Θα έχετε αναρωτηθεί ίσως, τι σημαίνουν οι γραμμές σε διάφορους χρωματισμούς που υπάρχουν στα πέλματα των ελαστικών ενός αυτοκινήτου. Φυσικά δεν πρόκειται για διακοσμητικά στοιχεία, αλλά έχουν συγκεκριμένους λόγους ύπαρξης και μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμες στον οδηγό, αλλά και όταν αποφασίσουμε να αλλάξουμε λάστιχα στο αυτοκίνητο μας.
Βασικά, οι συγκεκριμένες γραμμές δεν απευθύνονται κατά κύριο λόγο στους καταναλωτές, αλλά έχουν πρακτική σημασία και προσφέρουν στους κατασκευαστές ελαστικών μια εικόνα για την κατάσταση των προϊόντων τους, αφού μπαίνουν σε αυτά αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η παραγωγή τους.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα εργαλείο ελέγχου, με το οποίο μπορεί να διαγνώσει ο παραγωγός ελαστικών, ότι πληρούν όλες τις απαιτούμενες ποιοτικές προδιαγραφές ώστε να βγουν στο εμπόριο. Επιπρόσθετα, οι χρωματιστές γραμμές λειτουργούν σαν ηλεκτρονικοί κωδικοί, με τη βοήθεια των οποίων μπορούν να ‘’διαβάσουν’’ ειδικά ρομπότ το μοντέλο, την ηλικία και τη μονάδα παραγωγής ενός ελαστικού.
Για τον καταναλωτή σημαίνουν τα έντονα χρώματα των γραμμών, ότι το ελαστικό που σκοπεύει να αγοράσει είναι όντως καινούργιο και δεν έχει χρησιμοποιηθεί προηγουμένως ή ότι δεν προέρχεται από αναγόμωση. Επίσης, όταν αρχίζουν και ξεθωριάζουν τα χρώματα μετά από χρήση ετών και δεκάδων χιλιάδων χιλιομέτρων, αυτό αποτελεί ένδειξη, ότι πρέπει να ελέγξουμε το βάθος του πέλματος και να τα αντικαταστήσουμε ενδεχομένως με καινούργια.
Προσοχή! Δεν μαρκάρουν όλοι οι κατασκευαστές ελαστικών τα προϊόντα τους με τέτοιες γραμμές, άρα δεν σημαίνει ότι πρόκειται οπωσδήποτε για χρησιμοποιημένα ή αναγομωμένα λάστιχα, αν λείπουν από το πέλμα.
Μια διαφορετική περίπτωση αποτελούν οι λεπτές βελόνες, που βλέπουμε να φυτρώνουν στα πλευρικά μάγουλα των ελαστικών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πρόκειται μόνο για κατάλοιπα, που δημιουργούνται μετά την παραγωγή ενός ελαστικού και δεν έχουν καμία σημασία για τη χρήση και την ασφάλεια τους. Ωστόσο, οι βελόνες αποτελούν επίσης μια αξιόπιστη ένδειξη, ότι το ελαστικό είναι πραγματικά καινούργιο.
Τι ισχύει για το πέλμα
Το ελάχιστο βάθος πέλματος σύμφωνα με τον νομοθέτη πρέπει να ανέρχεται σε 1,6 χιλιοστά, ωστόσο οι ειδικοί συνιστούν να αλλάζουμε τα ελαστικά μας όταν μειωθεί το βάθος των αυλακώσεων στα 3 χιλιοστά, αν πρόκειται για θερινά και all season ελαστικά και στα 4 χιλιοστά, αν πρόκειται για χειμερινά ελαστικά.
Το βάθος του πέλματος ενός καινούργιου ελαστικού είναι κανονικά 8 χιλιοστά, ωστόσο και αυτό έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι τυχαίο, ότι γνωστές εταιρείες ελαστικών αναφέρουν ότι τα καινούργια προϊόντα τους έχουν βάθος πέλματος ‘’έως 8 χιλιοστά’’, άρα μπορεί να είναι και μικρότερο.
Μέχρι σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί ξεκάθαρα, πού οφείλεται αυτή η αλλαγή. Μια αιτία θα μπορούσε να είναι η βελτιστοποίηση των μεθόδων παραγωγής. Επίσης, είναι πιθανό να πληρούν τα νέας τεχνολογίας ελαστικά τις σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας, άνεσης και ποιότητας κύλισης και με πιο ρηχές αυλακώσεις.
Υπάρχει πάντως και η πιθανότητα, να ακολουθούν οι κατασκευαστές ελαστικών τη νέα τάση που βλέπουμε και σε άλλους κλάδους, όπως στα σούπερ μάρκετ, όπου μειώνεται το περιεχόμενο στις συσκευασίες διαφόρων προϊόντων, προκειμένου να ξεγελάσουν τον πελάτη και να μην αντιληφθεί, ότι έχει γίνει ακριβότερο Κάτι ανάλογο ενδέχεται να κάνουν και οι παραγωγοί ελαστικών, προσφέροντας λιγότερο προϊόν σε παρεμφερή τιμή, χωρίς να το πάρει είδηση ο πελάτης.