Ελλάδα

Οδηγοί «καρμανιόλα»… τέταρτης ηλικίας – Μετά τα 2 φονικά τροχαία στον Βόλο και στο Ψυχικό

Περισσότερα μέτρα για τους ηλικιωμένους οδηγούς προτείνουν οι ειδικοί. Ένα ακόμα θανατηφόρο τροχαίο με 82χρονο οδηγό που σκόρπισε τον θάνατο.
Orange Press/the newspaper.gr

Από το τροχαίο στο Ψυχικό πριν από έναν μήνα, μέχρι την τραγωδία στον Βόλο το απόγευμα της Κυριακής, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μεγαλύτερης ηλικίας οδηγοί, γίνονται υπαίτιοι τροχαίων δυστυχημάτων που κοστίζουν ζωές. Όπως και οι πολύ νέοι οδηγοί.

Το τροχαίο δυστύχημα στο Βόλο, που έγινε χθες κοντά στα Άνω Λεχώνια στον Βόλο, είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο ενός ζευγαριού, του 32χρονου Κωνσταντίνου και της 31χρονης Κερασίας. Το θανατηφόρο τροχαίο έγινε όταν αγροτικό αυτοκίνητο που οδηγούσε 82χρονος, έπεσε πάνω στη μηχανή του Κωνσταντίνου. Το αγροτικό φέρεται να κινούνταν ανεξέλεγκτα όταν χτύπησε τη μηχανή με σφοδρότητα.

Πριν από έναν μήνα, μία 88χρονη οδηγός ενός οχήματος που σκόρπισε τον τρόμο στο κέντρο του Ψυχικού στην Αθήνα. Συγκεκριμένα, η 88χρονη οδηγός του τζιπ κατέβαινε την Άγγελου Σικελιανού όταν χτύπησε επάνω σε ένα φορτηγάκι. Στη συνέχεια μπήκε στο αντίθετο ρεύμα, έπεσε επάνω σε τρία σταθμευμένα αυτοκίνητα και πήρε σβάρνα δύο μοτοσικλέτες. Νεκρός έπεσε ο ένας οδηγός της μηχανής, ηλικίας 41 ετών.

Έδωσαν δίπλωμα σε 86χρονο με άνοια έναντι 300 ευρώ

Με αφορμή αυτό το φονικό τροχαίο, έγινε μάλιστα γνωστή μια καταγγελία που αποκάλυψε τον μηχανισμό χορήγησης διπλωμάτων σε ακατάλληλους για οδήγηση ηλικιωμένους. Μία γυναίκα μίλησε τότε στο MEGA για την περίπτωση του πατέρα της, σήμερα 91 ετών. Όπως τόνισε ο ηλικιωμένος σε ηλικία 86 ετών βρισκόταν στα πρώτα στάδια της άνοιας και είχε και καταρράκτη, ωστόσο πήρε δίπλωμα δίνοντας 300 ευρώ. Όπως είπε η ίδια:

«Ο μπαμπάς μου έχει άνοια και πριν από 5 χρόνια που ήταν στο αρχικό του στάδιο, 86 ετών, του είχαμε πάρει τα κλειδιά του αυτοκινήτου, είχε λήξει και το δίπλωμά του, όμως αυτός βρήκε τρόπο, πήγε σε ένα γραφείο διεκπεραιώσεων και μας έφερε ένα δίπλωμα στο σπίτι. Οι γιατροί του του είχαν πει ότι δεν είναι σε θέση να ανανεώσει το δίπλωμά του, γιατί δεν είναι σε θέση να οδηγεί. Όμως βρήκε τρόπο, πήγε σε ένα γραφείο και πλήρωσε 300 ευρώ και του έβγαλαν δίπλωμα. Είχε και καταρράκτη και άνοια».

Οι ειδικοί προτείνουν περισσότερα μέτρα 

Οι ειδικοί, δηλαδή οι δάσκαλοι οδήγησης αλλά και οι γιατροί, προτείνουν επιπλέον μέτρα για διευκόλυνση των ηλικιωμένων οδηγών. Μπορούν δηλαδή να τοποθετηθούν μεγαλύτερα σήματα, πιο εμφανείς διαβάσεις, αλλά έχει συζητηθεί επίσης και το ενδεχόμενο να επιτρέπεται η οδήγηση στους ηλικιωμένους μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Σύμφωνα με τον νόμο, δεν υπάρχει ηλικιακός περιορισμός στην οδήγηση. Όταν κάποιος φτάσει στα 65 έτη, πρέπει εξετάζεται κάθε τρία χρόνια από παθολόγο και οφθαλμίατρο για να ανανεώσει το δίπλωμά του, ενώ από την ηλικία των 80 και πιο πάνω, πρέπει να γίνονται ακόμα δύο ιατρικές εξετάσεις, από νευρολόγο και ωτορινολαρυγγολόγο κάθε δύο χρόνια.

Ο Σωκράτης Παπαγεωργίου Καθηγητής Νευρολογίας ΕΚΠΑ είχε δηλώσει στην ΕΡΤ:

«Οι ευάλωτες ηλικίες είναι 20-25 και οι ηλικίες, πάνω από τα 75 βλέπετε ότι αυξάνεται πάλι ο αριθμός των ατυχημάτων ανά ηλικία. Ο έλεγχος πρέπει να γίνεται, όχι μόνο από παθολόγο και οφθαλμίατρο, αλλά και από νευρολόγο, και ο έλεγχος αυτός να συμπεριλαμβάνει τη νοητική ικανότητα, αλλά και την κινητική ικανότητα των ατόμων».

