O μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που κυκλοφορούν στην Ευρώπη αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια και φτάνει πλέον τα 12 χρόνια. Η Ελλάδα κατέχει μάλιστα τη θλιβερή πρωτιά σε αυτόν τον τομέα διαθέτοντας τον πιο γηρασμένο στόλο ΙΧ. πανευρωπαϊκά με μέση ηλικία τα 17 έτη. Η διάρκεια ζωής των αυτοκινήτων μας μπορεί να μεγαλώνει, ωστόσο όλα καταλήγουν κάποια στιγμή στην πρέσα, αν και κάποια μέρη, εξαρτήματα και υλικά βρίσκονται ακόμη σε κατάσταση που θα επέτρεπε την περαιτέρω χρήση τους. Με το πρότζεκτ «Eterna» θέλει να υλοποιήσει μία ομάδα φοιτητών του ολλανδικού Πολυτεχνείου του Αϊντχόφεν την ιδέα της δημιουργίας ενός αυτοκινήτου με πολλαπλάσια διάρκεια ζωής σε σχέση με τα σύγχρονα οχήματα.
*Το Eterna ξεκίνησε ήδη μία περιοδεία σε ευρωπαϊκές χώρες
Για να το πετύχουν επινόησαν μία πρωτότυπη συνταγή με βάση την οποία απαρτίζεται το πρωτότυπο Eterna από δύο διαφορετικά τμήματα, που κουμπώνουν το ένα πάνω στο άλλο. Το κάτω τμήμα αποτελείται από ένα ανθεκτικό πλαίσιο με εξαιρετικά μεγάλη διάρκεια ζωής, τη μπαταρία και τη μονάδα ηλεκτροκίνησης. Πάνω σε αυτή τη βάση με τον τεράστιο κύκλο ζωής κουμπώνει το άνω μέρος με το αμάξωμα, το σαλόνι και την αρχιτεκτονική των λογισμικών, το οποίο μπορεί να αλλαχθεί, όταν φτάσει το πλήρωμα του χρόνου, για παράδειγμα μετά από μία εικοσαετία χρήσης και φυσιολογικής φθοράς.
*Το κάτω τμήμα είναι επί της ουσίας «αθάνατο»
Η συγκεκριμένη μέθοδος συμβάλλει σε μείωση κατά 25% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στη διαδικασία παραγωγής ενός οχήματος. Στην περίπτωση του Eterna, που διακρίνεται για τις οικολογικές προδιαγραφές του, μιλάμε για χαμηλότερη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας κατά περίπου 20 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Οι σπουδαστές του Πολυτεχνείου του Αϊντχόφεν θέλουν να εμπνεύσουν με το Eterna τις καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες και να τους δώσουν ερεθίσματα και κίνητρα για να επαναπροσεγγίσουν με διαφορετικό τρόπο την εξέλιξη και τη χρήση των μοντέλων τους. Το ολλανδικό εκπαιδευτικό ίδρυμα έχει σημαντική παράδοση στην παρουσίαση ρηξικέλευθων πρωτοτύπων, πέρυσι μάλιστα είχε συγκεντρώσει και πάλι τα φώτα της δημοσιότητας με ένα ηλεκτροκίνητο πειραματικό όχημα, το οποίο αφαιρεί κατά τη χρήση του διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα!
*Τα κομμάτια του παζλ, που συνθέτουν το καινοτόμο πρωτότυπο
«H γη δεν διαθέτει ανεξάντλητους πόρους» τονίζει ο υπεύθυνος του εγχειρήματος, Stijn Plekkenpol και εξηγεί, ότι «γι’ αυτό η λύση είναι μία αποδοτικότερη χρήση των υλικών». Οι οδηγοί και οι επιβάτες του Εterna δεν χρειάζεται να αλλάξουν τις συνήθειές τους ή να προσαρμοστούν σε κάτι καινούργιο, αφού το πειραματικό μοντέλο λειτουργεί όπως ένα κανονικό αυτοκίνητο παραγωγής. Η ομάδα των σπουδαστών παρουσίασε και το κατάλληλο πρόγραμμα χρονομίσθωσης για το δημιούργημά της, το οποίο προβλέπει μία εκτεταμένη επικαιροποίηση και ανανέωση του αυτοκινήτου ανά πενταετία και την αντικατάσταση του άνω τμήματος με το αμάξωμα και το σαλόνι κάθε είκοσι χρόνια από ένα καινούργιο.
*Tα καθίσματα είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά
Το τιμ του ολλανδικού πολυτεχνείου ξεκίνησε ήδη μία περιοδεία επίδειξης και παρουσίασης του Eterna σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων η Γερμανία, το Βέλγιο και η Ιταλία. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας προβλέπονται επαφές της ομάδας με άλλα πανεπιστήμια, αλλά και με κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η Ford και η Ferrari. Να σημειώσουμε, ότι το πειραματικό μοντέλο με τη μακρινή ημερομηνία λήξης παρουσιάστηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου και στην έκθεση IAA Mobility του Μονάχου, όπου έγινε αντικείμενο μεγάλου ενδιαφέροντος από τους επισκέπτες.