Η Ελλάδα αποτελεί εδώ και δεκαετίες μαύρη τρύπα όσον αφορά στην κατασκευή οχημάτων, μάλιστα η πατρίδα μας δεν διαθέτει ούτε μια μονάδα παραγωγής εξαρτημάτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών. Ωστόσο η ελληνική έμπνευση και επιστημοσύνη διαπρέπουν στο εξωτερικό χάρη σε μια πλειάδα συμπατριωτών μας με εξαιρετικές επιδόσεις στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν και 5 Έλληνες σχεδιαστές, στους οποίους οφείλουμε, μεταξύ άλλων, τα εξής σημαντικά μοντέλα.
Αλέξανδρος Ισιγώνης, Mini
Ο Ισιγώνης γεννήθηκε το 1906 στη Σμύρνη από Έλληνα πατέρα βιομήχανο και Γερμανίδα μητέρα, εγκαταστάθηκε μετά τη Μικρασιατική καταστροφή στο Λονδίνο, όπου σπούδασε στο Πολυτεχνείο και έφερε την επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζοντας το 1959 Morris Mini, το οποίο θεωρείται δικαιολογημένα ο ιδρυτής της κατηγορίας των σύγχρονων αυτοκινήτων πόλης.
Το καινοτόμο μοντέλο μπορούσε να μεταφέρει έως τέσσερα άτομα, αν και το μήκος του δεν ξεπερνούσε τα 3,05 μέτρα, εξελίχθηκε σε παγκόσμια επιτυχία και έγινε αιτία να αποδοθεί το 1969 στον Άλεκ Ισιγώνη ο τίτλος του ‘’σερ’’ από τη βασίλισσα της Αγγλίας.
Αντώνης Βολάνης, Renault Espace
Ο Βολάνης κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη, όπου γεννήθηκε το 1948, έζησε από νεαρή ηλικία στη Γαλλία και έκανε λαμπρή καριέρα ως σχεδιαστής αυτοκινήτων είτε ως στέλεχος γνωστών βιομηχανιών του κλάδου είτε ως ανεξάρτητος ντιζάινερ με δικό του στούντιο σχεδιασμού.
Το εμβληματικότερο μοντέλο που φέρει την υπογραφή του Αντώνη Βολάνη είναι χωρίς αμφιβολία το Renault Espace, με το οποίο ιδρύθηκε η κατηγορία των οικογενειακών πολυμορφικών οχημάτων. Να σημειώσουμε, ότι ο Θεσσαλονικιός ντιζάινερ έχει σχεδιάσει σχεδόν τα πάντα, από αυτοκίνητα και μίξερ έως μπότες του σκι, ελικόπτερα, ρακέτες τένις και…ψησταριές.
Ανδρέας Ζαπατίνας, Fiat Barchetta
Εντυπωσιακή είναι και η διεθνής καριέρα του Ανδρέα Ζαπατίνα, ο οποίος γεννήθηκε το 1957 στην Αθήνα, σπούδασε στην Καλιφόρνια και έχει περάσει από κορυφαίες θέσεις ως υπεύθυνος σχεδιασμού σε ευρωπαϊκές και ασιατικές εταιρείες αυτοκινήτου.
Στον Ζαπατίνα χρωστάμε μεταξύ άλλων τον σχεδιασμό του διθέσιου ρόουντστερ Fiat Barchetta, το οποίο υπηρετεί ιδανικά την ιδέα του σπορ, νεανικού και προσιτού cabrio, η οποία δυστυχώς χάνεται σταδιακά από το προσκήνιο.
Σωτήρης Κωβός, Toyota Yaris
Ο Σωτήρης Κωβός κατάγεται από το Ίλιον της Αττικής, όπου πρωτοείδε το φως της ημέρας το 1965 και η ζωή του μοιάζει με κινηματογραφική ταινία, αφού σπούδασε πρώτα κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και μετά αποφάσισε να πάει στο εξωτερικό, για να γίνει σχεδιαστής αυτοκινήτων. Το μεγάλο μπαμ του Κωβού έγινε, όταν σχεδίασε το Toyota Yaris, που είναι ο ιδρυτής της πιο δημοφιλούς σύγχρονης κατηγορίας, δηλαδή των μοντέλων supermini και ψηφίστηκε το 2000 ‘’Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ευρώπη’’. Σήμερα μοιράζεται ο εμπνευσμένος σχεδιαστής τον χρόνο του μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, καθώς διατηρεί σε κάθε μια από τις δύο χώρες δικό του Στούντιο Ντιζάιν.
Αλέξανδρος Λιώκης, Alfa Romeo Tonale
O 36χρονος Αθηναίος σπούδασε στα ΤΕΙ Κοζάνης, λατρεύει τη θρυλική Citroen DS και συνέχισε τις σπουδές του στην Ιταλία, όπου έγινε γρήγορα γνωστός στον κύκλο των σχεδιαστών αυτοκινήτων νέας γενιάς.
Κορυφαία στιγμή της καριέρας του μέχρι σήμερα αποτελεί χωρίς αμφιβολία ο σχεδιασμός της Alfa Romeo Tonale, που είναι το πρώτο compact SUV της γνωστής ιταλικής μάρκας και κατασκευάζεται σε διάφορες εκδοχές, μεταξύ των οποίων και εξηλεκτρισμένες.