Απόσυρση αυτοκινήτων φαίνεται πως εξετάζει η κυβέρνηση. Πρόκειται για ένα μέτρο που έχει εφαρμοστεί αρκετές φορές στο παρελθόν με απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων και μπόνους για την αγορά νέου ΙΧ. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου για τον κλιματικό νόμο τόνισε ότι το πρόγραμμα απόσυρσης είναι στο τραπέζι των συζητήσεων, υπογραμμίζοντας πως μέχρι να εφαρμοστεί στην πράξη θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και με άλλα αρμόδια υπουργεία.
Ανεξάρτητα από τη χρονική στιγμή θα επιλεγεί για την ενεργοποίηση ή μη του μέτρου, αναλυτές επισημαίνουν τα οφέλη που δυνητικά θα προκύψουν. Το πρώτο και πιο σημαντικό όφελος είναι η σταδιακή ανανέωση του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, ο οποίος συνεχίζει να γερνάει επικίνδυνα, ενώ παράλληλα θα συμβάλλει στον ταχύτερο εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων, δεδομένου ότι από το 2030 και μετά στην Ελλάδα θα απαγορευτεί η πώληση αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ.
Αυτή τη στιγμή πάντως τρέχει πρόγραμμα που αφορά την παροχή επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου – που αγγίζει έως τα 6.000 ευρώ -, ενώ με την απόσυρση του παλιού αυτοκινήτου παρέχεται επιπλέον έκπτωση αξίας 1.000 ευρώ.
Βέβαια οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι στα ύψη.
Η αγορά αντιμετωπίζει με διστακτικότητα το ενδεχόμενο επιστροφής του μέτρου, εξαιτίας της αδυναμίας που αντιμετωπίζει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία – λόγω της έλλειψης ημιαγωγών – να παράγει ικανοποιητικό αριθμό αυτοκινήτων, με συνέπεια να παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της παρουσίασης έγινε αναφορά στα μέτρα που θα ληφθούν μέσω του κλιματικού νόμου στην κατεύθυνση ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης. Αναλυτικότερα το νομοσχέδιο προβλέπει:
Από το 2023, το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50γρ CO2/χλμ.
Από το 2030, τα νέα οχήματα που θα ταξινομούνται θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.
Από το 2025 υποχρεωτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όλα τα νέα ταξί καθώς και το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτροκίνητα. Στόχος είναι μέχρι το 2023 να κυκλοφορούν στους δρόμους περί τα 2.000 ηλεκτροκίνητα ταξί. Έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023 τα μέτρα θα εξεταστούν εκ νέου, με σκοπό την επίσπευση και την επέκταση σε επιπλέον περιοχές, ανάλογα με την επαρκή διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης, ενώ όπως τόνισε ο κ. Σκρέκας, επισπεύδεται η διαδικασία τοποθέτησης φορτιστών στις πόλεις.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα ταξί, ο κ. Σκρέκας έκανε εκ νέου αναφορά στην αύξηση της επιδότησης προκειμένου να ενισχυθεί η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση υπενθυμίζοντας τις εξαγγελίες για επιδότηση ύψους 22.500 ευρώ για την αντικατάσταση του παλαιού ρυπογόνου οχήματος. Σημείωσε ότι το μέτρο θα αφορά σε πρώτη φάση 2.000 ταξί από το σύνολο των 16.000 τονίζοντας ότι δεν επιλύει δια παντός το πρόβλημα, «αλλά είναι μία αρχή».