Auto - Moto

Πικρές αλήθειες πίσω από την εκτόξευση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου

Οι πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ. αυξάνονται γραμμικά, όμως υπολείπονται κατά πολύ του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ μεγάλο αγκάθι αποτελούν τα παλιά και κακοσυντηρημένα οχήματα.

Το 2023 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν οι ταξινομήσεις καινούργιων Ι.Χ. τις 130.000 μονάδες, που σηματοδοτούν μία αύξηση σχεδόν 30% σε σύγκριση με το 2022. Πρόκειται αναμφίβολα για μία από τις κορυφαίες επιδόσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ωστόσο πίσω από αυτό το νούμερο -που ας μην ξεχνάμε ότι αντιστοιχεί σε όγκους ετήσιων πωλήσεων της δεκαετίας του 90 στην Ελλάδα- κρύβονται κάποιες πικρές αλήθειες.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελλήνων Εισαγωγέων Αυτοκινήτου (Σ.Ε.Α.Α.), κ. Γιώργο Βασιλάκη, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου αντιδρά αυτή την περίοδο σαν ελατήριο, καθώς έχει περάσει σχεδόν μία δωδεκαετία τεράστιας συμπίεσης Έτσι έχει δημιουργηθεί ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων, που κουβαλούν πολλά χρόνια στις πλάτες τους και είναι ανάγκη να αντικατασταθούν από καινούργια. Ο κ. Βασιλάκης επισημαίνει μάλιστα, ότι εξαιτίας αυτής της επιτακτικής ανάγκης αποτελεί μονόδρομο η αύξηση των ταξινομήσεων καινούργιων Ι.Χ. τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας.

Δεν ανανεώνεται ο στόλος

Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός, ότι η χώρα μας κατέχει ένα τριπλό αρνητικό ρεκόρ στην Ευρώπη έχοντας τον πιο ηλικιωμένο στόλο Ι.Χ., φορτηγών και λεωφορείων. Αυτή τη στιγμή έχει φτάσει η μέση ηλικία των κυκλοφορούντων επιβατικών μοντέλων στην Ελλάδα τα 17,7 χρόνια και συνεχίζει να αυξάνεται, αφού η ανανέωση του στόλου γίνεται με το σταγονόμετρο. Στην Ευρώπη αναλογούν κατά μέσο όρο γύρω στις 25 πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ. ανά 1.000 κατοίκους, ενώ το ίδιο διάστημα αποσύρονται περίπου 23 παλαιά οχήματα. Στην πατρίδα μας αναλογούν 13 ταξινομήσεις καινούργιων Ι.Χ. ανά 1.000 κατοίκους και άλλες 7, δηλαδή σύνολο 20, από εισαγόμενα μεταχειρισμένα μοντέλα. Απέναντι σε αυτές τις 20 νέες ταξινομήσεις έχουμε 4 έως 5 αποσύρσεις, άρα μεγαλώνει ανεξέλεγκτα ο αριθμός των αυτοκινήτων και γερνάει ραγδαία ο στόλος με δραματικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία, την ατμοσφαιρική ρύπανση και την οδική ασφάλεια.

O ρόλος των ΚΤΕΟ

Αν εξετάσουμε αυτά τα δεδομένα σε βάθος τελευταίας εικοσαετίας, θα δούμε ότι στην Ευρώπη αυξήθηκε τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο ο στόλος των οχημάτων κατά 10% και στην Ελλάδα κατά 60%. Όλοι αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει αυτό για τις κορεσμένες ελληνικές πόλεις με την άναρχη δόμηση και την έλλειψη χώρων στάθμευσης.

Η κυκλοφορία κακοσυντηρημένων, άρα ρυπογόνων, ευπαθών και επικίνδυνων οχημάτων, έχει εξελιχθεί σε μάστιγα, για την οποία φταίνε σε μεγάλο βαθμό οι ανύπαρκτοι έλεγχοι από τις δημόσιες Αρχές στο δρόμο, αλλά και στα ΚΤΕΟ. Είναι χαρακτηριστικό, ότι στη Γερμανία κόβεται από τα ΚΤΕΟ περίπου το 30% των ελεγχόμενων οχημάτων και στην Ελλάδα με σαφώς πιο μεγάλης ηλικίας αυτοκίνητα μόλις το 4%. Σύμφωνα επίσης με στοιχεία της Τροχαίας, έχουμε κάθε ημέρα κατά μέσο όρο 5 μποτιλιασρίσματα στον Κηφισό, τα 3 από τα οποία οφείλονται σε κακοσυντηρημένα οχήματα που έμειναν στη μέση του δρόμου από βλάβη.

Δυστυχώς, αντί να δοθούν γενναία κίνητρα για τη μαζική ανανέωση του στόλου των οχημάτων με ταυτόχρονη απόσυρση παλαιότερων μοντέλων παρωχημένων προδιαγραφών, επιδοτείται -και με μάλιστα με ποσά έως 8.000 ευρώ- η αγορά ακριβών ηλεκτροκίνητων μοντέλων που απευθύνονται σε ένα πιο εύπορο κοινό. Επίσης δεν έχει γίνει κανένα ουσιαστικό βήμα για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και για την ανάπτυξη υποδομών μικροκινητικότητας, δικτύων ποδηλατοδρόμων, αποκλειστικών πεζόδρομων κλπ. Έτσι χρησιμοποιούμε σχεδόν για όλες τις μετακινήσεις μας αυτοκίνητα και τα εμφράγματα της κυκλοφορίας έχουν αποκτήσει πλέον χρόνιο χαρακτήρα, που θα χειροτερεύει με την αύξηση του στόλου των οχημάτων μέρα με την ημέρα.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
«Τρελή» πορεία: 75χρονος πήγαινε αντίθετα σε όλη την Αθήνα - Πρόστιμο 12.500 ευρώ
Tα best seller σε κάθε κατηγορία της ελληνικής αγοράς
Chevron Right