Ενέργεια

Πώς θα προστατευθούν οι καταναλωτές από “κανόνια” ιδιωτών παρόχων ρεύματος

Οι φήμες για δύο ιδιώτες παρόχους που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις ενεργειακές τιμές και κάνουν το γύρο της αγοράς καθώς και οι πληροφορίες ότι κάποιος δήμος απείλησε να κινηθεί δικαστικά για να αποδοθούν τέλη που παρακρατούσε προμηθευτής, έχουν κάνει πολλούς καταναλωτές να ανησυχούν για την περίπτωση να μείνουν χωρίς ρεύμα.

Ωστόσο υπάρχει πρόβλεψη για «δίχτυ ασφαλείας» και Προμηθευτής τελευταίου Καταφυγίου, (ΠΤΚ), ο οποίος θα καλύψει τους καταναλωτές αν τυχόν ο πάροχος τους αφήσει «στα κρύα του λουτρού», χωρίς ρεύμα.

Αν ένας πάροχος διακόψει τις εργασίες τους ξαφνικά και μείνουν καταναλωτές χωρίς ρεύμα, τότε αυτομάτως αναλαμβάνει ο Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου. Την υπηρεσία παρέχει έως και τον Σεπτέμβριο 2022 η Elpedison. Στον ΠΤΚ μπορούν να παραμείνουν έως και 3 μήνες οι καταναλωτές, διάστημα αρκετό για να επιλέξουν άλλο πάροχο.

Η υπηρεσία αυτή βεβαίως πληρώνεται ακριβότερα. Η Elpedison χρεώνει 8% προσαύξηση επί του βασικού της τιμολογίου. Η υπηρεσία είναι σχεδιασμένη ώστε το αυξημένο τιμολόγιο να λειτουργεί ως αντικίνητρο για να συμφωνήσει με νέο πάροχο ο καταναλωτής.

Ο καταναλωτής δεν είναι υποχρεωμένος να κάνει κάποια ενέργεια για να ενταχθεί στην Υπηρεσία Τελευταίου Καταφυγίου. Ο Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου ενημερώνεται από το Χρηματιστήριο Ενέργειας, για να δηλώσει εκπροσώπηση για τους καταναλωτές που θα ενταχθούν στην υπηρεσία, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ στέλνει τα στοιχεία τους.

Μέσα σε μία μέρα από την ενεργοποίηση του Τελευταίου Καταφυγίου, ο προμηθευτής πρέπει να ενημερώσει δημόσια και μέσα από την ιστοσελίδα του, για τους όρους με τους οποίους παρέχει τις υπηρεσίες του. Μέσα σε πέντε μέρες, από την παραλαβή στοιχείων των πελατών ο ΠΤΚ τους ενημερώνει ατομικά για τον χρόνο έναρξης της υπηρεσίας, όρους και χρεώσεις, πώς θα αναζητήσουν άλλο προμηθευτή και στοιχεία επικοινωνίας άλλων διαθέσιμων προμηθευτών καθώς και το μέγιστο διάστημα παροχής της Υπηρεσίας (τρίμηνο).

Αν παρέλθει το τρίμηνο χωρίς να έχουν υπογράψει νέα σύμβαση οι καταναλωτές, τότε οι μικροί οικιακοί και μη οικιακοί πελάτες περνούν αυτόματα στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, χωρίς να διακόπτεται η ηλεκτροδότησή τους. Οι μεγάλοι μη οικιακοί πελάτες (με ισχύ άνω των 25 kVA) εκπροσωπούνται για μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι την ενημέρωση του ΠΤΚ για την αλλαγή εκπροσώπησή τους ή την απενεργοποίηση του μετρητή τους από τον ΔΕΔΔΗΕ.

Για τους οικιακούς πελάτες η λύση του Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, δεν είναι καλή καθώς στοιχίζει ακόμα ακριβότερα. Η προσαύξηση είναι στο 12% επί των βασικών τιμολογίων του κάθε παρόχου.

Πρόσφατα προστέθηκε και ρήτρα αναπροσαρμογής.

Την υπηρεσία παρέχουν με νόμο οι πέντε μεγαλύτεροι πάροχοι ενέργειας, δηλαδή ΔΕΗ, Mytilineos, Hρων, Elpedison και NRG, κατ’ αναλογία των μεριδίων αγοράς τους. Ο μέγιστος χρόνος παραμονής σε αυτή είναι τα δύο έτη. Ουσιαστικά η Υπηρεσία αυτή, στεγάζει καταναλωτές που αδυνατούν να βρουν πάροχο λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Φιλοξενεί συνολικά περί τις 150.000 καταναλωτές με οφειλές άνω των 150 εκατ. ευρώ.

Αν ο ιδιώτης δεν απέδωσε στο δήμο τα τέλη ως όφειλε, ο δήμος δεν διαθέτει στοιχεία για τους πελάτες του παρόχου. Επιπλέον οι υπηρεσίες που χρηματοδοτούνται μέσω των τελών, είναι κοινές για όλους και δεν υπάρχει άμεση επίπτωση.

Ειδικότερα όμως για τον ΤΑΠ, (τέλος Ακίνητης Περιουσίας) που δεν αποδόθηκε, μπορεί να υπάρξει πρόβλημα σε περίπτωση μεταβιβάσεων ακινήτων. Γι’ αυτό οι καταναλωτές πρέπει να κρατούν στο αρχείο τους την εξόφληση λογαριασμού.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Ουκρανία: Το χρονικό της κρίσης
Ελληνική εταιρεία εφαρμόζει εξάωρο χωρίς μείωση μισθών
Chevron Right