Oι κινητήρες εσωτερικής καύσης εκπέμπουν καυσαέρια, τα οποία ωστόσο δεν είναι ορατά. Αν όμως βγαίνει από την εξάτμιση του αυτοκινήτου μας λευκός, γαλάζιος ή μαύρος καπνό, τότε θα πρέπει να ψάξουμε για την αιτία, χωρίς να σημαίνει οπωσδήποτε ότι έχει πάθει το όχημα κάποια βλάβη. Ας δούμε λοιπόν, πώς ερμηνεύεται καθένα από αυτά τα τρία χρώματα των καυσαερίων και τι μπορεί να σημαίνουν στην πράξη.
Λευκός καπνός
Για τον λευκό καπνό μπορεί να υπάρχουν διάφοροι λόγοι. Όταν βγαίνουν από την εξάτμιση ενός αυτοκινήτου λευκοί καπνοί και συννεφάκια τον χειμώνα, είναι συνήθως ακίνδυνοι, εφόσον σταματούν μετά από λίγη ώρα. Οι καπνοί οφείλονται σε αυτή την περίπτωση στην υγρασία και όταν ζεσταθεί και στεγνώσει η εξάτμιση, τότε εξαφανίζεται και το λευκό συννεφάκι.
Λευκός καπνός συνέχεια
Αν βγαίνει συνεχώς λευκός καπνός από την εξάτμιση, τότε είναι πιθανόν να έχει καεί η φλάντζα κεφαλής του κινητήρα. Σε αυτή την περίπτωση, εισχωρεί νερό στους θαλάμους καύσης και έτσι προκύπτει διαρκώς λευκός καπνός, οπότε πρέπει να γίνει άμεσα αλλαγή τσιμούχας με καινούργια. Επίσης, ο συνεχής λευκός καπνός από την εξάτμιση μπορεί να οφείλεται σε χαλασμένο μπουζί.
Μαύρος καπνός
Τα μαύρα καυσαέρια αποτελούν συχνά ένδειξη ατελούς καύσης του κινητήρα. Πιθανές αιτίες για κάτι τέτοιο είναι τα ελαττωματικά μπουζί, χαλασμένος αισθητήρας Λάμδα ή κακή ρύθμιση του συστήματος ανάφλεξης. Αν επισκεφθούμε άμεσα το συνεργείο, μόλις διαπιστώσουμε ότι βγαίνουν μαύροι καπνοί από την εξάτμιση, τότε είναι μεγάλη η πιθανότητα να μας κοστίσει φθηνά η επισκευή.
Γαλάζιος καπνός
Ο γαλάζιος καπνός σημαίνει κατά πάσα πιθανότητα, ότι ο κινητήρας του οχήματος καίει λάδια. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορες αιτίες, όπως -μεταξύ άλλων- οι εξής:
Περισσότερο λάδι στον κινητήρα από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο.
Λανθασμένη μέτρηση της στάθμης του λαδιού. Αν μετρήσουμε για παράδειγμα το λάδι με ζεστό κινητήρα, θα φανεί λιγότερο από το κανονικό και εφόσον συμπληρώσουμε λιπαντικό, θα έχει το μοτέρ υπερβολική ποσότητα λαδιού. Γι αυτό και συνιστάται να γίνεται η μέτρηση της στάθμης του λαδιού καμιά δεκαριά λεπτά, αφ’ ότου έχουμε σβήσει τον κινητήρα.
Φθαρμένα δαχτυλίδια εμβόλων. Η φθορά τους επιτρέπει την εισροή του λαδιού στους θαλάμους καύσης, οπότε βγαίνει από την εξάτμιση γαλάζιος καπνός. Η βλάβη μπορεί να διαγνωστεί με ακρίβεια με τη μέτρηση της συμπίεσης των κυλίνδρων, ενώ η επισκευή είναι αρκετά χρονοβόρα και κοστίζει σχετικά ακριβά.
Χαλασμένη τσιμούχα στο καπάκι του κινητήρα. Αυτό το καταλαβαίνουμε, αν ανοίξουμε το καπάκι του κάρτερ του λαδιού και δούμε, ότι έχει σχηματιστεί αφρός καφέ/λευκού χρώματος.
Όπως προαναφέραμε, αυτές είναι οι πιθανές αιτίες της εμφάνισης λευκού, γαλάζιου ή μαύρου καπνού από την εξάτμιση. Ακριβή διάγνωση μπορεί να κάνει πάντως μόνο ένα συνεργείο με έμπειρους μηχανικούς αυτοκινήτων και τις ανάλογες συσκευές ελέγχου.