Τα δραματικά πρώτα λεπτά αμέσως μετά την πολύνεκρη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη περιέγραψε το πρωί της Παρασκευής (10/3) ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ Θεσσαλίας, ο οποίος ήταν ένας από τους πρώτους διασώστες που έφτασαν στον τόπο της τραγωδίας.
«Ένα από τα πρώτα τηλεφωνήματα τα οποία ήρθαν στο τηλεφωνικό κέντρο στο ΕΚΑΒ Θεσσαλίας, στη Λάρισα όπου εδρεύει, έκαναν λόγο για εκτροχιασμό τρένου» δήλωσε στην ΕΡΤ ο Γιάννης Γούλας.
«Στείλε όσα ασθενοφόρα υπάρχουν!»
Όσον αφορά στο πώς έγινε γνωστή η τραγική είδηση, ο ίδιος ανέφερε ότι δέχτηκαν, σχεδόν ταυτόχρονα ενημέρωση και από το 112 όσο και από τον αριθμό 166.
«Τα τηλεφωνήματα ήταν κυρίως από τους επιβάτες, οι οποίοι είχαν βγει εκτός των βαγονιών και δεν είχαν συνειδητοποιήσει τι ακριβώς είχε συμβεί και έπαιρναν τηλέφωνο και έκαναν λόγο για εκτροχιασμό. Κάποιοι έλεγαν ότι βρίσκονταν σε κάποια τούνελ. Γνωρίζαμε ότι η φορά του ατυχήματος που θα έπρεπε να πάμε εμείς για να τους συναντήσουμε είναι από τη Λάρισα προς τη Θεσσαλονίκη» σημείωσε ο κ. Γούλας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η συχνότητα των κλήσεων και ο μεγάλος αριθμός τους τούς έβαλε σε υποψία ότι δεν πρόκειται απλά για ένα εκτροχιασμό μιας αμαξοστοιχίας με ελάχιστους τραυματίες.
«Ενεργοποιήθηκε κατευθείαν ο μηχανισμός και στα πρώτα λεπτά είχαμε την εικόνα ακριβώς του τι γίνεται στον τόπο του συμβάντος και πρόσθεσε ότι στο πρώτο ασθενοφόρο που έφτασε υπήρχε μονάδα και γιατρός που έκανε έκκληση λέγοντας χαρακτηριστικά: «Στείλε όσα ασθενοφόρα υπάρχουν. Υπάρχει εκτροπή, υπάρχει σύγκρουση μεταξύ δύο αμαξοστοιχιών, υπάρχει φωτιά σε κάποια βαγόνια».
«Υπήρχε θόρυβος, ένταση, πόνος»
Ο κ. Γούλας εξιστόρησε πώς έγινε η διαχείριση των τραυματιών και των θυμάτων, σε συνεργασία με την Πυροσβεστική. «Δεν ξέραμε ακριβώς πόσα ήταν τα βαγόνια και τον όγκο των τραυματιών και των θυμάτων ή εγκλωβισμένων που ενδεχομένως να υπήρχαν. Και έτσι ξεκινήσαμε να στέλνουμε ασθενοφόρα από όλη την περιοχή της Θεσσαλίας», πρόσθεσε.
Όπως είπε στο σημείο της σύγκρουσης υπήρχε πάρα πολύ θόρυβος, ένταση, πόνος. «Υπήρχαν άνθρωποι οι οποίοι έφευγαν κατά δεκάδες μέσα από τα βαγόνια και ερχόταν προς τους διασώστες. Ζήταγαν βοήθεια, ζήταγαν να τους βοηθήσουμε να τους μεταφέρουμε στα νοσοκομεία. Εάν δεν πήγαιναν τα ασθενοφόρα εγκαίρως αυτή την στιγμή θα μιλούσαμε για μια δεύτερη τραγωδία».
Ο διάλογος μηχανοδηγού-σταθμάρχη πριν τη σύγκρουση: «Λάρισα, πάω καλά;»
Νέες αποκαλύψεις από την επικοινωνία που είχαν μηχανοδηγοί και σταθμάρχες το τραγικό βράδυ του φρικτού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Πρόκειται για ένα μέρος της συνομιλίας το οποίο ακόμα δεν έχει βγει στη δημοσιότητα και προκύπτει από κατάθεση μάρτυρα, που φέρεται να άκουσε την επίμαχη συνομιλία.
Ο τηλεοπτικός σταθμός OPEN μετέδωσε ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας που προφυλακίστηκε και ο μηχανοδηγός του Intercity 62 που έχασε τη ζωή του εκείνο το βράδυ, είχαν τον παρακάτω διάλογο, λίγο πριν συγκρουστούν τα δύο τρένα:
- Μηχανοδηγός Intercity: Λάρισα ακούει;
- Σταθμάρχης Λάρισας: (Δεν απαντά)
- Μηχανοδηγός Intercity: Λάρισα ακούει;
- Σταθμάρχης Λάρισας: (Δεν απαντά)
- Μηχανοδηγός Intercity: Λάρισα ακούει; Πάω καλά;
- Σταθμάρχης Λάρισας: Αφού σου είπα. Νέους Πόρους.
