– Η κρίση των Ιμίων ήταν «κεραυνός εν αιθρία» ;
Φυσικά και όχι. Λίγους μήνες πριν τα Ίμια ο πτέραρχος Νίκος Κουρής υφυπουργός Άμυνας επιστρέφει από τις ΗΠΑ και είναι σφόδρα ενοχλημένος και ανήσυχος. Για πρώτη φορά οι Αμερικανοί έθεταν θέμα κατάργησης των FIR… Ο Πτέραρχος αντιδρά σφόδρα ενοχλημένος διότι γνωρίζει ότι μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει την αρχή του τέλους του status quo στο Αιγαίο.
– Δηλαδή η κρίση των Ιμίων άλλαξε το status quo στο Αιγαίο ;
Η κρίση των Ιμίων συντέλεσε σε μεγάλο βαθμό ώστε να αλλάξει το υφιστάμενο καθεστώς στο Αρχιπέλαγος. Από «γαλάζιο» έγινε «γκρίζο».. Η Τουρκία αμφισβητεί την ελληνικότητα απροσδιόριστου αριθμού νησίδων και βραχονησίδων του Ανατολικού Αιγαίου. Εκτελεί αεροναυτικά γυμνάσια επιθετικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ευέλικτη πένσα» περικυκλώνοντας μεγάλα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου όπου και τα αποκόπτει από την Ηπειρωτική Ελλάδα. Οι Τούρκοι στρατηγοί σχεδιάζουν την «Βαριοπούλα» με πραξικόπημα στην Άγκυρα και κατάληψη της Λέρου… Οι πτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από κατοικημένα ελληνικά νησιά γίνεται καθημερινό φαινόμενο. Τα τουρκικά πολεμικά πλοία ολοένα και πιο συχνά φτάνουν πια ανοιχτά του Σουνίου…
Μ΄ όλα τα παραπάνω συμβάντα η Τουρκία τελικώς επιτυγχάνει τον στόχο της. Να εθιστεί η Διεθνής κοινότητα στην ιδέα ότι το Αιγαίο δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό Αρχιπέλαγος…
– Ποιος ο ρόλος των ΜΜΕ κατά την διάρκεια της κρίσης των Ιμίων. Οι δημοσιογράφοι ήταν άμοιροι ευθυνών;
Φυσικά και όχι. Ας μην ξεχνάμε ότι η διαρροή του διπλωματικού παρασκηνίου περί της αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας των Ιμίων από την Τουρκία γίνεται στα ελληνικά ΜΜΕ. Το χρονικό έχει ως εξής :
- Το Σάββατο 20 Ιανουαρίου του 1996 το «Εμπιστευτικό Γράμμα», ένα ενημερωτικό δελτίο που κυκλοφορούσε μόνο σε συνδρομητές και εκδιδόταν στην Αθήνα από τον δημοσιογράφο Αλέξανδρο Τάρκα , φίλο τότε του Αντ. Σαμαρά, αποκάλυψε την ανταλλαγή των ρηματικών διακοινώσεων με αφορμή το ναυάγιο στα Ίμια. Σύμφωνα με το σχόλιο του «Εμπιστευτικού Γράμματος» η Τουρκία για πρώτη φορά έθετε θέμα εδαφικών διεκδικήσεων. Η διαρροή της πληροφορίας έγινε την επόμενη της επιλογής του Κ. Σημίτη ως πρωθυπουργού από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ.
- Την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου του 1996 ο τηλεοπτικός σταθμός ΑΝΤ1 με τον Αντώνη Φουρλή που υπηρετεί ως σμηνίτης στο ΓΕΕΘΑ προβάλλει ως πρώτο θέμα την αλληλογραφία που ανταλλάχτηκε σε διπλωματικό επίπεδο γύρω από το θέμα της προσάραξης του M/S «FIGEN AGAT» στα Ίμια.
- Την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου του 1996τέσσερις κάτοικοι της Καλύμνου με επικεφαλής το Δήμαρχο και τηλεοπτικό συνεργείο ανεβαίνουν στην ανατολική νησίδα Ίμια και τοποθετούν πρόχειρο ιστό με την Ελληνική Σημαία.
- Το Σάββατο 27 Ιανουαρίου του 1996ελικόπτερο με Τούρκους δημοσιογράφους από τη Σμύρνη προσγειώνεται στην ανατολική Ίμια , αποσύρουν την ελληνική σημαία και τοποθετούν την Τουρκική. Το περιστατικό προβάλλεται από την τουρκική τηλεόραση….
