Ελλάδα

Κώστας Καββαθάς, ο χαρισματικός εκδότης: «Άλλαξε πίστα» με τους «4 Τροχούς», «έδωσε φτερά» με την «Πτήση»

Ο Κώστας Καββαθάς σημάδεψε, τόσο ως δημοσιογράφος όσο και ως εκδότης, όσο λίγοι την πορεία του ειδικού Τύπου στην Ελλάδα.
Ο Κώστας Καββαθάς
Facebook | Costas Cavathas

Μια σημαντική απώλεια στον χώρο της δημοσιογραφίας σημειώθηκε, την Τετάρτη (9/4), αφού σε ηλικία 86 ετών απεβίωσε ο Κώστας Καββαθάς που υπήρξε και εκδότης του ειδικού Τύπου. Ήταν ο άνθρωπος που έδωσε ζωή στο θρυλικό περιοδικό «4 Τροχοί» και έγραψε ιστορία με σειρά περιοδικών που εξέδωσε.

Ο Κώστας Καββαθάς, ο άνθρωπος που σημάδεψε όσο λίγοι την πορεία του ειδικού Τύπου στην Ελλάδα, «έφυγε» από τη ζωή αφήνοντας πίσω του μια σπουδαία παρακαταθήκη. Δημοσιογράφος, εκδότης, αεροπόρος, λάτρης της τεχνολογίας και των μηχανών, υπήρξε προσωπικότητα χαρισματική, με έντονη παρουσία και μοναδική επιρροή.

Ο Κώστας Καββαθάς
Facebook | Costas Cavathas

Τα πρώτα του βήματα στη ζωή συνέπεσαν με τις πιο ταραγμένες στιγμές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Γεννημένος στην Αθήνα, μεγάλωσε στις συνοικίες του Νέου Κόσμου, της Δάφνης και της Ηλιούπολης, μέσα στον απόηχο της Κατοχής και του Εμφυλίου. Παρά τις δυσκολίες, από νωρίς έδειξε τη γοητεία που του ασκούσαν οι μηχανές και ειδικά τα αεροσκάφη — μια αγάπη που γεννήθηκε παρακολουθώντας βρετανικά μαχητικά να πετούν πάνω από την πόλη του.

Αν και ο πατέρας του ήταν δικηγόρος, ο ίδιος επέλεξε διαφορετικό μονοπάτι. Στα 18 του απέκτησε την πρώτη του άδεια ως χειριστής ανεμόπτερου στο Αεραθλητικό Κέντρο Τριπόλεως, ανοίγοντας τον δρόμο προς τον αεραθλητισμό. Σύντομα βρέθηκε στο Λονδίνο, φοιτώντας στο London Northern Polytechnic στη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών, δίχως να ολοκληρώσει τις σπουδές του λόγω… διαφωνίας με τη Χημεία, όπως έλεγε ο ίδιος χαριτολογώντας.

Ο Κώστας Καββαθάς
Facebook | Costas Cavathas

Ο Καββαθάς και η ενασχόληση με τη δημοσιογραφία

Η παραμονή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, την περίοδο ακμής του μηχανοκίνητου αθλητισμού, του άνοιξε νέους ορίζοντες. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα και ολοκληρώνοντας τη στρατιωτική του θητεία, στράφηκε αποφασιστικά προς τη δημοσιογραφία. Ξεκίνησε από το περιοδικό «Ταχύτης» και στη συνέχεια συνεργάστηκε με τη «Μεσημβρινή» ως συντάκτης ύλης αυτοκινήτου.

Τα κείμενά του χαρακτηρίζονταν από μοναδικό ύφος, με σαφείς κοινωνικές και φιλοσοφικές αναφορές.

Ο Κώστας Καββαθάς
Facebook | Costas Cavathas

Από την άνοδο στη χρεοκοπία ως εκδότης

Πάντως, η πορεία του στον εκδοτικό χώρο καθιερώθηκε το 1970 με τη δημιουργία των «4 ΤΡΟΧΩΝ», σε συνεργασία με μια ομάδα στενών συνεργατών και τη σύζυγό του Σοφία Μπλέτσα. Η έκδοση, αρχικά ένα φιλόδοξο εγχείρημα, εξελίχθηκε σε σημείο αναφοράς για τον ειδικό Τύπο. Ακολούθησε η ίδρυση των «Τεχνικών Εκδόσεων ΕΠΕ», που μετέπειτα δημιούργησαν τίτλους-ορόσημα όπως τα «Ήχος & Hi-Fi», «Πτήση & Διάστημα», «RAM», «2Τροχοί», «Formula 1» και πολλά ακόμη.

Αν και διακρίθηκε για την οξυδέρκεια και τη δημιουργικότητά του, δεν συνέβη το ίδιο και στο πεδίο της επιχειρηματικότητας. Η είσοδος της εταιρείας του στον χώρο της εκτύπωσης αποδείχθηκε μοιραία, οδηγώντας σταδιακά στην κατάρρευση και, τελικά, στην εξαγορά από τον Όμιλο Λυμπέρη. Η οικονομική κρίση έδωσε τη χαριστική βολή, με αποτέλεσμα την απώλεια του ελέγχου των τίτλων που είχε δημιουργήσει.

