Με τα πλοία να φεύγουν γεμάτα και τα λιμάνια να υποδέχονται καθημερινά σε Αιγαίο και Ιόνιο χιλιάδες επιβάτες, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων στην ετήσια έκθεσή της επισημαίνει τα εκατοντάδες προβλήματα που υπάρχουν, εκπέμποντας SOS για πολύ επικίνδυνες καταστάσεις.
Η έκθεση των 100 σελίδων αναφέρει τεράστιο αριθμό προβλημάτων και ελλείψεων σε λιμάνια στο σύνολο της χώρας, από την Αίγινα έως την Κρήτη.
Με χάρτες και φωτογραφίες οι πλοίαρχοι που γνωρίζουν τα λιμάνια καλύτερα από τον καθένα, εντοπίζουν τα ακριβή προβλήματα και ζητούν μέτρα για την ασφάλεια όλων.
Άλλα είναι πιο σοβαρά και αφορούν σε ετοιμόρροπες προβλήτες, προσκρουστήρες που έχουν φθαρεί, σίδερα που ξεπροβάλλουν από τα μπετά και άλλα είναι πιο απλά, όπως ο ελλειπής φωτισμός, αλλά μεγάλη η σημασία επιδιόρθωσής τους για την ασφάλεια των επιβατών.
Υπάρχουν και τα πιο σύνθετα, που χρήζουν μελέτης, όπως η κατασκευή νέων προβλητών ή η βυθοκόρση της λιμενολεκάνης.
Για παράδειγμα στο λιμάνι του Ρεθύμνου, είναι αναγκαία, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, η εκβάθυνση λιμενολεκάνης λόγω των συνεχών προσχώσεων, ενώ η άτακτη κυκλοφορία των σκαφών για θαλάσσια σπορ (watersports) μέσα στο λιμάνι εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την πρόκληση ατυχήματος.
Στο λιμάνι της Αίγινας, όπου η κυκλοφορία τόσο το καλοκαίρι όσο και τον χειμώνα έιναι μεγάλη, χρειάζεται η κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ–Δ–ΒΔ ανέμους. Ενώ, υπάρχουν στρεβλωμένες προεξέχουσες μεταλλικές ράγες. Όλη η προβλήτα κατά μήκος, χρειάζεται βελτίωση. Λείπουν μπαλόνια και τα μικρά μπαλόνια που υπάρχουν είναι έτοιμα να φύγουν.
Στο νέο λιμάνι της Μυκόνου, απατείται η αντικατάσταση-τοποθέτηση σε όλες τις θέσεις προκρουστήρων fender – λάστιχα. Η αποκατάσταση και συντήρηση προβλήτας Νο.6, όπως επίσης συντήρηση όλων των προβλητών (έχουν καταστραφεί οι ράγες και το τσιμέντο).
Στην Πάρο στην προβλήτα στη Νο.2 θέση εξέχουν οι ράγες με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Επιπλέον υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες. Στη θέση 8 ο προβλήτας δεν είναι ίσιος με αποτέλεσμα να μην στρώνουν σωστά οι καταπέλτες.
Ο προβλήτας της Νάξου έχει υποστεί ζημιά στο κρηπίδωμα (μπλόκι) όπου βρίσκεται η μοναδική δέστρα που μπορεί να δοθεί ο κάβος. Στις φωτογραφίες 1, 2 φαίνεται το υποθαλάσσιο κρηπίδωμα να έχει μετακινηθεί και να έχει βγει προς τα έξω. Αποκατάσταση και συντήρηση προβλήτας (Φωτό 3,4). Ο μεγάλος αριθμός αφιξοαναχωρήσεων πλοίων κατά την καλοκαιρινή περίοδο επιδεινώνουν την φθορά με τις προπελιές αυξάνοντας τις πιθανότητες για ολική καθίζηση.
Για το λιμάνι του Πειραιά έχουν αφιερωθεί 10 σελίδες, με όλα τα προβλήματα στις πύλες.
Ενδεικτικά στην Πύλη Ε1 Ακτή Βασιλειάδη (Δρομολογιακές Γραμμές Δωδεκανήσων):
1. Τοποθέτηση κατάλληλων προσκρουστήρων σε όλο το μέτωπο καθώς και στις γωνίες των κρηπιδωμάτων εξυπηρέτησης δρομολογημένων πλοίων. 2. Βελτίωση σήμανσης και κατεύθυνσης προς τις πύλες εισόδου/εξόδου. 3. Άμεση απομάκρυνση αιχμηρών μεταλλικών στοιχείων συγκράτησης (αριθμός μπίντας 34) 4. Ενίσχυση πυλώνα ηλεκτροφωτισμού (ενδιάμεσου κρηπιδώματος) 5. Αποκατάσταση φθορών – Συντηρήσεις έδρασης μπιντών
Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά ολόκληρη την έκθεση