– Και με την τηλεοπτική μετάδοση του απόπλου του Στόλου τι ακριβώς έγινε ; Υπήρξε παρασκήνιο;
Η μετάδοση του απόπλου του Στόλου δεν είναι μία αυθόρμητη δημοσιογραφική ενέργεια. Οργανώθηκε και εκτελέστηκε με πρωταγωνιστή τον Γ. Αλαφούζο ιδιοκτήτη του καναλιού ΣΚΑΙ και τον Σταμάτη Μαλέλη διευθυντή του Σταθμού. Η μετάδοση γίνεται από τον Δ. Σταυρόπουλο που επιβαίνει στο σκάφος του ιδιοκτήτη ανοιχτά του Φαληρικού Όρμου, ενώ δίπλα πλέει σκάφος του Λιμενικού , χωρίς ποτέ να εμποδίσει την μετάδοση . Περί το τέλος της μετάδοσης του απόπλου επικοινωνεί τηλεφωνικώς ο υπουργό Άμυνας με τον Γ. Αλαφούζος και το σκάφος κάνει αποσύρεται…
– Ο απόπλους του Στόλου βοήθησε ή έβλαψε τα εθνικά συμφέροντα ;
Δυστυχώς, η τηλεοπτική μετάδοση δεν ήταν ενταγμένη σε ένα γενικότερο στρατηγικό σχέδιο. Στις ΗΠΑ προηγούνται οι κάμερες των στρατευμάτων καθώς εντάσσονται στις ψυχολογικές επιχειρήσεις. Στην Ελλάδα δεν υπήρχε και εξακολουθεί να μην υπάρχει καμία τέτοιου είδους πρόβλεψη. Η μετάδοση απόπλου του Στόλου θα μπορούσε να είχε ευεργετικά αποτελέσματα ως μέσον αποτροπής αν η ηγεσία είχε κάποιο ολοκληρωμένο σχέδιο. Δυστυχώς όμως δεν υπήρχε.
Ο απόπλους έγινε εσπευσμένα και με πάρα πολλά επιχειρησιακά κενά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι ο αρχηγός του Στόλου έπλεε ανοιχτά της Μυκόνου όταν οι Τούρκοι κομάντος έκαναν απόβαση στα Ίμια ! Κοινώς «δεν πρόκανε»…
– Και οι ευθύνες είναι πολιτικές ή στρατιωτικές ;
https://www.youtube.com/watch?v=JRcgRDAzJho
Για όποιους κακούς χειρισμούς σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο την ευθύνη σαφώς την φέρει η πολιτική ηγεσία. Όμως για τις «μαύρες τρύπες» σε επιχειρησιακό επίπεδο την ευθύνη την φέρει η στρατιωτική ηγεσία η οποία μάλιστα ήταν διορισμένη από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Παρά την προσπάθεια της τότε στρατιωτικής ηγεσίας να αποδείξει ότι από την πλευρά της όλα ήταν ορθώς καμωμένα, αυτό δεν κατέστη δυνατόν. Κοινό μυστικό εξακολουθεί να είναι ότι στην κρίση του ΄96 η ελληνική στρατιωτική μηχανή δεν αντέδρασε με την ίδια ευελιξία και με τα ίδια αντανακλαστικά όπως κατά την κρίση του ΄87.
– Υπήρξαν δηλαδή παρατράγουδα ;
Δυστυχώς πολλά. Για παράδειγμα :
- Στέλεχος των Ειδικών Δυνάμεων είχε ξεχάσει στο μπαρ του Πενταγώνου τα σχέδια επάνδρωσης των βραχονησίδων τα οποία βρήκαν οι στρατιωτικοί συντάκτες αφού είχε λήξει το θερμό επεισόδιο των Ιμίων…
- Ο πλοίαρχος Αντώνης Σουρβίνος στρατιωτικός ακόλουθος στην Άγκυρα ειδοποιεί ένα 24ώρο πριν την Αθήνα ότι ο Ρώσος ομόλογός του έδωσε την πληροφορία ότι η Τουρκία προετοιμάζεται για απόβαση σε νησί του Αιγαίου. Παρασκήνιο συγκλονιστικό που δεν καταγράφεται στο επίσημο Φάκελο των Ιμίων. Προφανώς η ζωτική αυτή πληροφορία δεν είχε αξιολογηθεί σοβαρά και είχε πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων.
– Τελικώς τι έγινε με το ελικόπτερο έπεσε ή καταρρίφθηκε ;
Βάσει του επίσημου πορίσματος το ελικόπτερο έπεσε και δεν καταρρίφθηκε. Μάλιστα πρώην στέλεχος του ΠΝ που ήταν από τους πρωταγωνιστές της διερεύνησης του συγκεκριμένου ατυχήματος, στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες του υποστηρίζει ότι η πραγματική πτήση του ελικοπτέρου ήταν μόνο 14 λεπτά (4.26΄με 4.42΄ π.μ) και όχι 34 λεπτά (4.26΄ με 5.00΄) όπως αναφέρεται επισήμως στο πόρισμα !! Δηλαδή σύμφωνα με τον ισχυρισμό του συγκεκριμένου απόστρατου το ρολόι του ελικοπτέρου βρέθηκε σταματημένο στις 4.42΄ που σημαίνει ότι δεν πρόλαβε να φτάσει ποτέ πάνω από τα Ίμια !! Όμως ανεξάρτητα εάν πέταξε ή δεν πέταξε το ελικόπτερο πάνω από τα Ίμια κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι η Τουρκία δεν διέθετε συστήματα ηλεκτρονικών παρεμβολών που να «τρέλαναν» το ελληνικό ελικόπτερο.