Auto - Moto

Tα ΙΧ έχουν «πάρει» 250 κιλά τα τελευταία 20 χρόνια

SUV και ηλεκτροκίνηση πρόσθεσαν κιλά και πόντους στα σύγχρονα αυτοκίνητα.

Τα αυτοκίνητα που παράγονται στην Ευρώπη γίνονται ολοένα βαρύτερα και μεγαλύτερα. Πρόκειται για ένα γνωστό πρόβλημα, τα οποίο επιβεβαιώνεται με συγκεκριμένα στοιχεία σε μελέτη της γαλλικής εταιρείας οικονομικών συμβούλων, Inovev.

Η κύρια αιτία αυτής της εξέλιξης είναι η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για ογκώδη SUV, όπως επίσης η θέσπιση αυστηρότερων στάνταρ ασφαλείας που απαιτούν ενισχυμένα και πιο βαριά αμαξώματα. Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αφού τα μοντέλα τέτοιας τεχνολογίας εφοδιάζονται με μεγάλες μπαταρίες και ζυγίζουν συνήθως περισσότερο από τα αντίστοιχα συμβατικά.

Tα πιο δημοφιλή SUV

Σύμφωνα με την έρευνα της Inovev, το μέσο σημερινό Ι.Χ. ευρωπαϊκής κατασκευής είναι επτά εκατοστά ψηλότερο, δέκα εκατοστά πλατύτερο και 20 πόντους μακρύτερο από το μέσο αντίστοιχο επιβατικό όχημα του 2000. Οι αυξημένες διαστάσεις πρόσθεσαν φυσικά και βάρος στα σημερινά μοντέλα, που ζυγίζουν κατά μέσο όρο περίπου 1,5 τόνους, δηλαδή 20% περισσότερο σε σχέση με το 2000. Αυτή τη στιγμή κατέχουν τα SUV ένα μερίδιο της τάξης του 40% στο σύνολο της ευρωπαϊκής παραγωγής επιβατικών αυτοκινήτων, ενώ το μερίδιο των εξηλεκτρισμένων μοντέλων αγγίζει το 25%. Στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων του 2000 αντιστοιχούσε στα SUV ένα μικρό μερίδιο 3%, ενώ το 2022 εκτοξεύθηκε στο 46% με 5,2 εκατομμύρια πωλήσεις μοντέλων ελεύθερου χρόνου.

Τα 10 SUV με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη το 2022 ήταν τα εξής:

  • Volkswagen T-Roc (165.701 πωλήσεις)
  • Volkswagen Tiguan (137.476)
  • Peugeot 2008 (137.404)
  • Tesla Model Y (135.461)
  • Hyundai Tucson (133.223)
  • Ford Puma (129.035)
  • Renault Captur (128.898)
  • Dacia Duster (122.329)
  • Ford Kuga (120.387)
  • Kia Sportage (118.943)

Ακόμη υψηλότερες πωλήσεις κατέγραψαν τα SUV πέρυσι στις ΗΠΑ και στην Κίνα με 7,6 και 11,2 εκατομμύρια ταξινομήσεις. Με βάση τον βομβαρδισμό νέων μοντέλων ελεύθερου χρόνου από την πλευρά των κατασκευαστών, εκτιμάται ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα αυξηθούν οι παγκόσμιες ετήσιες πωλήσεις SUV από 32 στα 35 εκατομμύρια μονάδες.

Αυτό έχει αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον, καθώς οι παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα SUV άγγιξαν πέρυσι το ένα δισεκατομμύριο τόνους. Αν συγκροτούσαν μάλιστα όλα τα οχήματα ελεύθερου χρόνου ένα ανεξάρτητο κράτος, τότε θα κατατασσόταν στην έκτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης με τις πιο ρυπογόνες χώρες.

icompare2.jpg

Η ζήτηση για SUV θα συνεχιστεί και στο μέλλον.

Η τάση για μεγαλύτερα και βαρύτερα αυτοκίνητα έχει εμφανιστεί εδώ και αρκετά χρόνια, ωστόσο η αυξημένη ζήτηση για SUV δεν οφείλεται στις εκτός δρόμου δυνατότητές τους, αλλά επειδή ο μέσος πελάτης νιώθει πιο άνετα και πιο ασφαλής μέσα σε τέτοιου είδους μοντέλα.

Επίσης, η κοινωνική και οικονομική άνοδος του μέσου ευρωπαίου πολίτη συνδυάζεται συχνά και με ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο, όταν φτάσει η ώρα της αγοράς ενός καινούργιου Ι.Χ. Οι μεγαλύτερες διαστάσεις των σύγχρονων αυτοκινήτων πονοκεφαλιάζουν εκτός των άλλων και τους πολεοδόμους, καθώς οι λωρίδες κυκλοφορίας και οι θέσεις στάθμευσης έχουν αρχίσει και γίνονται πολύ στενές, κυρίως για τα τζιποειδή. Σε μερικές χώρες άλλαξαν μάλιστα τις προδιαγραφές των θέσεων στάθμευσης στα πάρκινγκ και τις έκαναν 15 εκατοστά πιο πλατιές, προκειμένου να μη βγαίνουν εκτός των ορίων τους οι σύγχρονοι δεινόσαυροι της ασφάλτου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Κλέαρχος Μαρουσάκης: Κακά μαντάτα για την Πρωτομαγιά - Σε ποιες περιοχές θα βρέχει
Πήλιο: Έκοψε κομμάτι από τη μύτη του γείτονά του για τα… σκουπίδια
Chevron Right