Η πανδημία έχει αναγκάσει τις Αρχές, σχεδόν κάθε γωνιά του πλανήτη, να λάβουν περιοριστικά μέτρα, προκειμένου ν’ αποκρούσουν η επέλαση του νέου κορονοϊού.
Το γεγονός έχει προκαλέσει οικονομική ύφεση, με τα εισοδήματα πολλών πολιτών να έχουν μειωθεί αισθητά. Παράλληλα, πολλοί είναι εκείνοι που δεν θέλουν να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), στην προσπάθειά τους να μειώσουν τον κίνδυνο μόλυνσης από τον SARS-CoV-2.
Έτσι, με την αβεβαιότητα που υπάρχει στην οικονομία και τον κίνδυνο στα ΜΜΜ, οι Ευρωπαίοι επιλέγουν να μην αγοράσουν καινούργια αυτοκίνητα (που σίγουρα είναι πιο ακριβά από τα μεταχειρισμένα) και στρέφονται σε παλιά μοντέλα, προκειμένου να συνδυάσουν τη λιτότητα και την προστασία από την Covid-19 εν μέσω πανδημίας.
Αυτό αναδεικνύουν τα στοιχεία της ερευνητικής εταιρείας IHS Markit και της ηλεκτρονικής αγοράς αυτοκινήτων AutoScout24, τα οποία έφερε στο φως της δημοσιότητας το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.
Η αύξηση του ενδιαφέροντος για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα δεν είναι καλή είδηση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τα δίκτυα μαζικής μεταφοράς αυτοκινήτων και το περιβάλλον, καθώς τα παλιά αυτοκίνητα με υψηλά ποσοστά ρύπων φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη ζήτηση από τα νέα ηλεκτρικά οχήματα.
Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, η μετάβαση από τις δημόσιες μεταφορές προς την ατομική κινητικότητα στην πανδημική εποχή αναμένεται να βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που επλήγησαν από πτώση 27% στις πωλήσεις νέων οχημάτων σε όλη την Ευρώπη τους πρώτους 10 μήνες του 2020.
Η ισχυρότερη από την αναμενόμενη ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και ιδιαίτερα την Κίνα τους τελευταίους μήνες βοήθησε τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να ανακάμψουν σε κάποιο βαθμό και να καλύψουν μέρος των απωλειών τους που σημειώθηκαν από την άνοιξη.
Ωστόσο, μια ανάλυση των δεδομένων ταξινόμησης αυτοκινήτων στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο που πραγματοποιήθηκε για το Reuters από την IHS Markit δείχνει επίσης ότι υπάρχει σημαντική στροφή προς τα παλαιότερα, μεταχειρισμένα οχήματα.
Στη Γαλλία, για παράδειγμα, η ανάλυση της IHS έδειξε ότι οι ταξινομήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αυξήθηκαν σχεδόν 16% το τρίτο τρίμηνο, ενώ οι πωλήσεις νέων οχημάτων μειώθηκαν περισσότερο από 5%. Επίσης, έδειξε ότι το 2020, τα οχήματα άνω των 15 ετών αποτελούσαν το υψηλότερο ποσοστό ταξινομήσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το 2019.
Υπήρξε ακόμη μεγαλύτερο άλμα στην Ισπανία, με τις εγγραφές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να φτάνουν σχεδόν το 25%, σύμφωνα με την IHS.
Η Sumauto, μέρος της ισπανικής εταιρείας μέσων μαζικής ενημέρωσης Vocento, δήλωσε στο Reuters ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων άνω των 20 ετών αυξήθηκαν κατά 25% στην Ισπανία από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο, ενώ εκείνες άνω των 15 ετών αυξήθηκαν κατά 16%.
Σε μια ανάλυση για το Reuters, η διαδικτυακή αγορά αυτοκινήτων AutoScout24, η οποία εξυπηρετεί την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Γερμανία, την Ιταλία και τις Κάτω Χώρες, δήλωσε ότι οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο για παλαιότερα αυτοκίνητα είχαν αυξηθεί από το καλοκαίρι.
Τα στοιχεία έδειξαν, για παράδειγμα, ότι από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, οι διαδικτυακές αναζητήσεις για οχήματα άνω των 20 ετών αυξήθηκαν κατά 80% στη Γαλλία, 77% στις Κάτω Χώρες και 59% στο Βέλγιο.
Ωστόσο, οι αγοραστές εξακολουθούν να αποφεύγουν τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με τον έμπορο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων OcasionPlus. Από τα 2.800 οχήματα που διαθέτει προς πώληση, μόνο έξι είναι ηλεκτρικά.
Εκτός από την πιθανή οπισθοδρόμηση σε φιλόδοξους ευρωπαϊκούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, υπάρχουν και άλλες, πιο μακροπρόθεσμες επιπτώσεις από τη διατήρηση πολύ παλαιών αυτοκινήτων στο δρόμο περισσότερο.
Τα παλαιότερα οχήματα με λιγότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας ενδέχεται να προκαλέσουν περισσότερα ατυχήματα και να οδηγήσουν σε υψηλότερα ασφάλιστρα, ανέφεραν οι ασφαλιστές, αν και αυτό θα χρειαστεί χρόνος για να εμφανιστεί στα στατιστικά στοιχεία.
Ο αριθμός των ατόμων που χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Ισπανία μειώθηκε κατά 92% τον Απρίλιο από τον ίδιο μήνα το 2019 και ήταν ακόμη 44% χαμηλότερος τον Σεπτέμβριο, αρκετούς μήνες μετά τη μείωση των εθνικών περιορισμών κλειδώματος.
Στη Βρετανία, πριν ξεκινήσει το τελευταίο κλείδωμα της χώρας στις αρχές Νοεμβρίου, η χρήση των σιδηροδρόμων ήταν περίπου το ένα τρίτο των επιπέδων του 2019, ενώ η χρήση προσωπικών αυτοκινήτων πλησίασε το 90%.
Τον Σεπτέμβριο, ο δήμαρχος του Λονδίνου Σαντίκ Καν ζήτησε πακέτο διάσωσης 5,7 δισ. λιρών για την εταιρεία που έχει αναλάβει τις δημοσιές μεταφορές της πόλης, καθώς οι αριθμοί επιβατών συνέχισαν να πέφτουν.
Η Γερμανία και η Γαλλία έχουν επίσης ενισχύσει οικονομικά τους κρατικούς σιδηροδρόμους τους.