Auto - Moto

Aστυπάλαια: Η «Πεταλούδα του Αιγαίου» πρότυπο αειφόρου ανάπτυξης

Δοκιμάζουμε στην Αστυπάλαια τις υπηρεσίες βιώσιμης κινητικότητας AstyGo και περιγράφουμε τον μετασχηματισμό της σε «πράσινο νησί».

Πριν σχεδόν τρία χρόνια ξεκίνησε ο όμιλος της Volkswagen στην Αστυπάλαια ένα εξαιρετικά καινοτόμο εγχείρημα με την πολύτιμη συνδρομή της ελληνικής αντιπροσωπείας Kosmocar – VW, των τοπικών και των αρμόδιων κυβερνητικών Αρχών, όπως επίσης και άλλων χορηγών εταιρειών του ιδιωτικού τομέα. Στόχος ήταν να γίνει το πανέμορφο νησί πρότυπο στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας, να δημιουργηθούν συνθήκες αειφόρου ανάπτυξης και να αποκτήσει στο μέλλον ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αναπτύχθηκε ένα ολιστικό πρόγραμμα μετακινήσεων με την εφαρμογή AstyMOVE, που απευθύνεται στους ντόπιους και τους επισκέπτες της ‘’Πεταλούδας του Αιγαίου’’, όπως ονομάζεται η Αστυπάλαια λόγω του χαρακτηριστικού της σχήματος.

iastymove1

Στην Αστυπάλαια υπάρχουν 20 δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Εύλογο λοιπόν το ενδιαφέρον μας να δούμε από κοντά, πώς λειτουργούν πλέον στην πράξη τα προγράμματα χρήσης αυστηρά ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο συγκεκριμένο νησί, αλλά και πώς μετασχηματίζεται σε μία οικολογική όαση με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στο αιγαιοπελαγίτικο τοπίο. Οι μόνιμοι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Αστυπάλαιας έχουν στη διάθεσή τους δύο υπηρεσίες κινητικότητας, την AstyGo για ενοικίαση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων και σκούτερ με το λεπτό και την ώρα και την AstyBus για την κοινή χρήση επίσης ηλεκτροκίνητων VW ID.Buzz, που λειτουργούν σαν mini bus με εικονικές στάσεις και αποτελούν πόλο έλξης τουριστών από όλον τον πλανήτη.

iastymove2

Τα ηλεκτρικά VW ID.Buzz λειτουργούν σαν mini bus.

Ταυτόχρονα τρέχει ένα πρόγραμμα γενναίων επιδοτήσεων έως και 29.000 ευρώ για τους κατοίκους , που επιλέγουν να αγοράσουν ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο της VW, όπως το e.up!, το ID.3 και το ID.4 ή ένα αντίστοιχης τεχνολογίας σκούτερ SEAT MO eScooter 125 ή απλά ένα ηλεκτρικό ποδήλατο. Δωρεά του ομίλου VW αποτελούν τα ηλεκτρικά περιπολικά της Ελληνικής Αστυνομίας, τα οχήματα του Λιμενικού Σώματος, των δημοτικών Αρχών και των υπηρεσιών του μικρού αεροδρομίου της Αστυπάλαιας. Επίσης κυκλοφορούν ήδη ένα ηλεκτρικό ταξί και ένα ασθενοφόρο και το επόμενο διάστημα θα αναλάβει υπηρεσία και άλλο ένα ηλεκτροκίνητο ασθενοφόρο VW e-Crafter. Τα ηλεκτρικά Ι.Χ. των κατοίκων έχουν ξεπεράσει τα 50, ενώ υπάρχουν πάνω από 20 δημόσια σημεία φόρτισης και πολλά ιδιωτικά, κυρίως στις τουριστικές μονάδες του νησιού.

