Δυσανάλογα μεγάλος είναι ο αριθμός των θανατηφόρων δυστυχημάτων στην Ευρώπη με την εμπλοκή φορτηγών.
Συγκεκριμένα, πάνω από το 15% των θανάτων σε τροχαία συμβάντα εντός της Ε.Ε. οφείλεται σε βαρέα επαγγελματικά οχήματα άνω των 3,5 τόνων, αν και το ποσοστό τους στο σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων παντός τύπου δεν ξεπερνά το 3%.
Τα φορτηγά παίζουν κρίσιμο ρόλο στην ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς πραγματοποιούν τη μερίδα του λέοντος του μεταφορικού έργου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ωστόσο είναι πολύ επικίνδυνα λόγω βάρους και όγκου για τους άλλους χρήστες των δρόμων και ιδίως τους πεζούς και τους δικυκλιστές.
Έτσι γίνονται προσπάθειες για την ενσωμάτωση στα φορτηγά προηγμένων τεχνολογιών ασφαλείας, οι οποίες θα τα καταστήσουν λιγότερο επικίνδυνα. Σε αυτό το πλαίσιο ξεκίνησε ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός οδικής ασφάλειας EuroNCAP τις πρώτες δοκιμές αξιολόγησης για όλους τους τύπους φορτηγών άνω των 3,5 τόνων.
Οι ειδικοί δίνουν προτεραιότητα στην εξέλιξη συστημάτων αποφυγής των συγκρούσεων με παρόμοια λειτουργία όπως στα Ι.Χ., στη βελτίωση και διεύρυνση του οπτικού πεδίου των οδηγών φορτηγών ώστε να διακρίνουν έγκαιρα τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους άλλους χρήστες οχημάτων, αλλά και στην ευκολία διάσωσης μετά από ένα τροχαίο ατύχημα.
Ο EuroNCAP αξιοποιεί την εμπειρία του από τις δοκιμές και τις αξιολογήσεις των επιβατικών οχημάτων, ενώ συνεργάζεται στενά με φορείς του κλάδου και με γνωστούς κατασκευαστές φορτηγών, όπως οι μάρκες Volvo, Scania, DAF, κλπ. Τα νέα συστήματα που θα δοκιμάζονται στα φορτηγά και θα αξιολογούνται πλέον από τον οργανισμό EuroNCAP περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, τα συστήματα ελέγχου του οχήματος ώστε να μην παρεκκλίνει εκτός των ορίων της λωρίδας κυκλοφορίας, τις κάμερες παρακολούθησης για βελτιωμένη ορατότητα, την έξυπνη προσαρμογή ταχύτητας, κλπ.
Οι αξιολογήσεις των τεχνολογιών και των συστημάτων ασφαλείας θα γίνεται με βάση τρεις κατηγορίες φορτηγών. Η πρώτη περιλαμβάνει τα φορτηγά διεθνών μεταφορών και μεγάλων αποστάσεων TIR, η δεύτερη τα φορτηγά διανομών και η τρίτη τα βαρέα οχήματα, που χρησιμοποιούνται στις κατασκευές και στις υποδομές. Τον επόμενο μήνα αναμένεται μάλιστα να ανακοινωθούν τα νέα πρωτόκολλα ασφαλείας των φορτηγών άνω των 3,5 τόνων, με βάση τα οποία θα αξιολογούνται από τον ευρωπαϊκό οργανισμό οδικής ασφάλειας EuroNCAP.
Δείτε ένα σχετικό βίντεο: