Ως ένα «σημαντικό πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της διαφαινόμενης πρόκλησης εφοδιασμού μετάλλων στην Ευρώπη», χαρακτήρισε ο Πρόεδρος της Eurometaux, Ευάγγελος Μυτιληναίος τον νέο που εγκρίθηκε χθες, Πέμπτη (7/12) για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA).
«Ο νόμος για τις κρίσιμες πρώτες ύλες κάνει ένα σημαντικό πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της διαφαινόμενης πρόκλησης εφοδιασμού μετάλλων στην Ευρώπη. Πρέπει τώρα να είναι η αρχή μιας πολύ μεγαλύτερης αλλαγής πολιτικής για να οδηγηθούν πραγματικά οι επενδύσεις της ΕΕ», τόνισε ο κ. Μυτιληναίος σε δηλώσεις του στο Euractiv.
Όπως γράφει ο Frédéric Simon για το Euractiv, ο νέος νόμος της ΕΕ στοχεύει στη μείωση των χρόνων αδειοδότησης για εγχώρια έργα εξόρυξης και ανακύκλωσης, αλλά αποτυγχάνει να δημιουργήσει τις ευρύτερες προϋποθέσεις που απαιτούνται για τις εταιρείες να πραγματοποιήσουν αυτές τις επενδύσεις, λέει ο κλάδος.
Οι νομοθέτες στην επιτροπή βιομηχανίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν την Πέμπτη υπέρ της επικύρωσης μιας πολιτικής συμφωνίας που επιτεύχθηκε τον περασμένο μήνα με τις χώρες της ΕΕ σχετικά με τον νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών.
Ο νέος νόμος, που κατατέθηκε αρχικά τον Μάρτιο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στοχεύει στη μείωση της εξάρτησης του μπλοκ από την Κίνα για μέταλλα όπως οι σπάνιες γαίες, που απαιτούνται για την κατασκευή προϊόντων καθαρής τεχνολογίας όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ανεμογεννήτριες.
Το κείμενο που ψηφίστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο θέτει φιλόδοξους στόχους για την Ευρώπη να εξορύξει εγχώρια το 10% και να επεξεργάζεται το 40% της ετήσιας κατανάλωσης βασικών ορυκτών μέχρι το 2030. Η ΕΕ θα επιδιώξει επίσης να ανακυκλώσει το 25% των κρίσιμων πρώτων υλών που καταλήγουν στα απόβλητά της. ημερομηνία.
Με την εξασφάλιση της ψήφου του Ευρωκοινοβουλίου, ο νόμος θα εγκριθεί πλέον επίσημα από το Συμβούλιο της ΕΕ, που εκπροσωπεί τα 27 κράτη μέλη του μπλοκ.
Είναι σημαντικό ότι το συμφωνηθέν κείμενο θέτει χρονικά όρια για την αδειοδότηση έργων εξόρυξης, ανακύκλωσης και επεξεργασίας για τις 16 πρώτες ύλες που θεωρούνται «στρατηγικές» για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ΕΕ.
Στόχος είναι κανένας ξένος προμηθευτής να μην παρέχει περισσότερο από το 65% οποιασδήποτε στρατηγικής πρώτης ύλης, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο, ο χαλκός ή το τιτάνιο – «δίνοντας ωστόσο ιδιαίτερη προσοχή στις χώρες με τις οποίες η Ένωση έχει συνάψει στρατηγική εταιρική σχέση, συμφωνία ελεύθερου εμπορίου ή άλλες μορφές συνεργασίας που καλύπτουν τις πρώτες ύλες».
Η στάση της βιομηχανίας
Ωστόσο, αν και οι στόχοι του νέου νόμου της ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες έγιναν δεκτοί από τη βιομηχανία, οι παράγοντες στον τομέα των ορυχείων και μετάλλων επεσήμαναν επίσης τις αδυναμίες που σχετίζονται με το ευρύτερο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον της ΕΕ.
Το CRMA, στα χαρτιά, παρουσιάζει φιλόδοξους στόχους για την εγχώρια εξόρυξη, την επεξεργασία και την ανακύκλωση στρατηγικών πρώτων υλών, δήλωσε πηγή στη βιομηχανία αλουμινίου. «Ωστόσο, η πρακτική εφαρμογή των στόχων της CRMA για την τόνωση των επενδύσεων σε αυτές τις πρώτες ύλες παραμένει ουσιαστικά ανύπαρκτη», πρόσθεσε η πηγή.
«Ο νόμος περί κρίσιμων πρώτων υλών κάνει ένα σημαντικό πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της διαφαινόμενης πρόκλησης εφοδιασμού μετάλλων της Ευρώπης», δήλωσε ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, Πρόεδρος της Eurometaux. «Πρέπει τώρα να είναι η αρχή μιας πολύ μεγαλύτερης αλλαγής πολιτικής για να προωθηθούν πραγματικά οι επενδύσεις της ΕΕ», είπε.
Πηγές του κλάδου επισημαίνουν ιδιαίτερα το υψηλό ενεργειακό και ρυθμιστικό κόστος που αποτελεί «σοβαρή πρόκληση» για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες που εξαρτώνται από την επεξεργασία πρώτων υλών, λέγοντας ότι τις καθιστά λιγότερο ανταγωνιστικές σε σύγκριση με την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Τα ρυθμιστικά εμπόδια που επικαλείται μια ανώτερη πηγή στη βιομηχανία αλουμινίου περιλαμβάνουν το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS) και τον Μηχανισμό Προσαρμογής Συνόρων Άνθρακα (CBAM), οι οποίοι «προσθέτουν αστρονομικό κόστος» στις ευρωπαϊκές βιομηχανίες.
