Auto - Moto

Ford Fiesta (1976 – 2023): Ο πιστός στρατιώτης αποχαιρετά τα όπλα

Μία αναδρομή στις 7 γενιές και στα 47 χρόνια ιστορίας του αγαπημένου supermini της Ford.

Δύσκολοι καιροί για τα μικρά αυτοκίνητα, όπως το Ford Fiesta που αποσύρεται στα τέλη Ιουνίου από την αγορά μετά από σχεδόν πέντε δεκαετίες λαμπρής καριέρας και πάνω από 15 εκατομμύρια πωλήσεις. Υπήρξε για πολύ κόσμο το πρώτο του -καινούργιο ή μεταχειρισμένο- αυτοκίνητο, οι σπορ εκδόσεις XR2 ή ST έγιναν αντικείμενο του πόθου στη νεολαία, ενώ απετέλεσε προσωπική επιλογή του προέδρου της αμερικανικής μάρκας, Χένρι Φορντ του Δεύτερου.

Αξίζει λοιπόν να θυμηθούμε ορισμένα σημεία σταθμούς στην ιστορία ενός ιδιαίτερα αγαπημένου «λαϊκού» αυτοκινήτου, που θυσιάστηκε στο βωμό των SUV και της ηλεκτροκίνησης, αλλά θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένο στις μνήμες και στις καρδιές μας.

Τhink small

ford fiesta

Ακτινογραφία του Ford Fiesta του 1976.

Το Ford Fiesta υπήρξε τέκνο ανάγκης εξαιτίας της πετρελαϊκής κρίσης του Κόλπου, η εξέλιξή του κόστισε δισεκατομμύρια δολάρια και λανσαρίστηκε στην αγορά το 1976. Η συνταγή του ήταν απλή και αφορούσε ένα οικονομικό αυτοκίνητο μικρών διαστάσεων με μήκος μόλις 3,57 μ., που ζύγιζε 730 έως 775 κιλά και εφοδιαζόταν με κινητήρες 1.0 και 1.1 λίτρων με 45 έως 53 ίππους. Το 1977 προστέθηκε μία σπορ έκδοση με μοτέρ 1,3 λίτρων και 66 άλογα.

Ιταλοϊσπανικά γονίδια

ford fiesta

H ειδική έκδοση Ghia.

Το αμάξωμα του Fiesta έφερε την υπογραφή του σχεδιαστικού κέντρου Centro Stile Ghia με έδρα το Τορίνο της Ιταλίας, ο οποίος λανσάρισε και μία ειδική έκδοση με το όνομά του. Αντίθετα, για την παραγωγή του δημοφιλούς μοντέλου επιλέχθηκε το εργοστάσιο στη Βαλένθια της Ισπανίας, ωστόσο κατασκευαζόταν επίσης στη Μεγάλη Βρετανία και στη Γερμανία.

Οι πρώτες 4 γενιές

ifiestagen3.jpg

Τo μοντέλο τρίτης γενιάς του 1989 με 5θυρο αμάξωμα.

Το μοντέλο δεύτερης γενιάς λανσαρίστηκε το 1983 και ήταν περισσότερο ένα εκτεταμένο λίφτινγκ του απερχόμενου Fiesta παρά κάτι εντελώς νέο. Μπορούσε πάντως να παραγγελθεί με αυτόματο κιβώτιο ή με πεντατάχυτο σασμάν και εφοδιάστηκε για πρώτη φορά με ντιζελοκινητήρα 1.6 λίτρων και 54 ίππων. Η τρίτη γενιά παρουσιάστηκε το 1989, ήταν πραγματικά νέα και διέθετε πλουσιότερο εξοπλισμό, όπως μετωπικούς αερόσακους, ενώ τότε έκανε πρεμιέρα και το πεντάθυρο Ford Fiesta.

Το Fiesta της επόμενης γενιάς κυκλοφόρησε από το 1996 έως το 2002 και σε αυτό αντικαταστάθηκαν οι ξεπερασμένοι πλέον κινητήρες των προηγούμενων μοντέλων από τα μοντέρνα αλουμινένια μηχανικά σύνολα της οικογένειας Zetec.

Η νέα χιλιετία

ifiestagen4.jpg

Τo Fiesta πέμπτης γενιάς του 2002 μοιάζει με το Focus.

Το Fiesta πέμπτης γενιάς σηματοδοτεί μία αλλαγή στυλιστικής κατεύθυνσης και προσανατολίζεται σχεδιαστικά προς το μεγαλύτερο Focus. Οι διαστάσεις του μεγαλώνουν πλησιάζοντας τα 4 μ., ενώ για πρώτη φορά κυκλοφορεί με νέους Turbodiesel κινητήρες άμεσου ψεκασμού 1,4 και 1,6 λίτρων. Το 2009 λανσάρεται το μοντέλο έκτης γενιάς με προδιαγραφές «Παγκόσμιου Αυτοκινήτου» (World Car) και με τους πολυβραβευμένους βενζινοκινητήρες της οικογένειας EcoBoost.

Με ψηλά το κεφάλι

ifiestagen5.jpg

To τελευταίο Fiesta στην έκδοση πολυτελείας Vignale.

Η αυλαία πέφτει με το σημερινό Ford Fiesta, που ξεπερνά για πρώτη φορά σε μήκος τα 4 μ. και παραμένει ένα από τα ελάχιστα supermini με πεντάθυρα αλλά και με τρίθυρα αμαξώματα. Το Fiesta έβδομης γενιάς είναι ένα οικονομικό και ευρύχωρο συμπαγές μοντέλο με υψηλές δυνατότητες συνδεσιμότητας, μεγάλη γκάμα κινητήρων και έκδοση Crossover με την ονομασία Active.

Παρά την επιτυχία του όμως, θα μας κουνήσει στα τέλη Ιουνίου μαντίλι λόγω της μόδας των SUV και της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Δεν αποκλείεται πάντως να επανέλθει μελλοντικά η ονομασία Fiesta σε κάποιο άλλο μοντέλο της Ford, όπως έγινε με το Puma.

Οι σπορ εκδόσεις

ford fiesta st

To εκρηκτικό ST του 2021 με τα 200 άλογα.

Σχεδόν όλες οι γενιές του Ford Fiesta προικίστηκαν με σπορ εκδόσεις, που ήταν ιδιαίτερα αγαπητές στο νεανικότερο κοινό της μάρκας με το οβάλ λογότυπο. Το πρώτο «κακό» Ford Fiesta έφερε την ονομασία XR2 και χαρακτηριστικά στρογγυλά φανάρια ομίχλης, ενώ κάτω από το μπροστινό του καπό λειτουργούσε ένας κινητήρας 1,6 λίτρων με 82 άλογα και σβέλτες επιδόσεις για την εποχή του (0-100 χλμ./ώρα σε 10,1’’, τελική λίγο πάνω από τα 170 χλμ./ώρα).

Στη συνέχεια μεσολάβησε μία σειρά γρήγορων Fiesta, για να καταλήξουμε στο τελευταίο ST με τρικύλινδρο κινητήρα EcoBoost 200 ίππων και εκρηκτικό χαρακτήρα, που σηματοδοτεί ένα υπέροχο κύκνειο άσμα αντάξιο της ιστορίας του δημοφιλούς μοντέλου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Εκλογές 2023: Πού ψηφίζουν οι Έλληνες του εξωτερικού στα 102 εκλογικά τμήματα
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Υπογράφει τη Χάρτα Διαφορετικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Ελληνικές Επιχειρήσεις
Chevron Right