Ελλάδα

Τέμπη: «Αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας, θα είχε αποφευχθεί η σύγκρουση»

Οι εγκληματικές παραλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη. Τι λέει ο πρώην Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών

Ένα πελώριο «γιατί» βασανίζει πολλές οικογένειες που περίμεναν μάταια να επιστρέψουν οι δικοί τους άνθρωποι που ταξίδευαν με το ματωμένο τρένο, μέχρι το νήμα της ζωής τους να κοπεί στα Τέμπη.

Την ώρα, λοιπόν, που ειδικοί και συγγενείς αναζητούν απαντήσεις αναφορικά με τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας με τους τουλάχιστον 44 νεκρούς και τους δεκάδες αγνοούμενους, ο Νίκος Κιουτσούκης, ΓΓ ΓΣΕΕ και πρώην Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, στηλιτεύει τις εγκληματικές παραλείψεις που συνέβαλαν στην εθνική τραγωδία.

«Έπρεπε να γίνει το τραγικό δυστύχημα για να γίνουν όλοι γνώστες του σιδηροδρομικού δικτύου και το πώς λειτουργεί ο σιδηρόδρομος. (…) Το σύστημα που αφορά την τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση και ασφάλεια μηχανών και δικτύου συνολικότερα, που μπορεί να το ελέγχει ο σταθμάρχης, έχει παραγγελθεί από το 2000. Έπρεπε να είναι τοποθετημένο μέχρι τις αρχές του 2004. Αν λειτουργούσε, θα είχε αποφευχθεί η σύγκρουση, θα είχαν σταματήσει οι αμαξοστοιχίες», ανέφερε ο ίδιος στο MEGA το πρωί της Πέμπτης (2/3).

«Το ανθρώπινο λάθος είναι δεδομένο από τα όσα έχουμε ακούσει, αλλά προκαλεί ερωτηματικό εάν είναι το μόνο», είπε.

Όπως υπογράμμισε, αν υπήρχε το σύστημα «θα έβλεπε ο σταθμάρχης στον υπολογιστή του δύο κόκκινα τρένα στην ίδια γραμμή και τα συστήματα που υπάρχουν επάνω στις μηχανές θα είχαν κάνει ακαριαία πέδη».

«Είναι επιβεβλημένο τα σύστημα και η διαδικασία τοποθέτησης του να ολοκληρωθεί ακόμα και αύριο. Πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να το βρουν και η Hellenic Train να πιέσει για νέα οχήματα και όχι να μας φέρνουν τρένα από το 1990», πρόσθεσε. Αναφορικά με το σύστημα ADCS ο κ. Κιουτσούκης είπε πως έχει μπει αλλά δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.

«Το 2010 κατέθεσα στον τότε εισαγγελέα μηνυτήρια αναφορά για τις καθυστερήσεις των έργων, για τις κακοτεχνίες, τις υπερκοστολογήσεις. Μπήκε στο αρχείο», τόνισε ο κ. Κιουτσούκης.

Ο ίδιος έκανε λόγο και για την έλλειψη προσωπικού του οργανισμού, ενώ για τον σταθμάρχη σημείωσε ότι «έχει τα τυπικά προσόντα που απαιτεί ο νομός για να πάρει τη θέση του σταθμάρχη, πέρασε και 6μηνη εκπαίδευση».

Τα τρία λάθη που έγιναν στα Τέμπη: Η ανάλυση πραγματογνώμονα σιδηροδρομικών ατυχημάτων

Μιλώντας το βράδυ της Τετάρτης (1/3) στην ΕΡΤ, ο πραγματογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων, Αναστάσιος Δέδες, ανέφερε τρία λάθη που έγιναν στον σταθμό και οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

«Όλα αυτά τα τρένα, τα οποία είναι ηλεκτροκίνητα, είναι εφοδιασμένα με συστήματα τηλεδιοίκησης και με συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου με αισθητήρες. Δηλαδή υπάρχει καταρχήν φανάρι, το οποίο είναι και κατά την άνοδο και κατά την κάθοδο. Άρα θα μπορούσε να δει και ο ένας μηχανοδηγός και ο άλλος ότι υπάρχει κόκκινο φανάρι, άρα να σταματήσει τον συρμό. Δεύτερη δικλείδα ασφαλείας είναι τη στιγμή κατά την οποία το φανάρι αυτό παραβιάζεται για κάποιο λόγο από τον οδηγό, έχει συστήματα emergency break που σημαίνει ότι σταματάει άμεσα η αμαξοστοιχία με αυτόματο σταμάτημα και υπάρχει και το άλλο το σύστημα το οποίο είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου όπου βλέπουμε σε όλο το δίκτυο των γραμμών πού κινούνται τα τρένα, με ποια ταχύτητα κινούνται και όλα τα υπόλοιπα», είπε.

Σε ερώτηση αν δεν λειτούργησε κανένα από αυτά τα συστήματα, ο κ. Δέδες απάντησε: «Αυτά τα συστήματα, από ό, τι άκουσα δεν λειτουργούσαν ποτέ και εφόσον δεν λειτουργούσαν ποτέ, δεν λειτούργησαν και τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Το μόνο σύστημα το οποίο δουλεύει για την επιτήρηση και τον έλεγχο είναι στην περιοχή Τιθορέας, όπου εκεί δουλεύει το σύστημα κανονικά με κάμερες κλπ».

Τέλος, στο ερώτημα όταν δεν λειτουργούν όλα τα συστήματα ασφαλείας, αν πρέπει να δίνετε άδεια στα τρένα να κάνουν δρομολόγια και ποιος τη δίνει αυτή την άδεια, ο πραγματογνώμονας απάντησε:

«Εδώ υπάρχει ένα άλλο ζήτημα, το οποίο θα το εξετάσουν οι άνθρωποι, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να κάνουν αυτή τη δουλειά, δηλαδή οι δικαστικοί λειτουργοί, οι οποίοι θα εξετάσουν, πέραν των ευθυνών που έχει ο συγκεκριμένος άνθρωπος, ο οποίος έκανε λάθος στη γραμμή, και τα υπόλοιπα στοιχεία, τα οποία είναι: αυτός που έχει την υποδομή και η υποδομή είναι τα συστήματα αυτά που έχει η ΟΣΕ- ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αυτός που έχει και το μεταφορικό κομμάτι που είναι η Hellenic Train. Εφόσον, υπήρχαν αναφορές, όπως άκουσα, ότι το σύστημα δεν λειτουργούσε, δεν είχε εγκατασταθεί κλπ και είχαν σταλεί και εξώδικα, συνεπώς προκύπτει ότι και η Hellenic Train γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα στη σηματοδότηση και παρά το γεγονός ότι γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα, έβαζε κόσμο από πάνω και τον μετέφερε, ενώ γνώριζε ότι μπορεί να γίνει και δυστύχημα. Άρα υπάρχει σωρευτική ευθύνη».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Τέμπη: Νέες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για το πολύνεκρο δυστύχημα
ΣΥΡΙΖΑ: Τι κρύβεται πίσω από την «ετυμηγορία» Μητσοτάκη για «ανθρώπινο λάθος»
Chevron Right