Συνολικά εννέα συλλήψεις Αιγυπτίων έχουν πραγματοποιηθεί, στο πλαίσιο της έρευνας των διακινητών πίσω από πολύνεκρο ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου, που στοίχισε τη ζωή τουλάχιστον σε 79 ανθρώπους.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε ο ΣΚΑΙ, τα άτομα αυτά θα μεταφερθούν στον εισαγγελέα για να τους ασκηθεί ποινική δίωξη.
Ακόμα, με βάση τις ίδιες πληροφορίες, το δρομολόγιο του «θανάτου» του αλιευτικού σκάφους είχε αφετηρία την Αίγυπτο και όχι τη Λιβύη.
Ειδικότερα, το μοιραίο ταξίδι ξεκίνησε από την Αίγυπτο, πραγματοποίησε στάση στο λιμάνι Τομπρούκ της Λιβύης και έπειτα απέπλευσε και πάλι προς Ιταλία, χωρίς ωστόσο να φτάσει ποτέ, καθώς βυθίστηκε στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου.
Νωρίτερα, έγινε γνωστό πως ξεκίνησε η προανάκριση στο λιμεναρχείο της Καλαμάτας, καθώς 8 άτομα ήταν οι ύποπτοι για την παράνομη μεταφορά των μεταναστών με το αλιευτικό σκάφος στο ναυάγιο στην Πύλο.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, πρόκειται για Αιγύπτιους που φέρονται ως ύποπτοι για διακίνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, είχαν σελίδα στο ίντερνετ και έβρισκαν από εκεί τους πελάτες, ενώ το κόστος ανά άτομο, για τη μεταφορά κυμαινόταν από 4.000 έως 6.000 ευρώ.
Μέχρι στιγμής, έχουν ανασυρθεί 78 σοροί, ενώ 104 άτομα έχουν διασωθεί. Άγνωστος παραμένει ο αριθμός των αγνοουμένων, ωστόσο σύμφωνα με μαρτυρίες επιζώντων, στο σκάφος επέβαιναν 750 άτομα ενώ υπήρχαν άνθρωποι στοιβαγμένοι στα αμπάρια του πλοίου, κυρίως γυναίκες και παιδιά.
Ασυνόδευτοι ανήλικοι μεταξύ των διασωθέντων
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου μεταξύ των διασωθέντων από το ναυάγιο της Πύλου υπάρχουν και 6-8 ασυνόδευτοι ανήλικοι οι οποίοι θα μεταφερθούν μαζί με τους υπόλοιπους διασωθέντες στη δομή της Μαλακάσας. Εκεί θα παραμείνουν για 1-2 νύχτες και στη συνέχεια θα μεταφερθούν σε άλλες δομές για ανηλίκους. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες πρόκειται για ανήλικους άνω των 16 ετών.
Στην Καλαμάτα ο επικεφαλής της Frontex
Ο επικεφαλής της Frontex, Χανς Λάιτενς βρέθηκε στο Λιμεναρχείο της Καλαμάτας ώστε να ενημερωθεί για τις έρευνες.
«Είμαι εδώ για να κατανοήσω καλύτερα τι συνέβη και τον ρόλο της Frontex. Είμαι εδώ επίσης για να εκφράσω την αλληλεγγύη μου και τη βοήθειά μου στους Έλληνες συναδέλφους που έκαναν ό,τι περισσότερο μπορούσαν για να σώσουν ζωές» είπε ο κ. Λάιτενς.
Όπως είπε η καρδιά του είναι με τα θύματα και τις οικογένειές του ενώ τόνισε ότι μόλις έμαθε για το δυστύχημα άλλαξε το πρόγραμμα του για να έρθει στην Καλαμάτα. «Είναι ένα φρικτό γεγονός», σημείωσε.
«Έπρεπε να επέμβει το Λιμενικό, ήταν ένα πλωτό νεκροταφείο»
Και ενώ τα διεθνή ΜΜΕ θέτουν τα αναπάντητα ερωτήματα της μεγάλης αυτής τραγωδίας στη Μεσόγειο και «δείχνουν» προς τις ελληνικές Αρχές για ευθύνες, ο ναύαρχος λιμενικού εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας Νίκος Σπανός, δίνει τη δική του εκδοχή για τι έπρεπε να κάνει το Λιμενικό, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι «το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο. Άρα η ελληνική πολιτεία έπρεπε να δράσει άμεσα».
«Το λιμενικό θα έπρεπε να επέμβει σε κάθε περίπτωση ακόμη και αν υπήρχε άρνηση διάσωσης από τους επιβαίνοντες του πλοίου ανοιχτά της Πύλου» ανέφερε ο ίδιος μιλώντας στην ΕΡΤ, ενώ έκανε λόγο για ένα «πλωτό νεκροταφείο», ένα «σκάφος πολύ παλιό χωρίς καθόλου πιστοποιητικά». «Η τραγωδία είναι ανείπωτη» σχολίασε και άφησε αιχμές για ολιγωρία από τις ελληνικές Αρχές:
«Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο. Έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα».
Τι θα μπορούσε να κάνει το Λιμενικό ρωτήθηκε ο κ. Σπανός και απάντησε: «Είναι σαν να μου λέτε ότι μπορώ να σας βλέπω να πνίγεστε αλλά εγώ σας αφήνω να πνίγεστε. Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο».
Ο ίδιος σημείωσε επίσης πως «στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό. Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα».
Όσο για τις αναφορές ότι εκατοντάδες ήταν κλεισμένοι στο αμπάρι, ο κ. Σπανός επισήμανε πως, από όσα γνωρίζει από την εμπειρία του ως διεθνής πραγματογνώμονας:
«Συνήθως τα γυναικόπαιδα σε τέτοιου είδους ταξίδια τα βάζουν στο κάτω μέρος του πλοίου. Τους κλειδώνουν για να μην μπορούν να μετακινηθούν. Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενημερώθηκε μέσω Frontex. H Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό σε μας αφού στο δικό μας χώρο λάμβανε χώρα. Το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο. Άρα πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία. Θα πρέπει να οργανώσει το επιχειρησιακό της σχέδιο, πλωτά μέσα πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη».