Σήμερα τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα ψηφίσουν σχετικά με την πρόταση που αφορά τον τερματισμό της προσαρμογής των ρολογιών κατά μία ώρα, κάθε άνοιξη και φθινόπωρο, από το 2021.
Οι χώρες της ΕΕ που θα αποφασίσουν να διατηρήσουν μόνιμα τη θερινή τους ώρα θα πρέπει να προσαρμόσουν τα ρολόγια τους για τελευταία φορά την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου του 2021, αναφέρει το σχέδιο ψηφίσματος του ΕΚ. Οι χώρες οι οποίες προτιμούν να διατηρήσουν την κανονική τους (χειμερινή) ώρα, θα πρέπει να αλλάξουν τα ρολόγια τους για τελευταία φορά, την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου του 2021.
Η ολομέλεια επιθυμεί επίσης οι χώρες της ΕΕ να συνεργαστούν μεταξύ τους έτσι ώστε να διασφαλίσουν πως η λειτουργία της ενιαίας αγοράς δεν θα παρεμποδιστεί.
Εδώ και έναν αιώνα, εφαρμόζεται από καιρού εις καιρόν στην Ευρώπη η εποχική αλλαγή της ώρας. Υπήρξαν διάφορες αιτιολογίες, αλλά μία από τις επικρατέστερες ήταν η εξοικονόμηση ενέργειας. Για αυτόν τον λόγο, μεταξύ άλλων, τα κράτη μέλη της ΕΕ αλλάζουν εποχικά την ώρα τους για αρκετά μεγάλες χρονικές περιόδους. Η ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία εφαρμόστηκε το 2001.
Σύμφωνα με μελέτες, οι εποχικές αλλαγές της ώρας επηρεάζουν τους τομείς των μεταφορών, της εσωτερικής αγοράς, της γεωργίας, της ενέργειας και της δημόσιας υγείας, μεταξύ άλλων. Είναι σαφές ότι ένα εναρμονισμένο σύστημα ώρας είναι απαραίτητο για τη λειτουργία των μεταφορών και της εσωτερικής αγοράς εντός της ΕΕ.
Ωστόσο, οι αλλαγές της ώρας έχουν αρνητικό αντίκτυπο από ορισμένες απόψεις. Στον τομέα της γεωργίας, οι αλλαγές της ώρας επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση των καλλιεργειών και την καλή διαβίωση των ζώων, καθώς διαταράσσουν τον βιορυθμό των ζώων, γεγονός που επηρεάζει, για παράδειγμα, το άρμεγμα των αγελάδων. Οι αλλαγές της ώρας έχουν επίσης αρνητικό αντίκτυπο στη δημόσια υγεία, δεδομένου ότι τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι είναι οι πλέον επηρεαζόμενες πληθυσμιακές ομάδες. Επίσης, σύμφωνα με μελέτες, οι άνθρωποι αισθάνονται γενικά λιγότερο καλά λόγω των αλλαγών της ώρας, καθώς πλήττονται από αυξημένα προβλήματα ύπνου και κόπωσης εξαιτίας της διαταραχής του κιρκάδιου ρυθμού τους. Στον δε τομέα της ενέργειας, οι αλλαγές της ώρας δεν φαίνεται να έχουν πια σαφή οφέλη.
Οι εποχικές αλλαγές της ώρας συζητούνται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, γεγονός που αντικατοπτρίζεται σε πρωτοβουλίες πολιτών που κοινοποιήθηκαν στα εθνικά κοινοβούλια και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η Επιτροπή υπέβαλε την πρότασή της για την αναθεώρηση της οδηγίας σχετικά με τις εποχικές αλλαγές της ώρας τον Σεπτέμβριο του 2018. Η πρόταση της Επιτροπής προτείνει να καταργηθούν οι αλλαγές των ώρας την 1η Απριλίου 2019, και παράλληλα αφήνει περιθώριο στα κράτη μέλη να επιλέξουν την επίσημη ώρα τους.