Αντίθετα, οι ΗΠΑ έχουν βιώσει μια έκρηξη σε επενδύσεις αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων σε όλη την αλυσίδα αξίας καθαρής τεχνολογίας χάρη στον νόμο μείωσης του πληθωρισμού που εγκρίθηκε το 2022, επεσήμανε η πηγή, αναφερόμενη σε πρόσφατο σημείωμα της επενδυτικής τράπεζας Goldman Sachs για το θέμα.
Για την Euromines, μια εμπορική ένωση, η έλλειψη ανταγωνιστικότητας της ΕΕ είναι επίσης αποτέλεσμα «χρόνων παραμέλησης» για την εγχώρια βιομηχανία εξόρυξης της Ευρώπης, καθώς φθηνά υλικά αποστέλλονταν δωρεάν στην ΕΕ από χώρες με χαμηλότερα κοινωνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα.
«Η πράσινη μετάβαση πρέπει να ξεκινήσει από το ορυχείο», δήλωσε ο Rolf Kuby, γενικός διευθυντής της Euromines. «Σε τελική ανάλυση, τα ηλιακά πάνελ ή οι ανεμογεννήτριες δεν πρέπει μόνο να παράγουν πράσινη ηλεκτρική ενέργεια – πρέπει να είναι κατασκευασμένα από πράσινες πρώτες ύλες καταρχήν».
«Η ΕΕ πρέπει να επανέλθει στον χάρτη εξόρυξης και η άδεια για νέα εξόρυξη που βασίζεται σε ESG πρέπει να εξορθολογιστεί και τα κράτη μέλη πρέπει να εφαρμόσουν για να παραδώσουν νέα ορυχεία», είπε ο Kuby στο Euractiv.
Αποκατάσταση έργων
Είναι αξιοσημείωτο ότι δεν προειδοποιεί μόνο ο κλάδος για τις ελλείψεις που σχετίζονται με τον νόμο CRM. Το Transport and Environment (T&E), μια ομάδα εκστρατειών καθαρής κινητικότητας, λέει επίσης ότι πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα για την επίτευξη των πράσινων στόχων της ΕΕ.
«Η εστίαση στη διύλιση, επεξεργασία και ανακύκλωση ορυκτών, η απλούστερη αδειοδότηση για έργα κορυφαίας κατηγορίας και η τήρηση ισχυρών περιβαλλοντικών διασφαλίσεων είναι όλα καλές πτυχές του τελικού νόμου για τις κρίσιμες πρώτες ύλες της ΕΕ», δήλωσε η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια στην T&E.
«Πρέπει τώρα να εστιάσουμε από τη νομοθέτηση στην εκκίνηση των έργων και στη δημιουργία υπεύθυνων αλυσίδων εφοδιασμού στην Ευρώπη», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με την T&E, λιγότερο από το ένα πέμπτο των ορυκτών μπαταριών που χρειάζονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι το 2030 έχουν μέχρι στιγμής εξασφαλιστεί, ενώ οι κυβερνήσεις και οι κατάντη εταιρείες «κοιμούνται στο τιμόνι».
«Ήρθε η ώρα να επανασυνδέσουμε τις φιλοδοξίες μας για την πράσινη συμφωνία με την πραγματικότητα των κρίσιμων ορυκτών», είπε η Poliscanova στην Euractiv. «Αυτό σημαίνει παρακολούθηση και κλιμάκωση αλυσίδων εφοδιασμού με πραγματικά βιώσιμα ορυκτά, επαναπροσανατολισμός της εμπορικής μας πολιτικής και υποστήριξη έργων με τα καλύτερα στην κατηγορία του με φρέσκα χρήματα της ΕΕ».
Η έλλειψη ειδικής χρηματοδότησης της ΕΕ για έργα πρώτων υλών φαίνεται πράγματι ως αδύναμο σημείο για την ΕΕ.
Τον Σεπτέμβριο, μια συμμαχία που συγκεντρώνει T&E και εταιρείες στην αλυσίδα αξίας μπαταριών – συμπεριλαμβανομένου του γίγαντα εξόρυξης Rio Tinto, του προμηθευτή μετάλλων Aurubis και της κατασκευάστριας μπαταριών Northvolt – έστειλε επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας να αυξηθεί η ειδική χρηματοδότηση της ΕΕ για έργα.
«Μακροπρόθεσμα, ένα μακροπρόθεσμο Ευρωπαϊκό Ταμείο Κρίσιμων Ορυκτών θα πρέπει να δημιουργηθεί ως μέρος της ατζέντας πράσινων επενδύσεων της Ευρώπης για την υποστήριξη της Πράσινης Συμφωνίας», έγραψε ο συνασπισμός .
Για τη Mytilineos, ο κύριος στόχος θα πρέπει να είναι η δημιουργία επιχειρηματικής υπόθεσης για τις εταιρείες να επενδύουν στην Ευρώπη αντί στην Ασία ή τις ΗΠΑ. «Γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τις εταιρείες να δικαιολογήσουν τις επενδύσεις εδώ όταν οι ανταγωνιστικές περιοχές προσφέρουν μια τόσο καλύτερη επιχειρηματική περίπτωση», προειδοποίησε.