Ελλάδα

Πανελλήνιες 2020: Χημεία Προσανατολισμού – Χρήσιμος οδηγός για την αποφυγή λαθών

Αναλυτικός οδηγός για την μέγιστη δυνατή βαθμολογία στο μάθημα της Χημείας για τις Πανελλήνιες 2020.

Αντίστροφη μέτρηση για τις Πανελλήνιες 2020 και οι παρακάτω συμβουλές – επισημάνσεις αποτελούν έναν χρήσιμο οδηγό, προκειμένου να αποφευχθούν επιπόλαια λάθη και ο μαθητής να πάρει τη μέγιστη δυνατή βαθμολογία στο κάθε θέμα χωρίς να αναφέρει περιττές πληροφορίες που κουράζουν τους διορθωτές, αλλά και χωρίς να δώσει ελλιπείς απαντήσεις.

Όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει σωστή διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου από πλευράς των εξεταζομένων.

ΘΕΜΑ Α

Συνήθως απαρτίζεται από:

  • 5 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (απαντάμε χωρίς να δικαιολογούμε) ή
  • 4 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και 5 ερωτήσεις Σωστού-Λάθους ή
  • 4 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και δυο ερωτήσεις θεωρίας.

Σχόλιο: Απαντάμε με προσοχή χωρίς να βιαστούμε προσέχοντας τα επιπόλαια λάθη που μπορούν να μας κοστίσουν αρκετές μονάδες. (20 λεπτά συνήθως είναι αρκετά)

ΘΕΜΑ Β

Συνήθως απαρτίζεται από δύο ή τρία θέματα κρίσεως τα οποία απαιτούν βαθύτερη γνώση της θεωρίας.

  • Αν πρόκειται για ερωτήσεις Σωστού-Λάθους με αιτιολόγηση δεν παραφράζουμε την πρόταση που μας δόθηκε, αλλά αιτιολογούμε με βάση τη θεωρία. Προσοχή αιτιολογούμε και τις σωστές απαντήσεις.
  • Αν πρόκειται για αντιδράσεις γράφουμε τα προϊόντα που προκύπτουν, αλλά και συντελεστές και καταλύτες.

Σχόλιο: Απαντάμε δικαιολογώντας όλες μας τις απαντήσεις χωρίς υπερβολές και ανάλογα με τις μονάδες που δίνονται στο κάθε ερώτημα προσαρμόζουμε και το μέγεθος της απάντησης μας. (40 λεπτά συνήθως είναι αρκετά)

ΘΕΜΑ Γ

Σε αυτό το θέμα εξετάζονται οι γνώσεις των μαθητών στην οργανική χημεία (κεφ.7).

Συνήθως απαρτίζεται από:

  • Ένα διάγραμμα χημικών μετατροπών (δέντρο) το οποίο άλλες φορές δίνεται και άλλες περιγράφεται. Σε αυτό το κομμάτι απαιτείται από τον μαθητή να γράψει του συντακτικούς τύπους των οργανικών ενώσεων που ζητούνται.
  • Το δεύτερο τμήμα της άσκησης απαρτίζεται από ένα στοιχειομετρικό πρόβλημα στο οποίο εξετάζεται η γνώση των μαθητών στις οργανικές αντιδράσεις. (Προσοχή σε Tollens, Fehling, Αλογονοφορμική).

Αυτό το κομμάτι της άσκησης μπορεί να συνδυαστεί και με χημική ισορροπία (εστεροποίηση-όξινη υδρόλυση εστέρα).

Σχόλιο: Προσοχή να βρεθεί σωστά η αρχική ένωση καθώς η λανθασμένη αρχική επιλογή θα επηρεάσει και τις υπόλοιπες. (40 λεπτά συνήθως είναι αρκετά)

ΘΕΜΑ Δ

Σε αυτό το θέμα εξετάζονται οι γνώσεις των μαθητών στην ιοντική ισορροπία (κεφ.5).

  • Όταν το διάλυμα περιέχει ένα ασθενή ηλεκτρολύτη με χρήση των απλοποιημένων τύπων του Ostwald υπολογίζουμε τα ζητούμενα μεγέθη.
  • Όταν το διάλυμα περιέχει δύο ή περισσότερους ηλεκτρολύτες ελέγχουμε αν οι ουσίες αντιδρούν μεταξύ τους ή όχι.
  • Όταν δεν αντιδρούν βρίσκουμε τις τελικές συγκεντρώσεις και κάνουμε Ε.Κ.Ι
  • Όταν αντιδρούν βρίσκουμε τα mol της κάθε μίας και κάνουμε την αντίδραση που διεξάγεται (εξουδετέρωση- διπλή αντικατάσταση).

Σχόλιο: Το θέμα του διαγωνίσματος στο οποίο οι μαθητές αντιμετωπίζουν τα περισσότερα προβλήματα, καθώς απαιτείται συγκεκριμένη μεθοδολογία στην επίλυση των θεμάτων που συνοδεύεται από δύσκολες μαθηματικές πράξεις. (50 λεπτά συνήθως είναι αρκετά)

Γιώργος Καντώνης Χημικός – Καθηγητής του ΡΟΜΒΟΥ

romvos

Το iEidiseis.gr σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό ΡΟΜΒΟΣ σας ενημερώνει έγκαιρα για όλα τα θέματα και τις απαντήσεις των Πανελληνίων 2020.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Αθήνα: Τι αλλάζει στην κυκλοφορία, τι πρέπει να γνωρίζετε
Άννα Μαστοράκου: Διαχρονική, λειτουργική, επιστημονική και οικονομική απαξίωση του ιατρικού έργου από τον ΕΟΠΥΥ
Chevron Right