Ο συγκεκριμένος μάρτυρας, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, κατέθεσε ήδη στην υπηρεσία του, ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας, μέσω VHF, ρωτούσε συνεχώς αν πηγαίνει σωστά.
Υπενθυμίζεται ότι, την Τετάρτη, νέο δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ» αποκάλυψε ότι επί 20 χιλιόμετρα, λίγο έξω από τη Λάρισα, ο μηχανοδηγός του μοιραίου Intercity φέρεται να είχε αντιληφθεί ότι κάτι «δεν πήγαινε καλά» και είχε τηλεφωνήσει σε συνάδελφό του για να δει αν και εκείνος κινείται στην ίδια γραμμή. Μάλιστα, αυτός είναι και ο λόγος που ο αρμόδιος εισαγγελέας έχει δώσει εντολή να «ανοίξουν» τα κινητά τηλέφωνα των εμπλεκόμενων στο δυστύχημα για να διαπιστωθούν οι κλήσεις που έγιναν στο κρίσιμο διάστημα από την αναχώρηση από τη Λάρισα μέχρι τη σύγκρουση των τρένων.
Βαριά καταγγελία για τα ηχητικά των Τεμπών
Μία σοβαρότατη καταγγελία έγινε πάντως την Πέμπτη, στην πρωινή ενημερωτική εκπομπή του Mega, από τον πρόεδρο των μηχανοδηγών της Hellenic Train, Κώστα Γενηδούνια. Ο ίδιος κάνει λόγο για «κοπτοραπτική» στα ηχητικά και ξεκάθαρα απαντά ότι όλο αυτό γίνεται «για να πουν στους ανθρώπους αυτούς ότι “φταίτε μόνο εσείς”».
Είπε χαρακτηριστικά:
«Ακούγεται από χθες το βράδυ ότι ο συνάδελφός μας, ο μακαρίτης ο Γιώργος, είχε προσπαθήσει να επικοινωνήσει και τηλεφωνικά με τους άλλους μηχανοδηγούς στην περιοχή. Αν αυτό ισχύει, για εμένα προσωπικά σημαίνει ότι έχει κάνει και άλλη προσπάθεια να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη αφού έχει φύγει από τη Λάρισα. Και επειδή εδώ έχουμε κοπτοραπτική, κανονική κοπτοραπτική στα ηχητικά που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, ο μοναδικός που είχε αυτά τα ηχητικά, είτε την ώρα που φεύγει το τρένο από τη Λάρισα, είναι ο ΟΣΕ».
Και προσθέτει:
«Αν ο Γιώργος προσπαθούσε να επικοινωνήσει με άλλο τρένο, για εμένα, σημαίνει ότι έχει ξαναμιλήσει, και δεν το ακούμε. Και εμείς οι μηχανοδηγοί απορούμε».
Στο ερώτημα του Ιορδάνη Χασαπόπουλου, για ποιον λόγο να γίνεται αυτό, ο κ. Γενηδούνιας απάντησε ευθέως:
«Για να ενοχοποιήσουν τους ανθρώπους, για να πούνε στους ανθρώπους ότι “φταίτε μόνο εσείς”».
Διερωτάται επίσης ο κ. Γενηδούνιας:
«Είναι δυνατόν 8 με 10 ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα να υπάρχει συνομιλία σταθμάρχη – μηχανοδηγού, που αποτελεί αντικείμενο προανακριτικής έρευνας, στο Youtube;».
Ο κ. Γενηδούνιας αναφέρεται στο δημοσίευμα του «Πρώτου Θέματος» την 1η Μαρτίου, λίγες ώρες μόλις μετά το δυστύχημα. Το ηχητικό ντοκουμέντο ήταν ο διάλογος του μηχανοδηγού του Intercity με τον σταθμάρχη και ήταν ο εξής:
- Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;
- Σταθμάρχης: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου, έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.
- Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω;
- Σταθμάρχης: Φεύγεις, φεύγεις.
- Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ.
- Σταθμάρχης: Καλή συνέχεια.
Ο κ. Γενηδούνιας τόνισε επίσης:
«Επειδή εμείς έχουμε ενημερώσει, έχουμε ειδοποιήσει, έχουμε στείλει εξώδικα και έχουμε κάνει κινητοποιήσεις και κανείς ποτέ δεν μας έβλεπε και δεν ζήτησε την τελευταία περίοδο να μας δει, βλέπουμε ένα ηχητικό να βγαίνει 10 ώρες μετά το δυστύχημα και αρχίζουν εκεί να εξυφαίνονται σενάρια».
Επί της ουσίας, ο κ. Γενηδούνιας διερωτάται γιατί βγαίνουν συγκεκριμένες συνομιλίες και δεν βγαίνουν όλες οι συνομιλίες.
«Αν ισχύει ότι ο μηχανοδηγός έχει προσπαθήσει να επικοινωνήσει και τηλεφωνικά, σημαίνει ότι υπάρχουν και άλλες συνομιλίες» υπογράμμισε.