Στις 11 Οκτωβρίου 1989 ίδρυσαν 9 Ιταλοί την εταιρεία Fabbrica Italiana Automobili Torino, δηλαδή τη Fiat. Από τότε έχουν κυλήσει 125 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων εξελίχθηκε η Fiat σε μία πασίγνωστη μάρκα με επώνυμες θυγατέρες, όπως οι Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Maserati, κλπ. Η ίδια η μητρική εταιρεία παρέμεινε ωστόσο σεμνή και…λαϊκή, χτίζοντας τη φήμη της με το λανσάρισμα πρακτικών, χαριτωμένων και προσιτών μικρών αυτοκινήτων. Ωστόσο οι άνθρωποι της Fiat υπέκυψαν ορισμένες φορές στον πειρασμό και πήγαν κόντρα στο DNA της μάρκας από το Τορίνο, εξελίσσοντας μοντέλα εντελώς διαφορετικών προδιαγραφών θέλοντας να αποδείξουν, ότι διαθέτουν την τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο. Δείτε 5 τέτοια χαρακτηριστικά παραδείγματα ανατρεπτικών μοντέλων με τα λογότυπα της Fiat, ορισμένα από τα οποία παρέμειναν ουσιαστικά άγνωστα στο ευρύ κοινό.
Fiat 8V, 1952 έως 1954
Θα μπορούσε να είναι και Ferrari, όμως το ‘’Οtto V’’, όπως ονομαζόταν στα ιταλικά, αποτελούσε γνήσιο τέκνο της Fiat. Το εντυπωσιακό σπορ coupe περιορίστηκε σε μία συλλεκτική παραγωγή μόλις 144 μονάδων, ενώ χρωστάει το όνομα του στον οκτακύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας δύο λίτρων με 127 ίππους ισχύ.
Το αεροδυναμικό Fiat 8V ζύγιζε μόνο 930 κιλά, οπότε ξεπερνούσε η τελική του ταχύτητα τα 200 χλμ./ώρα, όμως κατανάλωνε με βουλιμία τη βενζίνη, αφού χρειαζόταν κατά μέσο όρο 24 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. Nα σημειώσουμε, ότι τα Fiat 8V παρουσιάστηκαν με διαφορετικά αμαξώματα, που τοποθετήθηκαν πάνω στο ίδιο πλαίσιο της εταιρείας.
Fiat Dino, 1966 έως 1972
Μπορείς και να το χαρακτηρίσεις ‘’μισή Ferrari’’, αφού ο V6 κινητήρας του με 160 ίππους αρχικά και με 180 στη συνέχεια είχε ξεκινήσει την καριέρα του σε αγωνιστικά μοντέλα του Enzo Ferrari. Το συγκεκριμένο μοτέρ χρησιμοποιήθηκε από τη Fiat, για ξεπεράσει η παραγωγή του τις 500 μονάδες και να μπορέσει να το ομολογκάρει η Ferrari για τα μονοθέσια της που συμμετείχαν στο πρωτάθλημα της Formula 2.
Η Fiat ρύθμισε τον κινητήρα για πιο ήπια και καθημερινή χρήση και τον τοποθέτησε σε ένα Coupe, το οποίο σχεδίασε ο Bertone και σε ένα ανοιχτό Spider με την υπογραφή του διάσημου ντιζάινερ Pininfarina. Συνολικά πουλήθηκαν πάνω από 7.600 τέτοια μοντέλα, τα οποία ονομάστηκαν Dino στη μνήμη του αδικοχαμένου γιου του Enzo Ferrari, Alfredino.
Fiat 130, 1969 έως 1977
Η Fiat θεωρείται σπεσιαλίστας στα μικρά μοντέλα, ωστόσο απέδειξε το 1969, ότι γνωρίζει να κατασκευάζει και ακριβές λιμουζίνες λανσάροντας το 130.
Το Fiat 130 εφοδιάστηκε με V6 κινητήρες έως 165 ίππων, με δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, αιρ-κοντίσιον και δερμάτινα καθίσματα, ενώ κυκλοφόρησε και σε έκδοση στέισον βάγκον. Η συνολική παραγωγή του μεγάλου Fiat άγγιξε τα 15.000 τεμάχια, που δεν τα λες και πολλά για μια ολόκληρη οκταετία.
Fiat X1/9, 1972 έως 1988
Το διθέσιο σφηνάκι με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω από τις πλάτες του οδηγού και του συνοδηγού βαφτίστηκε με το όνομα, που είχε το εργοστασιακό project εξέλιξης του. Οι πελάτες μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ δύο κινητήρων 75 ή 86 ίππων, που ήταν απολύτως επαρκείς για γρήγορες επιδόσεις χάρη στο πανάλαφρο βάρος των 900 κιλών.
Το αεροδυναμικό Coupe με την αφαιρούμενη σκληρή οροφή διέθετε εξαιρετική κατανομή βάρους για πιο σπορ οδηγική αίσθηση, ενώ η παραγωγή του ξεπέρασε τις 165.000 αυτοκίνητα!
Fiat Coupe, 1994 έως 2000
Ο σχεδιασμός του Fiat Coupe οφείλεται στον Αμερικανό Κρις Μπανγκλ, που έδρεψε αργότερα δάφνες ως αρχισχεδιαστής της BMW. Στη Fiat επιμελήθηκε το ντιζάιν ενός γρήγορου Coupe με κινητήρες έως 220 ίππων και ανώτατη ταχύτητα, που άγγιζε κατά περίπτωση τα 250 χλμ./ώρα.
Aισθητικά, πρόκειται για μια σύνθεση ιταλικού στυλ της δεκαετίας του 90 και των αμερικανικών σπορ μοντέλων τύπου Ford GT με περιορισμένους χώρους για τέσσερις επιβάτες. Τα ακραία σχεδιαστικά ευρήματα, όπως οι ευθείες γραμμές του αμαξώματος πάνω από τους τροχούς, οδήγησαν αρκετούς ενδιαφερόμενους πελάτες στην αγκαλιά της Alfa Romeo, ωστόσο η καριέρα του Fiat Coupe έκλεισε με συνολικά γύρω στις 72.000 πωλήσεις!