Η εισηγήτρια υποστηρίζει την πρόταση της Επιτροπής για την κατάργηση της εποχικής επαναρύθμισης των ρολογιών. Ωστόσο, η εισηγήτρια θεωρεί ότι η πρόταση της Επιτροπής είναι μάλλον πρόωρη, καθώς δεν πραγματοποιήθηκε κατάλληλη εκτίμηση επιπτώσεων πριν από την κατάρτιση της πρότασης για την αναθεώρηση της οδηγίας.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των μεταφορών και της εσωτερικής αγοράς, η εισηγήτρια πιστεύει ότι είναι απαραίτητο να εφαρμόζεται ένα εναρμονισμένο σύστημα ώρας εντός της ΕΕ. Ωστόσο, η εισηγήτρια θεωρεί ότι είναι σημαντικό να διατηρήσουν τα κράτη μέλη την εξουσία να καθορίζουν την επίσημη ώρα τους σε εθνικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των μεταφορών και της εσωτερικής αγοράς, η εισηγήτρια προτρέπει τα κράτη μέλη να συντονίσουν μεταξύ τους τις εργασίες τους σχετικά με την επιλογή της ζώνης ώρας και της επίσημης ώρας. Οι σχετικές αποφάσεις θα μπορούσαν να συντονίζονται χάρη στην ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρμόδιων σημείων επαφής στα κράτη μέλη με τη μορφή δικτύου.
Η εισηγήτρια υποστηρίζει την πρόταση της Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενημερώνουν την Επιτροπή πριν από κάθε τροποποίηση της επίσημης ώρας. Οι ίδιες, όμως, πληροφορίες θα πρέπει να παρέχονται και στα κράτη μέλη, ταυτόχρονα με την Επιτροπή. Η συντονισμένη ανταλλαγή πληροφοριών μπορεί να διευκολυνθεί χάρη στο δίκτυο που η εισηγήτρια προτείνει να δημιουργηθεί από τα αρμόδια σημεία επαφής στα κράτη μέλη.
Καθώς η προβλεψιμότητα και μια θεώρηση σε βάθος χρόνου είναι αναγκαίες για την εύρυθμη λειτουργία των μεταφορών και της εσωτερικής αγοράς, η εισηγήτρια προτείνει, όταν πρόκειται να τροποποιηθεί η επίσημη ώρα, το οικείο κράτος μέλος να ενημερώνει την Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη 18 μήνες πριν από την αλλαγή.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των μεταφορών και της εσωτερικής αγοράς, η εισηγήτρια κρίνει σκόπιμο να καθοριστεί περίοδος δύο ετών από την έγκριση της οδηγίας για τη μεταφορά της, αντί να οριστεί συγκεκριμένη ημερομηνία για την έναρξη ισχύος της. Παρ’ όλ’ αυτά, η εισηγήτρια πιστεύει ότι η παρούσα οδηγία θα πρέπει να εγκριθεί το συντομότερο δυνατόν.
Η δημόσια διαβούλευση
Κατά την δημόσια διαβούλευση για τη θερινή ώρα, η πλειοψηφία όσων απάντησαν (76%) δήλωσαν ότι η εμπειρία τους από την αλλαγή της ώρας είναι αρνητική. Ένα ποσοστό 43% των απαντήσεων αναφερόταν σε λόγους υγείας και ένα 20% στην έλλειψη εξοικονόμησης ενέργειας.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο αρνητικών εμπειριών, η Επιτροπή αποφάσισε να λάβει υπόψη της τις ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις που έχει στην υγεία η αλλαγή της ώρας και που έχουν αποτελέσει θέμα πολυάριθμων μελετών και συζητήσεων. Ορισμένες μελέτες επικεντρώνονται στον συσχετισμό αλλαγής της ώρας και φαινομένων όπως ο κίνδυνος καρδιακών προσβολών, οι διαταραχές του βιορυθμού του σώματος, η αϋπνία, η αδυναμία συγκέντρωσης και προσοχής, ο αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων, το χαμηλότερο επίπεδο ικανοποίησης από τη ζωή και ακόμη και τα ποσοστά των αυτοκτονιών.
Αν και είναι μακρύς ο κατάλογος των ενδεχόμενων αρνητικών συνεπειών, ορισμένες μελέτες επισημαίνουν θετικές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις για την εν γένει ευημερία από τις περισσότερες ώρες φυσικού φωτός, από όλες τις δραστηριότητες αναψυχής στο ύπαιθρο μετά τη δουλειά ή το σχολείο, από την έκθεση στο φως του ήλιου.