Τι πρέπει να γίνει με τους ηλικιωμένους οδηγούς

Πάντως, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης εκτιμά ότι οι οδηγοί άνω των 65 ετών εμπλέκονται σε τροχαία κατά 16,6%, ενώ για τους οδηγούς άνω των 75 ετών, η αντίστοιχη εμπλοκή τους είναι 8,6%

Μάλιστα, προτείνει πως «πρέπει οι ηλικιωμένοι οδηγοί να έχουν την ευκαιρία να αξιολογηθούν εξατομικευμένα ως προς τις οδηγικές τους ικανότητες, λαμβάνοντας υπόψη την υγεία, τη φυσική κατάσταση και τις γνωστικές τους λειτουργίες.

Θα πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για τους ίδιους, όπως η βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών, η δημιουργία υπηρεσιών μεταφοράς για ηλικιωμένους και η υποστήριξη της χρήσης ταξί ή άλλων μέσων, προκειμένου ένας ηλικιωμένος να μπορεί να μετακινηθεί απρόσκοπτα. Παράλληλα ο Σύλλογος προτείνει να υπάρξει εκπαίδευση και ενημέρωση μέσα από τα Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας σε όλους τους οδηγούς σχετικά με την σύγχρονη κινητικότητα, την οδική ασφάλεια και τις αλλαγές που μπορεί να επέλθουν στις ικανότητές τους με την πάροδο του χρόνου.»

«Το ζήτημα της ασφάλειας των ηλικιωμένων οδηγών δεν μπορεί να περιοριστεί σε απλές γενικεύσεις. Χρειάζεται μια διεπιστημονική θεώρηση, που θα συνδυάζει την ιατρική, την ψυχολογία, την κοινωνιολογία και την τεχνολογία, για να διαμορφώσει σύγχρονα πρωτόκολλα αξιολόγησης. Αυτά τα πρωτόκολλα θα πρέπει να ελέγχουν όχι μόνο τις φυσικές και γνωστικές ικανότητες των οδηγών, αλλά και την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης», τονίζει ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, Άρης Ζωγράφος.

Ανανέωση άδειας οδήγησης – Η διαδικασία 

Πώς μπορεί κανείς σήμερα να ανανεώσει το δίπλωμα οδήγησης όταν αυτό λήξει. Με μία απλή διαδικασία μέσω του gov.gr.

Μπορείτε να ζητήσετε την ανανέωση της ελληνικής άδειας οδήγησής σας το νωρίτερο 2 μήνες πριν τη λήξη της. Αίτηση μπορείτε να υποβάλετε και μετά τη λήξη, εφόσον στο μεσοδιάστημα δεν οδηγείτε κάποιο όχημα.

Η διαδικασία ανανέωσης της άδειας οδήγησης δεν αφορά μόνο πολίτες που έληξε η άδεια οδήγησής τους μετά τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους, αλλά και νεότερους όπως είναι οι επαγγελματίες οδηγοί αλλά και εκείνοι στους οποίους τίθεται από ιατρό χρονικός περιορισμός λόγω θεμάτων υγείας στην ισχύ της άδειας οδήγησης. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα σε κατόχους επαγγελματικών κατηγοριών στην άδεια οδήγησης, να την ανανεώσουν ταυτόχρονα με ανανέωση του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ).

Θα χρειαστεί:

  • να συμπληρώσετε τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet
  • να έχετε διαχειριστεί την φωτογραφία σας και την υπογραφή σας στην εφαρμογή myphoto ώστε να αντληθούν κατά την αίτηση σας
  • να εκδώσετε και εξοφλήσετε το κατάλληλο παράβολο (η εφαρμογή σας οδηγεί στηνέκδοση και πληρωμή του)
  • να επισυνάψετε τυχόν απαραίτητα δικαιολογητικά (πχ ΠΕΙ)

Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε βήματα:

A. Διαδικασία ιατρικής εξέτασης

  • με την είσοδό σας στην εφαρμογή, σας χορηγείται ένας τετραψήφιος αριθμός (PIN) και ενημερώνεστε για τις ειδικότητες των ιατρών από τις οποίες απαιτείται εξέταση
  • επισκέπτεστε τους ιατρούς, και τους γνωστοποιείτε τον τετραψήφιο αριθμό (PIN) που σας έχει χορηγηθεί, τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ σας
  • με την ολοκλήρωση της ιατρικής εξέτασης, ενημερώνεται αυτόματα η εφαρμογή
  • η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται με τον ίδιο κωδικό αριθμό (PIN) για όσους λοιπούς ιατρούς απαιτούνται
  • εφόσον έχετε κριθεί ικανός/ή από όλους τους γιατρούς ενημερώνεστε από την εφαρμογή με γραπτό μήνυμα (sms) και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email) ότι μπορείτε να ολοκληρώσετε την αίτηση σας εντός (6) μηνών που διαρκούν τα πιστοποιητικά των γιατρών

Β. Ολοκλήρωση αίτησης

θα πρέπει να εκδώσετε και να πληρώσετε το προβλεπόμενο ηλεκτρονικό παράβολο

Γ. Παραλαβή νέας άδειας

  • επιλέξτε τον τρόπο παραλαβής του νέου εντύπου της άδειας οδήγησης
  • την άδεια θα την παραλάβετε εσείς ή εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπός σας από την Περιφέρεια, παραδίδοντας την παλιά άδεια οδήγησης
  • Σε όλα τα βήματα, η εφαρμογή σας ενημερώνει με ηλεκτρονικό μήνυμα και SMS.
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Κοντογεώργης: Ο Μητσοτάκης ακούει την κοινωνία και με το συλλογικό πένθος για τα Τέμπη Chevron Left
Κοντογεώργης: Ο Μητσοτάκης ακούει την κοινωνία και με το συλλογικό πένθος για τα Τέμπη