Oι επίσημες τιμές κατανάλωσης καυσίμου, που αναφέρουν οι κατασκευαστές, διαφέρουν σημαντικά από τις πραγματικές. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει έρευνα του ινστιτούτου International Council on Clean Transportation (ICCT) στη Γερμανία, όπου κυκλοφορεί ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός στόλος οχημάτων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα ταξινομημένα οχήματα του 2022 στη Γερμανία κατανάλωσαν στην πραγματικότητα 14% περισσότερη βενζίνη ή πετρέλαιο κίνησης ανά χιλιόμετρο σε σχέση με τις επίσημες εργοστασιακές μετρήσεις και φυσικά επιβάρυναν και την ατμόσφαιρα με 14% περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα. Πρόκειται για ένα άνοιγμα της ψαλίδας, αφού η διαφορά μεταξύ πραγματικών και εργοστασιακών τιμών κατανάλωσης καυσίμου ήταν 8% το 2018, δηλαδή αισθητά μικρότερη.
Τη συγκεκριμένη χρονιά άρχισαν να γίνονται οι μετρήσεις κατανάλωσης παγκοσμίως σύμφωνα με τις προδιαγραφές WLTP, που αντικατέστησε τον ευρωπαϊκό κύκλο κατανάλωσης NEFZ, ώστε να είναι τα αποτελέσματα ρεαλιστικότερα και πιο κοντά στην πραγματικότητα. Να σημειώσουμε ότι οι αποκλίσεις των μετρήσεων με τις προηγούμενες προδιαγραφές σύμφωνα με το NEFZ ήταν εξαιρετικά μεγάλες και ξεπερνούσαν ακόμη και το 30%. Έτσι, καθιερώθηκε το πρόγραμμα μετρήσεων κατανάλωσης κατά τα πρότυπα WLTP, το οποίο ήταν αρχικά σαφώς πιο αξιόπιστο, φαίνεται όμως ότι αρχίζει να εμφανίζει και αυτό ολοένα μεγαλύτερες αποκλίσεις μεταξύ πραγματικής και εργοστασιακής μέτρησης.
Στοιχεία από 160.000 Ι.Χ.
Η έρευνα του ινστιτούτου ICCT βασίστηκε σε επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκού Γραφείου Περιβάλλοντος, αλλά και σε αναφορές δεκάδων χιλιάδων κατόχων αυτοκινήτων στη διαδικτυακή πύλη spritmonitor.de. Συνολικά έγινε επεξεργασία δεδομένων από περισσότερα από 160.000 αυτοκίνητα και προέκυψε ένας αξιόπιστος μέσος όρος κατανάλωσης καυσίμου για κάθε μοντέλο. Οι μάρκες, που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη απόκλιση μεταξύ πραγματικής και εργοστασιακής κατανάλωσης ήταν οι Opel, Hyundai, Ford και Seat, ενώ εκείνες με τη μικρότερη διαφορά ήταν οι Mercedes, VW, BMW και Audi.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι με το προηγούμενο σύστημα μέτρησης NEFZ έκαιγαν τα μοντέλα της Audi περισσότερα καύσιμα σε σχέση με τις επίσημες μετρήσεις, ενώ αντιθέτως τις μικρότερες αποκλίσεις εμφάνιζαν τότε η Opel και η Hyundai.
Πρόβλημα και με τα ηλεκτρικά
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εφαρμόζει πλέον μία δική της μέθοδο για να αντιμετωπίσει το συγκεκριμένο πρόβλημα, το οποίο επηρεάζει αρνητικά το περιβάλλον, αλλά και την τσέπη των καταναλωτών. Έτσι, έχει υποχρεώσει από το 2021 τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να τοποθετούν στα καινούργια μοντέλα τους συσκευές μέτρησης, που μεταδίδουν αυτόματα την πραγματική κατανάλωση στις αρμόδιες ευρωπαϊκές Αρχές. Δυστυχώς, δεν υπάρχει δημόσια πρόσβαση στα δεδομένα αυτών των μετρήσεων, ενώ έχει καθυστερήσει πολύ η ανάλυση και η επεξεργασία τους. Μία πρώτη εικόνα πήραμε ωστόσο τον Μάρτιο του 2023 μετά από σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την οποία η ψαλίδα μεταξύ επίσημων και πραγματικών τιμών κατανάλωσης είναι ακόμη μεγαλύτερη και φτάνει το 22%!
Είναι, λοιπόν, προφανές ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για την προστασία του καταναλωτή και του περιβάλλοντος. Αυτά οφείλουν να συμπεριλαμβάνουν και τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, στα οποία έχουν εντοπιστεί επίσης τεράστιες διαφορές μεταξύ της κατανάλωσης ενέργειας σε πραγματικές συνθήκες και των εργοστασιακών τιμών!