Κείμενο που προτείνει η Επιτροπή
Τροπολογία
Η παρούσα οδηγία δεν θα πρέπει να θίγει το δικαίωμα κάθε κράτους μέλους να αποφασίζει σχετικά με την επίσημη ώρα ή τις επίσημες ώρες που εφαρμόζει στα εδάφη τα οποία υπάγονται στη δικαιοδοσία του και βρίσκονται στο εδαφικό πεδίο των Συνθηκών, καθώς και σχετικά με τυχόν τροποποιήσεις. Εντούτοις, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η εφαρμογή των ρυθμίσεων για τη θερινή ώρα από ορισμένα μόνο κράτη μέλη δεν διαταράσσει τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, τα κράτη μέλη δεν θα πρέπει να αλλάζουν την επίσημη ώρα σε οποιοδήποτε έδαφος υπό τη δικαιοδοσία τους για λόγους που συνδέονται με τις εποχικές αλλαγές, έστω και αν η εν λόγω αλλαγή παρουσιάζεται ως αλλαγή της ωριαίας ατράκτου. Επιπλέον, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι διαταραχές, μεταξύ άλλων, στις μεταφορές, στις επικοινωνίες και σε άλλους σχετικούς τομείς, τα κράτη μέλη θα πρέπει να κοινοποιούν εγκαίρως στην Επιτροπή την πρόθεσή τους να αλλάξουν την επίσημη ώρα τους και, στη συνέχεια, να εφαρμόζουν τις κοινοποιηθείσες αλλαγές. Η Επιτροπή θα πρέπει, με βάση την κοινοποίηση αυτή, να ενημερώσει όλα τα άλλα κράτη μέλη, ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα. Θα πρέπει επίσης να ενημερώσει το ευρύ κοινό και τα ενδιαφερόμενα μέρη, δημοσιεύοντας τις πληροφορίες αυτές.
Η παρούσα οδηγία δεν θα πρέπει να θίγει το δικαίωμα κάθε κράτους μέλους να αποφασίζει σχετικά με την επίσημη ώρα ή τις επίσημες ώρες που εφαρμόζει στα εδάφη τα οποία υπάγονται στη δικαιοδοσία του και βρίσκονται στο εδαφικό πεδίο των Συνθηκών, καθώς και σχετικά με τυχόν τροποποιήσεις. Εντούτοις, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν διαταράσσεται η λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, τα κράτη μέλη θα πρέπει να συμφωνήσουν για μια ενδεχόμενη αλλαγή της επίσημης ώρας κατόπιν διαβούλευσης με τα άλλα κράτη μέλη και, όπου είναι δυνατόν, να υιοθετήσουν μια εναρμονισμένη προσέγγιση. Για να αποφευχθεί η εφαρμογή των ρυθμίσεων για τη θερινή ώρα από ορισμένα μόνο κράτη μέλη, τα κράτη μέλη δεν θα πρέπει να αλλάζουν την επίσημη ώρα σε οποιοδήποτε έδαφος υπό τη δικαιοδοσία τους για λόγους που συνδέονται με τις εποχικές αλλαγές, έστω και αν η εν λόγω αλλαγή παρουσιάζεται ως αλλαγή της ωριαίας ατράκτου.
Επιπλέον, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι διαταραχές, μεταξύ άλλων, στις μεταφορές, στις επικοινωνίες και σε άλλους σχετικούς τομείς, τα κράτη μέλη θα πρέπει να κοινοποιούν εγκαίρως στην Επιτροπή την πρόθεσή τους να αλλάξουν την επίσημη ώρα τους και, στη συνέχεια, να εφαρμόζουν τις κοινοποιηθείσες αλλαγές. Η Επιτροπή θα πρέπει, με βάση την κοινοποίηση αυτή, να ενημερώσει όλα τα άλλα κράτη μέλη, ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα. Θα πρέπει επίσης να ενημερώσει το ευρύ κοινό και τα ενδιαφερόμενα μέρη, δημοσιεύοντας τις πληροφορίες αυτές χωρίς χρονοτριβή, αφού λάβει όλες τις κοινοποιήσεις από τα κράτη μέλη.
