Το όνειρο πολλών οδηγών, να αφήνουν το αυτοκίνητό τους στην είσοδο ενός γκαράζ και από εκεί και μετά να αναλαμβάνει το όχημα να βρει μόνο του μία ελεύθερη θέση και να παρκάρει σε αυτή, έγινε πραγματικότητα χάρη στη συνεργασία της Bosch με τη Mercedes και τον γερμανικό οργανισμό τεχνικού ελέγχου της Ρηνανίας Βεστφαλίας. Η συγκεκριμένη τριάδα εξέλιξε το αυτοματοποιημένο σύστημα στάθμευσης ‘’Automated Valet Parking’’, με το οποίο μπορούν να κινηθούν αυτόνομα το οχήματα μέσα σε μεγάλα γκαράζ και να πραγματοποιήσουν όλη τη διαδικασία παρκαρίσματος χωρίς οδηγό στο τιμόνι τους.
Η υποδομή περιλαμβάνει εξελιγμένες κάμερες και αισθητήρες χώρου
Το αεροδρόμιο της Στουτγκάρδης έδωσε πρόσφατα για πρώτη φορά παγκοσμίως την άδεια χρήσης του συγκεκριμένου συστήματος αποκλειστικά για μοντέλα με τεχνολογία αυτονομίας επιπέδου 4. Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι τέτοιου είδους οχήματος επιτρέπεται να παρκάρουν στους χώρους στάθμευσης του γερμανικού αεροδρομίου χωρίς οδηγό στο τιμόνι τους, κάτι που συνιστά ορόσημο στην πορεία προς την καθιέρωση της ρομποτικής οδήγησης. Η έγκριση δόθηκε στις αρχές του 2023 από την αρμόδια Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Οχημάτων ΚΒΑ της Γερμανίας μετά από πολλά χρόνια δοκιμών και βελτιώσεων του συστήματος αυτόνομης οδήγησης. Πρόκειται για μία διαδικασία που διήρκησε επτά χρόνια και θα χρησιμεύσει ως πρότυπο για παρόμοια εγχειρήματα όχι μόνο στη Γερμανία, αλλά σε όλον τον κόσμο.
Μόνο οχήματα με αυτονομία επιπέδου 4 μπορούν να χρησιμοποιήσουν το «Automated Valet Parking»
Η Bosch εξέλιξε ένα σύστημα αισθητήρων και καμερών, που εγκαταστάθηκαν στους χώρους στάθμευσης του αεροδρομίου της Στουτγκάρδης και καταγράφουν τον περιβάλλοντα χώρο σε τρισδιάστατες εικόνες, οι οποίες αποστέλλονται στο λογισμικό του οχήματος. Εκεί συσχετίζονται μεταξύ τους όλα τα δεδομένα και γίνεται η επεξεργασία τους, ώστε να μπορεί να κινηθεί το όχημα με απόλυτη ασφάλεια μόνο του και χωρίς την παρέμβαση οδηγού. Το αυτόνομο όχημα αντιμετωπίζει ακόμη και δύσκολες καταστάσεις χωρίς πρόβλημα, για παράδειγμα φρενάρει μόνο του αν πεταχτεί κάποιο άλλο αυτοκίνητο μπροστά του και ακολούθως συνεχίζει την πορεία του, μόλις ‘’διαπιστώσει’’ ότι είναι ελεύθερη η διαδρομή. Αυτό ήταν και το μεγαλύτερο αγκάθι στην πορεία εξέλιξης του ‘’Automated Valet Parking’’, όπου χρειάστηκε πολύς χρόνος για την προσομοίωση ακόμη και των πιο απρόβλεπτων σεναρίων και την αποτελεσματική αντιμετώπισή τους.
Πολλαπλά οφέλη
Τα μόνα μοντέλα που μπορούν να κάνουν προς το παρόν χρήση των υποδομών αυτόνομης στάθμευσης στο πάρκινγκ του αεροδρομίου της Στουτγκάρδης είναι οι Mercedes S-Class και EQS με σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4 και το λογισμικό Park Pilot, που είναι συμβατό με τους αισθητήρες και τις κάμερες της Bosch, ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό τους και χρεώνεται περίπου 1.200 ευρώ. Σύμφωνα όμως με τη Mercedes και τη Bosch, μπορεί να προσαρμοστεί σύντομα η συγκεκριμένη τεχνολογία και να εφαρμοστεί και σε μοντέλα άλλων κατασκευαστών και κατηγοριών, αφού οι βασικές υποδομές (αισθητήρες, κάμερες, κλπ.) αφορούν κυρίως τον περιβάλλοντα χώρο και όχι το ίδιο το όχημα.
Η σήμανση για το σύστημα αυτόνομης στάθμευσης στο αεροδρόμιο της Στουτγκάρδης
Τα αυτόνομα συστήματα στάθμευσης προσφέρουν πολλά πλεονεκτήματα, όπως εξοικονόμηση χρόνου, αποφυγή μικροχτυπημάτων και απαλλαγή από το στρες, ενώ αξιοποιούν καλύτερα τις διαθέσιμες επιφάνειες. Έχει υπολογιστεί, ότι σε ένα χώρο στάθμευσης με λειτουργία αυτόνομου παρκαρίσματος βολεύονται 20% περισσότερα οχήματα σε σχέση με ένα συμβατικό γκαράζ. Να σημειώσουμε επίσης, ότι το αεροδρόμιο της Στουτγκάρδης έκανε μόνο την αρχή, αφού εντός του έτους θα επεκταθεί το σύστημα αυτόνομης στάθμευσης σε άλλα 15 γκαράζ της Γερμανίας, στα οποία θα προστεθούν πάνω από 100 τα επόμενα χρόνια.