως την έκδοση της τροποποίησης από τη ΡΑΕ.

Αναλυτικότερα:

Σύμφωνα με την περίπτωση (α) της παρ. 2 του άρ. 12 του Ν.4685/2020 οι χερσαίοι αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί υποχρεούνται να καταθέσουν αίτηση για χορήγηση ΑΕΠΟ εντός 6 μηνών από την έκδοση της Βεβαίωσης. Για τις υφιστάμενες κατά την έναρξη ισχύος του νόμου Άδειες Παραγωγής η παραπάνω προθεσμία αρχίζει να μετράει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 σύμφωνα με την παρ. 2 του άρ. 25 και συνεπώς εκπνέει στις 28/2/2021.

Έχει παρατηρηθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις τόσο Βεβαιώσεις που εκδόθηκαν πρόσφατα, όσο και υφιστάμενες άδειες παραγωγής χρήζουν τροποποίησης ώστε να προσαρμοσθούν στις εξελίξεις της τεχνολογίας και έχουν ήδη υποβάλει σχετικό αίτημα στη ΡΑΕ. Καθώς η συμπλήρωση του εξαμήνου από την έκδοση της Βεβαίωσης ή από την 1.9.2020 για τις άδειες παραγωγής πλησιάζει, διαπιστώνεται ότι η ΡΑΕ δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει την επεξεργασία των αιτημάτων τροποποίησης εντός των σχετικών προθεσμιών. Αυτό είναι μεν κατανοητό λόγω εξαιρετικά μεγάλου φόρτου εργασίας, αλλά δεν μπορεί να οδηγεί σε τιμωρία των επενδυτών. Ούτε έχει νόημα να κατατεθούν αιτήματα ΑΕΠΟ για τον ξεπερασμένο τεχνολογικά σχεδιασμό, αφού κάτι τέτοιο θα αύξανε άσκοπα το φόρτο εργασίας των περιβαλλοντικών υπηρεσιών καθώς και όλων των γνωμοδοτούντων στα πλαίσια της ΑΕΠΟ φορέων με έργα που εκ των πραγμάτων δεν είναι υλοποιήσιμα εις βάρος του συνόλου των έργων ΑΠΕ, αλλά και άλλων.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Άγριες Μέλισσες: Ο Μελέτης και η Πηνελόπη υποκύπτουν στο πάθος τους
Ταραντίλης: Αυτό το στοιχείο κρίνει νέα μέτρα - Τι είπε για απαγόρευση κυκλοφορίας από τις 6
Chevron Right