Auto - Moto

Καλύτερα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο με λιγότερα χιλιόμετρα ή με μικρότερη ηλικία;

Ένα από τα μεγαλύτερα διλήμματα κατά την αγορά ενός Ι.Χ. από δεύτερο χέρι είναι, αν θα πρέπει να προτιμήσουμε κάποιο μεταχειρισμένο μοντέλο με λιγότερα χιλιόμετρα στο κοντέρ ή ένα πιο νέο σε ηλικία.

Οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί αισθητά, αφού ακολουθούν την ίδια τάση με εκείνες των καινούργιων. Ωστόσο, ένα Ι.Χ. χάνει μετά τον πρώτο χρόνο περίπου το 20% έως το ένα τέταρτο της αρχικής αξίας του και μετά από μία τετραετία κοστίζει γύρω στο 40% με 50% λιγότερο. Από εκεί και μετά απομειώνεται η αξία του με λιγότερους έντονους ρυθμούς της τάξης γύρω στο 5% ανά έτος, οπότε τα μοντέλα τετραετίας – πενταετίας αποτελούν καλές επιλογές, καθώς συνδυάζουν τις λογικές τιμές με σύγχρονες προδιαγραφές και δεν πρόκειται να κατρακυλήσει δραματικά η τιμή τους στο μέλλον.

Ψάχνοντας ωστόσο για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, καλούμαστε συχνά να απαντήσουμε στο δίλημμα, αν είναι πιο σημαντικά για την τελική επιλογή μας τα χιλιόμετρα ενός τέτοιου μοντέλου ή η ηλικία του. Οι γνώμες διίστανται, όμως οι ειδικοί της γερμανικής εταιρείας τεχνικών ελέγχων και οδικής ασφάλειας, DEKRA, απαντούν ότι είναι προτιμότερο ένα μεταχειρισμένο με αποδεδειγμένα λιγότερα χιλιόμετρα από ένα άλλο με νεότερη ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης. Toνίζουμε και πάλι τη λέξη ‘’αποδεδειγμένα’’, επειδή υπάρχουν πολλά μεταχειρισμένα Ι.Χ. με ‘’γυρισμένα κοντέρ’’, οπότε πρέπει να διασταυρώνουμε τα λεγόμενα του πωλητή με τα πραγματικά δεδομένα.

Στοιχεία από 15 εκατομμύρια τεχνικούς ελέγχους

Η DEKRA θεωρεί σε γενικές γραμμές σημαντικότερο κριτήριο επιλογής ενός μεταχειρισμένου οχήματος τα λιγότερα χιλιόμετρα από τη μικρότερη ηλικία. Το βασικό της επιχείρημα βασίζεται στα αποτελέσματα εκατομμυρίων τεχνικών ελέγχων, που έχει πραγματοποιήσει σε αυτοκίνητα και από τους οποίους προκύπτει ότι τα μοντέλα με περισσότερα χιλιόμετρα εμφανίζουν συνολικότερα υψηλότερη φθορά και περισσότερες αδυναμίες και ελλείψεις. Αντιθέτως, αυτό ισχύει σε μικρότερο βαθμό για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με περισσότερα χρονάκια, αλλά σαφώς λιγότερες διαδρομές ανά έτος. Και εδώ υπάρχει μία φυσική φθορά, όμως τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν δεν είναι τόσο σημαντικά, όσο εκείνα από τη συνεχή χρήση ενός οχήματος.

Τα συμπεράσματα της DEKRA προκύπτουν από τα δεδομένα 15 εκατομμυρίων τεχνικών ελέγχων οχημάτων στη Γερμανία, τα οποία χωρίστηκαν για τις ανάγκες της έρευνας σε τέσσερις κατηγορίες με βάση τα διανυθέντα χιλιόμετρα. Στην πρώτη ανήκαν οχήματα με έως 50.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ τους, στη δεύτερη από 50.001 έως 100.000 χιλιόμετρα, στην τρίτη από 100.001 έως 150.000 χιλιόμετρα και ταξινόμηση από το 2018 και μετά και στην τέταρτη από 150.001 έως 200.000 χιλιόμετρα. Οι ειδικοί εξέτασαν αδύνατα σημεία λόγω ‘’τυπικής φθοράς’’, όπως π.χ. διαρροή λαδιών και προβλήματα με ρουλεμάν, ακρόμπαρα κλπ. Αντιθέτως, δεν έλαβαν υπόψη τους προβλήματα που οφείλονται σε κακή συντήρηση του οχήματος, όπως ‘’φαγωμένα’’ ελαστικά, φθαρμένους υαλοκαθαριστήρες, κλπ.

Τι άλλο πρέπει να προσέξουμε

Όπως γράψαμε και στην αρχή, η απάντηση στο θεμελιώδες ερώτημα ‘’χιλιόμετρα ή ηλικία’’ δεν είναι απλή, αφού παίζουν καθοριστικό ρόλο για την τελική επιλογή μας και άλλοι παράγοντες. Για παράδειγμα είναι σημαντικό, να δούμε πού έκανε το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο τα περισσότερα χιλιόμετρα, αφού τα ταξίδια και οι μεγάλες διαδρομές επιβαρύνουν σαφώς λιγότερο ένα όχημα από τις καθημερινές μετακινήσεις εντός πόλης. Επίσης, ένα πλήρως ενημερωμένο βιβλίο συντήρησης αποτελεί τον καθρέφτη της κατάστασης ενός οχήματος και βασικό κριτήριο αγοράς, ενώ μεγάλο ρόλο παίζει ο τρόπος οδήγησης από τον προηγούμενο κάτοχο του και αν βρισκόταν σε γκαράζ ή συνεχώς εκτεθειμένο στο δρόμο.

Η αξιολόγηση ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δεν γίνεται πάντως μόνο με τα δύο κριτήρια της ηλικίας και των διανυθέντων χιλιομέτρων, αλλά με αρκετά περισσότερα, τα οποία θα εξετάσουμε σε κάποιο άλλο ρεπορτάζ μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Ψήφισε ο Χάρης Δούκας για τον β' γύρο - «Ελάτε μαζί να νικήσουμε»
Ψήφισε στη Θεσσαλονίκη ο Στέλιος Αγγελούδης - «Την επόμενη μέρα γυρίζουμε σελίδα»
Chevron Right