Η Volvo σχεδιάζει να διαθέτει το αργότερο έως το 2030 στην αγορά μόνο αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ως το 2040 σκοπεύει να έχει εξελιχθεί σε μία κλιματικά ουδέτερη εταιρεία. Αυτός ο ξεκάθαρος οδικός χάρτης προς την αποκλειστική ηλεκτροκίνηση αντιπροσωπεύει ένα από τα πιο φιλόδοξα πλάνα μετασχηματισμού μεταξύ όλων των μεγάλων κατασκευαστών.
Προκειμένου να υπογραμμίσει η σουηδική μάρκα τη δέσμευσή της σε αυτούς τους στόχους ανακοίνωσε στην Κλιματική Εβδομάδα της Νέας Υόρκης τον τερματισμό της παραγωγής όλων των πετρελαιοκίνητων μοντέλων Volvo έως τις αρχές του 2024. Σε λίγους μήνες από τώρα, θα έχει κατασκευαστεί το τελευταίο Volvo με κινητήρα diesel, κάτι που καθιστά τη Volvo Cars έναν από τους πρώτους καταξιωμένους κατασκευαστές που κάνει αυτό το βήμα.
Αυτό το ορόσημο έρχεται ως συνέχεια της περυσινής απόφασης της Volvo να σταματήσει γενικότερα την εξέλιξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης. Τον Νοέμβριο του 2022 πούλησε μάλιστα το μερίδιό της στη Aurobay, την κοινοπραξία που περιλάμβανε όλα τα εναπομείναντα περιουσιακά στοιχεία της, που συνδέονταν με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Πλέον, δεν ξοδεύει ούτε μία κορόνα από τον προϋπολογισμό της για Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D) στην εξέλιξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Το νέο Volvo EX30 είναι αμιγώς ηλεκτρικό.
«Τα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης είναι το μέλλον μας και υπερτερούν σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης: παράγουν λιγότερο θόρυβο, λιγότερους κραδασμούς, έχουν μικρότερο κόστος service για τους πελάτες μας και μηδενικές εκπομπές ρύπων», δηλώνει ο Jim Rowan, Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo Cars. «Είμαστε απολύτως προσηλωμένοι στη δημιουργία μιας ευρείας σειράς premium, αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προσφέρουν όλα όσα οι πελάτες μας προσδοκούν από ένα Volvo – και αποτελούν κλειδί για την ανταπόκρισή μας στην κλιματική αλλαγή.
Επείγουσα ανάγκη για δράση
Η έκθεση Global Climate Stocktake που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από τον ΟΗΕ υπογραμμίζει τον κλιματικό συναγερμό που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, καθώς και την ανάγκη για ανάληψη δράσης. Γι αυτό και η Volvo θεωρεί σωστή τη δέσμευση της αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση.
«Αυτό που ο κόσμος χρειάζεται τώρα, σε αυτό το κρίσιμο σημείο για τον πλανήτη μας και την ανθρωπότητα, είναι ηγεσία», λέει ο ο Jim Rowan. «Είναι καιρός η βιομηχανία και οι πολιτικοί ηγέτες να είναι δυναμικοί και αποφασιστικοί και να παράγουν ουσιαστικές πολιτικές και δράσεις στη μάχη εναντίον της κλιματικής αλλαγής. Εστιάζουμε στην εκτέλεση του μέρους που μας αναλογεί και ενθαρρύνουμε τους συνεργάτες μας, καθώς και τους πολιτικούς ηγέτες ανά τον κόσμο να πράξουν το ίδιο.»
Προκειμένου να δώσει μεγαλύτερη έμφαση σε αυτό το σημείο, ο Επικεφαλής Βιωσιμότητας της Volvo Cars, Anders Kärrberg (Άντερς Κέρμπεργκ), παρευρέθηκε σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Συμμαχία Accelerating to Zero (A2Z) στη φετινή Κλιματική Εβδομάδα της Νέας Υόρκης. Έχοντας ιδρυθεί στη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP27, η Συμμαχία A2Z αποτελεί μία πολυσυμμετοχική πλατφόρμα για όσους έχουν υπογράψει τη Διακήρυξη της Γλασκώβης για Οχήματα Μηδενικών Ρύπων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η Volvo.
Η πλατφόρμα A2Z επιτρέπει στη Volvo να συνεργάζεται και να συντονίζει τις δράσεις της με άλλους, στην κατεύθυνση υλοποίησης του συλλογικού στόχου της συμμαχίας που προβλέπει ότι «έως το 2040 -και όχι αργότερα από το 2035 στις μεγάλες αγορές- το σύνολο των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων και van θα αφορά οχήματα με μηδενικές εκπομπές».
Mακέτα της νέας μονάδας παραγωγής μπαταριών της Volvo στη Σουηδία.
Παρόλο που ο στόχος των Σουηδών για την ηλεκτροκίνηση είναι πιο φιλόδοξος σε σχέση με τον παραπάνω, ελπίζουν να επηρεάσουν άλλες εταιρείες να τολμήσουν να αναλάβουν δράση για την κλιματική αλλαγή, μέσω της συγκεκριμένης ανακοίνωσης για τους κινητήρες diesel, αλλά και της συμμετοχής της Volvo στις συζητήσεις του A2Z και σε άλλες συγκεντρώσεις στην Κλιματική Εβδομάδα της Νέας Υόρκης.
Μεταβαλλόμενη προοπτική
Η απόφαση της Volvo να καταργήσει εντελώς τους κινητήρες diesel έως τις αρχές του 2024, αποτυπώνει το πόσο γρήγορα αλλάζουν τόσο η αυτοκινητοβιομηχανία όσο και η ζήτηση των πελατών εξαιτίας της κλιματικής κρίσης.
Μόλις τέσσερα χρόνια πριν, οι κινητήρες πετρελαίου ήταν η βασική πηγή εσόδων της σκανδιναβικής μάρκας στην Ευρώπη, όπως εξάλλου και για τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Στην πλειοψηφία τους, τα αυτοκίνητα που διέθεσε η Volvo στην ευρωπαϊκή ήπειρο το 2019 εφοδιάζονταν με κινητήρα diesel, ενώ τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα μόλις είχαν αρχίσει να αφήνουν το αποτύπωμά τους.
Από τότε, αυτή η τάση έχει αντιστραφεί σε μεγάλο βαθμό, λόγω της μεταβολής στη ζήτηση, των αυστηρότερων κανονισμών για τους ρύπους, καθώς και της προσήλωσης της εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση. Η πλειοψηφία των ευρωπαϊκών πωλήσεων της Volvo πλέον αποτελείται από ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, είτε με αμιγώς ηλεκτρικό είτε με plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης.
Ο μικρότερος αριθμός αυτοκινήτων diesel στους δρόμους έχει επίσης θετική επίδραση στην ποιότητα του αέρα στις πόλεις. Παρόλο που οι κινητήρες πετρελαίου εκπέμπουν λιγότερο CO2 από τους κινητήρες βενζίνης, έχουν μεγαλύτερες εκπομπές αερίων όπως τα οξείδια του αζώτου (NOx) που επιδρούν αρνητικά στην ποιότητα του αέρα, ιδίως στις πυκνοκατοικημένες περιοχές, ενώ θεωρούνται και καρκινογόνα.