iastymove3

Μεγάλη ζήτηση έχουν τα ευέλικτα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Φυσικά κάναμε δοκιμές με τις υπηρεσίες AstyMOVE που περιλαμβάνουν τις κατηγορίες AstyBUS για χρήση των ID. Buzz μέσω της εταιρίας K2 και AstyGO για χρήση eBike (Ducati Scrambler) ηλεκτρικών scooter ή ηλεκτρικών αυτοκινήτων που για την περίπτωσή μας ήταν ID.3 τα οποία απαρτίζουν έναν στόλο 8 αυτοκινήτων για car sharing. Όλες οι υπηρεσίες είναι διαχειριζόμενες (και χρεώσιμες σε λογικότατες τιμές) από το App AstyMOVE, μια ιδιότυπη εφαρμογή για smartphones η οποία όμως προϋποθέτει μια δαιδαλώδη εγγραφή, που…σηκώνει βελτίωση. Κινηθήκαμε στη Χώρα, το Λιβάδι και σε άλλα σημεία του νησιού και η αίσθηση της κλίμακας αυτού του project είναι μοναδική και παντού ορατή. Από τα αρκετά πλέον EV οχήματα μέχρι τους φορτιστές και κυρίως την αίσθηση ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει να γίνεται «κτήμα» των κατοίκων.

iastymove4

Η διαχείριση των αυτοκινήτων γίνεται με την εφαρμογή Astymove.

Ο μετασχηματισμός αφορά το συνολικό ενεργειακό σύστημα του νησιού, αφού δεν θα είχε νόημα η κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων που φορτίζονται από ‘’βρώμικη ενέργεια’’ με καύση μαζούτ, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα. Το 2024 θα έχει ολοκληρωθεί ένα υβριδικό σύστημα φωτοβολταϊκών πάνελ και μπαταριών δυναμικότητας 3,5 MW ανανεώσιμης ενέργειας, με το οποίο θα καλύπτονται 100% οι ανάγκες φόρτισης όλων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και πάνω από το 50% των συνολικών αναγκών της Αστυπάλαιας. Μέχρι το 2030 θα αναπτυχθούν και άλλα αντίστοιχα συστήματα παραγωγής ‘’πράσινης ενέργειας’’, μεταξύ των οποίων και μία δεύτερη ανεμογεννήτρια σε σημείο που θα συμφωνήσει η τοπική κοινωνία, ώστε να καλύπτονται οι συνολικές ανάγκες της ‘’Πεταλούδας του Αιγαίου’’ κατά τουλάχιστον 80% και πιθανότατα άνω του 90%.

iastymove5

Ηλεκτρικό περιπολικό της Ελληνικής Αστυνομίας στην Αστυπάλαια.

Οι κάτοικοι του νησιού ήταν αρχικά επιφυλακτικοί, μετά όμως από τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας το κλίμα έχει αντιστραφεί και τάσσονται αναφανδόν υπέρ του project Αστυπάλαια. Ως άμεσο όφελος αναγνωρίζουν την αύξηση του τουρισμού, αν και ο δήμαρχος Αστυπάλαιας Νίκος Κομινέας, υπογραμμίζει ότι δεν θέλουν να αλλάξουν τον αυθεντικό χαρακτήρα του νησιού τους και να μετατραπεί σε μία νέα Μύκονο. Επίσης, έχουν εγκατασταθεί μόνιμα στην Αστυπάλαια μερικές δεκάδες πολιτών από την Αυστρία, τη Γερμανία και την Ολλανδία, ενώ μένουν για κάποιους μήνες και αρκετοί τεχνολογικοί Nomads που συνεργάζονται με εταιρείες του εξωτερικού και απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα της τηλεργασίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Ρωσία: Πληροφορίες για έφοδο των Αρχών σε γραφεία της Wagner στην Αγ. Πετρούπολη
Η Wagner προκαλεί ανοιχτά τον Πούτιν: «Σε λίγο θα έχουμε νέο Πρόεδρο στη Ρωσία»
Chevron Right