Η οικονομική κρίση και η εφαρμογή τριών μνημονίων από το 2011 έως το 2018 επέφεραν μεγάλα πλήγματα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Ο Έλληνας δεν αλλάζει πλέον εύκολα αυτοκίνητο και αν το κάνει, στρέφεται συχνότερα από τον μέσο Ευρωπαίο στη λύση του μεταχειρισμένου, που είναι μάλιστα πολλές φορές εισαγόμενο.
Είναι ενδεικτικό, ότι στην κορύφωση της κρίσης το 2013 είχαν καταγραφεί σχεδόν 322.000 μεταβιβάσεις μεταχειρισμένων Ι.Χ., που ήταν περίπου 5,5 φορές περισσότερες από τις ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών μοντέλων, ενώ το 2011 ήταν η αναλογία 1 προς 3,44. Δεν αναφερόμαστε τυχαία στο 2013, επειδή ήταν η χρονιά του απόλυτου ναδίρ με μόλις 58.700 ταξινομήσεις καινούριων Ι.Χ.
Έντεκα χρόνια αργότερα έχουμε πλέον μια σταθερή ανοδική πορεία στις ταξινομήσεις καινούριων Ι.Χ., όμως η Ελλάδα παραμένει ουραγός μεταξύ των 27 χωρών της ΕΕ διαθέτοντας τον πιο ηλικιωμένο στόλο επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη με μέση ηλικία τα 17,3 έτη σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του 2023. Την ίδια στιγμή μεγαλώνει και ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. στην Ευρώπη, όπου έχει φτάσει τα 12,3 έτη, άρα εξακολουθούμε να απέχουμε σημαντικά από αυτή. Είναι χαρακτηριστικό, ότι στα τέλη του 2023, πάνω από τα 8 στα 10 επιβατικά οχήματα που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα ήταν άνω των 10 ετών, ενώ περίπου 4 στα 10 κουβαλούν τουλάχιστον 15 έως 16 χρονάκια στις… πλάτες τους.
Κομβικό έτος το 2018
Χρειάστηκε να φτάσουμε στο σωτήριο έτος 2018, για να καταγράψουν οι ετήσιες πωλήσεις καινούριων επιβατικών μοντέλων στη χώρα μας και πάλι ένα εξαψήφιο νούμερο γύρω στις 103.000, να ανέβουν στις 114.000 το 2019 και να μειωθούν κατά περίπου 35.000 το 2020 εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Το 2023 είχαμε μια σημαντική άνοδο περίπου 28% σε σχέση με το 2022 και οι ταξινομήσεις νέων Ι.Χ. άγγιξαν τις 134.500 μονάδες, ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2024 πωλήθηκαν 63.878 καινούρια επιβατικά οχήματα έναντι 56.968 του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Πρόκειται για μία θετική μεταβολή της τάξης του 12,1% η οποία προϊδεάζει για ένα τελικό νούμερο γύρω στις 150.000 μονάδες με την ολοκλήρωση του έτους.
Οι προοπτικές της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου θα συνεχίσουν να είναι καλές τα επόμενα χρόνια παρά την καθήλωση της αγοραστικής δύναμης του μέσου καταναλωτή. Η αισιόδοξη πρόβλεψη βασίζεται στο σενάριο ανάπτυξης του τουρισμού την επόμενη περίοδο, που θα αυξήσει τη ζήτηση για καινούρια οχήματα από τις μεγάλες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτου, ενώ είναι ενδεικτικό ότι πάνω από τις 6 στις 10 πωλήσεις Ι.Χ. στη χώρα μας αφορούν εταιρικές και επαγγελματικές μακροχρόνιες μισθώσεις (leasing). Επίσης, υπάρχει μεγάλη ανάγκη ανανέωσης του γερασμένου στόλου, καθώς τα παλαιά αυτοκίνητα δεν είναι μόνο ρυπογόνα και -βάσει στατιστικών- πιο εύκολο να εμπλακούν σε τροχαία ατυχήματα, αλλά παθαίνουν συχνότερα βλάβες και κάποια στιγμή πρέπει να αντικατασταθούν με νεότερα.
Τι ισχύει για τα ηλεκτρικά Ι.Χ.
H δημοφιλέστερη κατηγορία παραμένουν τα supermini, συμπεριλαμβανομένων και των SUV B-segment, ενώ αξίζει να δούμε την πορεία των πωλήσεων, όσον αφορά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που συνεχίζουν να επιδοτούνται γενναία με έως 9.000 ευρώ στο πλαίσιο του νέου προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Συγκεκριμένα, το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2024 ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα 6.030 ηλεκτρικά Ι.Χ., που αναλογούν σε 9,44% των συνολικών πωλήσεων. Τα 3.441 οχήματα ήταν επαναφορτιζόμενα Plug – in υβριδικά και τα υπόλοιπα 2.589 αμιγώς ηλεκτρικά. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών μοντέλων εμφανίζουν σημαντικές διακυμάνσεις, καθώς εξαρτώνται από τις κρατικές επιδοτήσεις και όποτε εξαντλούνται τα σχετικά κονδύλια, καταγράφεται πτώση των ταξινομήσεων, όπως συνέβη τον Μάιο, όπου διατέθηκαν μόνον 1.051 αμιγώς ηλεκτρικά και Plug – in υβριδικά μοντέλα.