Ιδιαίτερη ήταν και η σχέση του με τους συνεργάτες του: Τυπικός και απόμακρος, συχνά αυστηρός αλλά πάντα δίκαιος. Οι παραξενιές του ήταν γνωστές, ωστόσο αποδεκτές από όσους τον γνώριζαν και τον σέβονταν. Επέμενε στις απόψεις του, ασκούσε αυστηρή κριτική, και μετέδιδε το πάθος του για τις μηχανές, την τεχνολογία και την ελευθερία της σκέψης.

Στα πρόθυρα της χρεοκοπίας βρέθηκε η εταιρεία «Τεχνικές Εκδόσεις» κατά την περίοδο της άνθησης του Χρηματιστηρίου, αποτέλεσμα τόσο των ατυχών προσωπικών επιλογών του όσο και της συζύγου του. Κομβικό σημείο της κατρακύλας αποτέλεσε η απόφαση για επένδυση σε εκτυπωτική εταιρεία, η οποία αποδείχθηκε οικονομικό ναυάγιο. Παρά τις επίμονες ενστάσεις των συνεργατών του, ο ίδιος παρέμεινε ανυποχώρητος.

Ο Κώστας Καββαθάς
Facebook | Costas Cavathas

Η αποτυχημένη αυτή επιχειρηματική κίνηση σφράγισε την καθοδική πορεία της εταιρείας, η οποία τελικώς διασώθηκε με την εξαγορά της από τον – τότε – ισχυρό Όμιλο Λυμπέρη. Ωστόσο, η επόμενη δεκαετία επεφύλασσε νέες ανατροπές: η οικονομική κρίση έπληξε καίρια την πάλαι ποτέ ακμάζουσα αγορά του lifestyle, οδηγώντας σε γενικευμένη κατάρρευση, στην οποία συμπαρασύρθηκαν και οι «Τεχνικές Εκδόσεις».

Μέσα από αλλεπάλληλες δυσκολίες, διασώθηκαν τελικά ελάχιστοι τίτλοι, όπως οι «4ΤΡΟΧΟΙ», η «Πτήση» και ο «Ήχος». Παρ’ όλα αυτά, ο Κώστας Καββαθάς δεν παραδέχθηκε ποτέ ευθύνη για την πορεία των γεγονότων—γεγονός που, για όσους τον γνώριζαν, δεν αποτέλεσε έκπληξη. Άλλωστε, αν το έκανε, δεν θα ήταν ο Καββαθάς.

Ο Καββαθάς, οι αγώνες και το ψευδώνυμο «Πηλέας»

Παράλληλα με τη δημοσιογραφία, ο Κώστας Καββαθάς ασχολήθηκε ενεργά και με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, συμμετέχοντας σε ελληνικούς αγώνες με το ψευδώνυμο «Πηλέας», καθώς και με την αεροπορία, φτάνοντας στο σημείο να πιλοτάρει 28 τύπους στρατιωτικών αεροσκαφών και να πραγματοποιεί πτήσεις μηδενικής βαρύτητας, ακόμη και στα όρια του διαστήματος με MIG-25.

Ο Κώστας Καββαθάς
Facebook | Costas Cavathas

Ο Κώστας Καββαθάς υπήρξε εμβληματική μορφή της δημοσιογραφίας και «έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 86 χρόνων την Τετάρτη (9/4). Ένας άνθρωπος που αγάπησε βαθιά την τεχνολογία, το αυτοκίνητο, το αεροπλάνο και πάνω απ’ όλα τον ανεξάρτητο λόγο. Ένας αυθεντικός δημιουργός που άφησε το δικό του αποτύπωμα στην ιστορία του ειδικού Τύπου.

Ο Κώστας Καββαθάς
Facebook | Εν Λευκώ – Κώστας Καββαθάς

Πότε θα γίνει η κηδεία του

Η κηδεία του Κώστα Καββαθά θα τελεστεί την Παρασκευή (11/4), στις 11:30, στο χωριό Βυτιναίικα του Πύργου Ηλείας, δίπλα στον οικογενειακό τάφο του πατέρα του.

Επισημαίνεται ότι, με ανάρτηση στο Facebook, η  οικογένειά του έχει ζητήσει, αντί στεφάνων, τα χρήματα να διατεθούν στον Σύλλογο «Φλόγα» για παιδιά με νεοπλασματικές ασθένειες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Έλενα Τοπαλίδου Chevron Left
Έλενα Τοπαλίδου: «Δεν ξέρω αν θα παντρευόμουν ξανά, δεν το έχω σκεφτεί»
Ακτοπλοϊκά: Ψηφίζεται ρύθμιση για τη συγκράτηση των τιμών - Μειώνονται κατά 50% τα τέλη της ΕΕ
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια Chevron Right