Auto - Moto

Ηλεκτρικά SUV: Πώς έγινε η αντίφαση ευκαιρία

Τα ηλεκτρικά SUV έρχονται να αποκαταστήσουν την τιμή των αντίστοιχων συμβατικών μοντέλων, που κατηγορούνται ως ρυπογόνα.

Τα μοντέλα ελεύθερου χρόνου έχουν μπει στο στόχαστρο των οικολόγων, που τα κατηγορούν ότι με τις ογκώδεις διαστάσεις και βαριά αμαξώματά τους εμφανίζουν αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, άρα εκπέμπουν και περισσότερους ρύπους στην ατμόσφαιρα. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα μπορούσε να ‘’ξεπλύνει’’ τη ρετσινιά που συνοδεύει –ορισμένες φορές άδικα- τα SUV συμβατικής τεχνολογίας. Ταυτόχρονα θα μπορούσε να δώσει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στην ηλεκτροκίνηση, αφού oι κατηγορίες των Sports Utility Vehicles και των Crossover είναι οι δημοφιλέστερες στον πλανήτη και οι πωλήσεις τους αυξάνονται συνέχεια.

Τα ηλεκτροκίνητα SUV αποτελούν λοιπόν έναν χρυσό συμβιβασμό ανάμεσα στη ζήτηση που υπάρχει στην αγορά και στην ανάγκη για παραγωγή οχημάτων, τα οποία σέβονται το περιβάλλον. Επίσης λύνουν τα χέρια των εταιρειών αυτοκινήτου σε μία σειρά ζητημάτων. Για παράδειγμα, τα SUV απέχουν περισσότερο από το έδαφος, όμως τα ηλεκτρικά μοντέλα ενσωματώνουν τις μπαταρίες στα πατώματά τους και κρύβουν επιδέξια τον όγκο και τις διαστάσεις τους.

Ένα άλλο αγκάθι αποτελούν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες παραμένουν πανάκριβες εκτοξεύοντας την τιμή ενός ηλεκτρικού οχήματος στα ύψη. Για έναν κατασκευαστή είναι σε κάθε περίπτωση ευκολότερο να δικαιολογήσει την ακριβή τιμή για ένα ηλεκτροκίνητο SUV οικογενειακών προδιαγραφών, παρά για ένα μίνι ίδιας τεχνολογίας με πεδίο δράσης την πόλη και κύρια χρήση ως δεύτερο αυτοκίνητο. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο, ότι η μερίδα του λέοντος στα λανσαρίσματα νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανήκει στα SUV, ενώ αντιθέτως τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα πόλης σπανίζουν και απευθύνονται κυρίως σε μία κατηγορία αγοραστών lifestyle (όπως το Honda e και το ΜINI Electric), ώστε να δικαιολογούν τις τσουχτερές τιμές τους.

Τα συμβατικά SUV μεσαίας κατηγορίας καταναλώνουν σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας ΙΕΑ γύρω στο 20% περισσότερα καύσιμα από αντίστοιχα πεντάθυρα μοντέλα. Με τη μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα SUV θα γλιτώνουμε το 2040 πάνω από 300 εκατομμύρια λίτρα πετρελαίου την ημέρα και τους αντίστοιχους ρύπους από την καύση τους. Το όφελος για το περιβάλλον είναι λοιπόν μεγάλο στην περίπτωση αντικατάστασης ενός ογκώδους SUV συμβατικής τεχνολογίας από ένα ηλεκτροκίνητο, ενώ ελαττώνεται στις μικρότερες κατηγορίες.

Καθοριστική η προέλευση των μπαταριών

Μεγάλο ρόλο στο οικολογικό προφίλ ενός ηλεκτροκίνητου SUV παίζει επίσης η χώρα κατασκευής του και το κράτος όπου θα κυκλοφορεί. Οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων επιβαρύνουν το περιβάλλον με 65% έως 70% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αν παράγονται στις ΗΠΑ και στη Δυτική Ευρώπη, από ότι οι μπαταρίες κινεζικής κατασκευής. Οι μονάδες παραγωγής μπαταριών της LG Chem στην Κίνα, την Ιαπωνία και την Κορέα λειτουργούν κατά κύριο λόγο με φυσικό αέριο και άνθρακα, ενώ η Tesla για παράδειγμα χρησιμοποιεί ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές και εξοικονομεί τεράστιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα.

Ένα ηλεκτρικό SUV με ευρωπαϊκές ή αμερικανικές μπαταρίες ακόμη και μεγάλης χωρητικότητας μπορεί να έχει λοιπόν μικρότερο ή ίδιο ανθρακικό αποτύπωμα με ένα αντίστοιχης τεχνολογίας μικρό μοντέλο με κινέζικες, κορεάτικες ή ιαπωνικές μπαταρίες ιόντων λιθίου. Επίσης, το ποσοστό ενέργειας που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές διαφέρει ανά χώρα και διαμορφώνει σημαντικά τα οικολογικά οφέλη από τη χρήση ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου. Η μεγάλη χωρητικότητα των μπαταριών που τοποθετούνται στα ηλεκτροκίνητα SUV τις κάνει εξάλλου κατάλληλες για αξιοποίηση σε άλλους τομείς, π.χ. της βιομηχανίας, όταν ολοκληρώσουν τον κύκλο τους στο όχημα, ενώ συνεχίζουν να προσφέρουν υπηρεσίες στο περιβάλλον μέχρι την ανακύκλωσή τους στο τέλος του βίου τους.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Πώς θα αποκτήσεις μία Ford Mustang Mach-E με προνομιακούς όρους
Βόλος: Στη ΜΕΘ το κοριτσάκι που το δάγκωσε οχιά
Chevron Right