Απαιτείται συντονισμός μεταξύ κρατών μελών ως προς τις επίσημες ώρες που θα επιλέξουν για να είναι αυτές όσο το δυνατόν πιο εναρμονισμένες και για να μην παρατηρούνται υπερβολικά μεγάλες διαφορές στις ωριαίες ατράκτους εντός της Ένωσης, ούτως ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία της ενιαίας αγοράς αλλά και για να μην επιφυλάσσει αυτή εκπλήξεις για τους ενδιαφερόμενους πολίτες, καταναλωτές και κλάδους. Μολονότι είναι αδύνατο από νομική άποψη να υποχρεωθούν τα κράτη μέλη σε απόφαση για μια συγκεκριμένη ωριαία άτρακτο, πρέπει εντούτοις να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για να αποφευχθούν περιττές περιπλοκές. Οφείλουν συνεπώς τα κράτη μέλη να διαβουλευθούν τόσο μεταξύ τους όσο και με την Επιτροπή πριν λάβουν οποιεσδήποτε αποφάσεις σχετικά με την κατάργηση των εποχικών αλλαγών της ώρας. Για τον σκοπό αυτό, πρέπει κάθε κράτος μέλος να ορίσει εκπρόσωπο που θα συμμετάσχει στις διαβουλεύσεις με την Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη.
Η παρούσα οδηγία θα πρέπει να εφαρμόζεται από την 1η Απριλίου 2019, οπότε η τελευταία περίοδος θερινής ώρας που υπόκειται στους κανόνες της οδηγίας 2000/84/ΕΚ θα πρέπει να αρχίσει, σε κάθε κράτος μέλος, στις 31 Μαρτίου 2019 στη 1.00 π.μ., συντονισμένη παγκόσμια ώρα. Τα κράτη μέλη που, μετά την εν λόγω περίοδο της θερινής ώρας, σκοπεύουν να καθιερώσουν επίσημη ώρα η οποία αντιστοιχεί στην ώρα που εφαρμόζεται κατά τη χειμερινή περίοδο σύμφωνα με την οδηγία 2000/84/ΕΚ θα πρέπει να αλλάξουν την επίσημη ώρα τους στις 27 Οκτωβρίου 2019 στη 1.00 π.μ., συντονισμένη παγκόσμια ώρα, ώστε να πραγματοποιηθούν ταυτόχρονα οι παρεμφερείς και μόνιμες αλλαγές που επέρχονται σε διαφορετικά κράτη μέλη. Είναι ευκταίο τα κράτη μέλη να λάβουν με συντονισμένο τρόπο τις αποφάσεις σχετικά με την επίσημη ώρα που καθένα εξ αυτών θα εφαρμόζει από το 2019.
Η παρούσα οδηγία θα πρέπει να αρχίσει να εφαρμόζεται από τις 30 Μαρτίου 2020, οπότε η τελευταία περίοδος θερινής ώρας που υπόκειται στους κανόνες της οδηγίας 2000/84/ΕΚ θα πρέπει να αρχίσει, σε κάθε κράτος μέλος, στις 30 Μαρτίου 2020 στη 1.00 π.μ., συντονισμένη παγκόσμια ώρα. Τα κράτη μέλη που, μετά την εν λόγω περίοδο της θερινής ώρας, σκοπεύουν να καθιερώσουν επίσημη ώρα η οποία αντιστοιχεί στην ώρα που εφαρμόζεται κατά τη χειμερινή περίοδο σύμφωνα με την οδηγία 2000/84/ΕΚ θα πρέπει να αλλάξουν την επίσημη ώρα τους στις 25 Οκτωβρίου 2020 στη 1.00 π.μ., συντονισμένη παγκόσμια ώρα, ώστε να πραγματοποιηθούν ταυτόχρονα οι παρεμφερείς και μόνιμες αλλαγές που επέρχονται σε διαφορετικά κράτη μέλη. Είναι ευκταίο τα κράτη μέλη να λάβουν με συντονισμένο τρόπο τις αποφάσεις σχετικά με την επίσημη ώρα που καθένα εξ αυτών θα εφαρμόζει από το 2020.