Οι γυναίκες έχουν επηρεάσει καθοριστικά τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση είτε ως εφευρέτριες και πρωτοπόρες είτε ως καταναλώτριες και οδηγοί αγώνων.
Το γνωρίζατε ότι η πρώτη μεγάλη διαδρομή με αυτοκίνητο έγινε με οδηγό μια γυναίκα; Ότι οι πατέντες για τους υαλοκαθαριστήρες και τα καλοριφέρ αυτοκινήτου προέρχονται από εκπροσώπους του ωραίου φύλου; Ότι οι μητέρες μας και οι αδελφές μας οδηγούν ασφαλέστερα από εμάς τους άνδρες, παρά τα σεξιστικά ανέκδοτα που κυκλοφορούν στις αντροπαρέες; Ότι οι εταιρείες αυτοκινήτου κατασκευάζουν οικονομικότερα και πρακτικότερα οχήματα χάρη στον ορθολογισμό του γυναικείου αγοραστικού κοινού; Ότι οι σύγχρονες αμαζόνες διαπρέπουν στα μηχανοκίνητα σπορ και ορισμένες φορές έχουν τόσο τσαγανό και ικανότητες, ώστε να κατακτούν τη νίκη στους σκληρότερους αγώνες;
Για πάμε να δούμε λοιπόν!
Πρωτοπόρες
Η Bertha Benz έγραψε ιστορία ως ο πρώτος άνθρωπος, που ολοκλήρωσε το 1888 ένα ταξίδι στο τιμόνι ενός αυτοκινήτου με συνεπιβάτες τους γιους της και με πολύ θάρρος και αυτοπεποίθηση. Η τολμηρή Γερμανίδα χρησιμοποίησε το τρίτροχο Patentwagen, κατασκευής του άντρα της Karl Benz και έκανε τη διαδρομή Μάνχαϊμ – Πφόρτσχαϊμ συνολικής απόστασης 106 χιλιομέτρων, χρησιμοποιώντας ως πυξίδα τις σιδηροδρομικές γραμμές, για να μη χαθεί στο δρόμο.
Η Βertha Benz στο τιμόνι του τρίτροχου Patentwagen.
Μια άλλη πρωτοπόρος ήταν η Clärenore Stinnes, που έγινε ο πρώτος άνθρωπος, ο οποίος έκανε τον γύρο του κόσμου με αυτοκίνητο. Η Stinnes ξεκίνησε το περιπετειώδες εγχείρημα στην ηλικία των 26 ετών και το ολοκλήρωσε στις 24 Ιουνίου 1929 μετά από 25 μήνες στο Βερολίνο, έχοντας διασχίσει 23 χώρες και έχοντας διανύσει συνολικά 46.758 χιλιόμετρα στο τιμόνι ενός μοντέλου Adler Standard 6 με 35 ίππους και με συνοδηγό τον καμεραμάν Carl-Axel Söderström!
Εφευρέτριες
Ορισμένα αυτονόητα αξεσουάρ των αυτοκινήτων μας οφείλονται στην καινοτόμα έμπνευση γυναικών. Η Αμερικανίδα Mary Anderson κατοχύρωσε το 1903 την πατέντα για τον πρώτο υαλοκαθαριστήρα αυτοκινήτου, η συμπατριώτισσα της Margaret Wilcox θεωρείται εφευρέτρια του καλοριφέρ για μηχανοκίνητα οχήματα και το 1968 έγραψε ιστορία η Γερμανίδα χημικός Stephanie Kwolek με την ευρεσιτεχνία της, που αφορούσε τα ανθεκτικά ανθρακονήματα για την παραγωγή ασφαλών ελαστικών.
H Mary Anderson εφηύρε τους υαλοκαθαριστήρες.
Σήμερα, δεν υπάρχει τμήμα εξέλιξης και έρευνας στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας χωρίς καθοριστική γυναικεία συμμετοχή.
Καταναλώτριες
Ο γυναικείος ορθολογισμός έχει υποχρεώσει τις εταιρείες αυτοκινήτου να βελτιώσουν την πρακτικότητα και τη λειτουργικότητα των μοντέλων τους, για να αποκτήσουν πρόσβαση στη συγκεκριμένη κατηγορία αγοραστριών. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο απέκτησαν τα σύγχρονα αυτοκίνητα πιο λειτουργικά πορτ – μπαγκάζ με χαμηλότερα κατώφλια φόρτωσης, καλύτερης ποιότητας επενδύσεις στον θάλαμο επιβατών και οικονομικότερους κινητήρες. Δεν είναι τυχαίο, ότι όλες οι εταιρείες αυτοκινήτου εξετάζουν και αναλύουν επισταμένα τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τις απαιτήσεις των γυναικών κατά την εξέλιξη των νέων μοντέλων τους.
Οδηγοί
Μπορεί να περισσεύουν τα φαρμακερά ανδρικά σχόλια για τις οδηγικές (αν)ικανότητες των γυναικών, ωστόσο όλες οι μελέτες και οι αναλύσεις επιβεβαιώνουν, ότι το ωραίο φύλο προκαλεί αναλογικά σαφώς λιγότερα τροχαία ατυχήματα από τους άνδρες, είναι προσεκτικότερο και εμφανίζει λιγότερη επιθετικότητα.
Γυναικείο αυτοκίνητο
Δεν είναι τυχαίο, ότι οι λίγες προσπάθειες ορισμένων εταιρειών να λανσάρουν ένα ‘’γυναικείο αυτοκίνητο’’ απέτυχαν παταγωδώς, επειδή απλά δεν υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο. Οι κυρίες επιλέγουν μεν συνήθως μικρότερα αυτοκίνητα, επειδή αναλαμβάνουν συνήθως στην οικογένεια τον ρόλο του σωφέρ για τα παιδιά, για τα ψώνια και όλες τις υπόλοιπες καθημερινές μετακινήσεις.
Το νέο Hyundai Santa Fe κατέκτησε τις γυναικείες καρδιές.
Η καρδιά τους χτυπάει όμως -όπως και των ανδρών- για μεγάλα μοντέλα και κατά προτίμηση για SUV, που είναι και της μόδας. Εφέτος για παράδειγμα, ψηφίστηκε ‘‘Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς’’ από επιτροπή 82 γυναικών δημοσιογράφων αυτοκινήτου από 55 χώρες το μεγάλο, επταθέσιο SUV Hyundai Santa Fe!
Αγώνες
Η Jutta Kleinschmidt έκανε σκόνη όλα τα κλισέ νικώντας το 2001 στο Ράλι Ντακάρ, που θεωρείται ο πιο σκληρός αγώνας μεγάλης διάρκειας στο χώμα και στην έρημο. Η Βαυαρέζα διέλυσε τον ανδρικό ανταγωνισμό στο τιμόνι ενός Mitsubishi Pajero, ενώ να σημειώσουμε ότι η πρώτη συμμετοχή της στο Παρίσι – Ντακάρ πραγματοποιήθηκε το 1988, αλλά με μοτοσικλέτα και όχι με αυτοκίνητο.
H Jutta Kleinschmidt θριάμβευσε το 2001 στο Ράλι Ντακάρ.
Σημαντική προσωπικότητα στον χώρο των μηχανοκίνητων αθλημάτων είναι και η Λέλα Λομπάρντι, καθώς παραμένει μέχρι σήμερα η μοναδική γυναίκα, που κατέκτησε βαθμούς σε Γκραν Πρι της Formula 1. Η Ιταλίδα από το Πιεμόντε συμμετείχε από το 1974 έως το 1976 σε 12 αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1 και κατάφερε να τερματίσει στους 7.