Με δρακόντειες ποινές τιμωρούνται σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες οι οδηγοί, που αναπτύσσουν ταχύτητες πολύ πάνω από τα προβλεπόμενα όρια και βρίσκονται υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών. Σε κάποιες περιπτώσεις προβλέπεται –μεταξύ άλλων- η κατάσχεση, η δήμευση και η καταστροφή του οχήματος, όπως επίσης η φυλάκιση των ασυνείδητων οδηγών. Μία τέτοια περίπτωση είχαμε για παράδειγμα πέρυσι, όταν συνελήφθη ένας Γερμανός μετά από κυνηγητό της ελβετικής αστυνομίας να οδηγεί με ταχύτητα 200 χλμ./ώρα, οπότε κατέληξε για ένα χρόνο στη φυλακή. Επίσης τον Ιούλιο του 2023 πιάστηκε από τα ραντάρ της δανέζικης αστυνομίας ένας 19χρονος να οδηγεί με ταχύτητα 182 χλμ./ώρα σε περιοχή με όριο τα 80 χλμ./ώρα, οπότε κατασχέθηκε επιτόπου το Ι.Χ. του. Ανάλογα δραστικά μέτρα εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες, στις οποίες θα προστεθούν από τον Μάρτιο του 2024 η Αυστρία και η Πολωνία.
Η Ιταλία τιμωρεί εδώ και χρόνια παραδειγματικά τους οδηγούς αυτοκινήτων και τους μοτοσικλετιστές με ποσοστά αλκοόλης άνω του 1,5 ‰ στο αίμα τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις κατάσχεται το όχημα, εφόσον ανήκει στον παραβάτη τον οδηγό και στη συνέχεια βγαίνει σε δημοπρασία. Αν δεν είναι ο απείθαρχος οδηγός ιδιοκτήτης του οχήματος, τότε αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα το δίπλωμα οδήγησής του, τιμωρείται με πρόστιμο 1.500 έως 6.000 ευρώ και σε ακραίες περιπτώσεις οδηγείται στη φυλακή για έξι έως 12 μήνες. Τα ιταλικά δικαστήρια μπορούν να διατάξουν την κατάσχεση ενός αυτοκινήτου και αν είχε καταναλώσει ο οδηγός του ναρκωτικές ουσίες, ενώ στους αναβάτες μοτοσικλετών που δεν φορούν κράνος ευρωπαϊκών προδιαγραφών ECE 22 μπορεί να επιβληθεί η απαγόρευση χρήσης του δικύκλου για μερικές εβδομάδες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, φυλάσσεται η μοτοσικλέτα σε πάρκινγκ των αστυνομικών τμημάτων ή σε ειδικά επιλεγμένα γκαράζ, π.χ. ξενοδοχείων, κλπ.
Φυλάκιση χωρίς αναστολή στην Ελβετία
Πολύ αυστηρά είναι τα πράγματα και στην Ελβετία, όπου η υπερβολική ταχύτητα (100 χλμ./ώρα αντί 50 χλμ./ώρα εντός πόλης και 80 χλμ./ώρα πάνω από το όριο στους αυτοκινητοδρόμους) τιμωρείται με τουλάχιστον ένα μήνα φυλάκιση χωρίς δυνατότητα εξαγοράς ή αναστολής. Επίσης το όχημα μπορεί να κατασχεθεί σε κάθε περίπτωση, ακόμη δηλαδή και αν δεν ανήκει στον παραβάτη οδηγό, ενώ το δικαστήριο αποφασίζει, αν θα βγει στη συνέχεια σε δημοπρασία ή αν θα καταλήξει στην πρέσα και θα καταστραφεί.
Η Αυστρία θα εφαρμόσει το μέτρο της κατάσχεσης οχημάτων από τον Μάρτιο του 2024 και θα αφορά ακραίες παραβάσεις των ορίων ταχύτητας κατά 80 χλμ./ώρα εντός πόλης και κατά 90 χλμ./ώρα εκτός αστικού περιβάλλοντος. Για τους υπότροπους οδηγούς ισχύουν οι δρακόντειες ποινές όταν αναπτύσσουν ταχύτητες 60 και 70 χλμ./ώρα πάνω από τα όρια εντός και εκτός πόλης. Αν βγει το όχημά τους στο σφυρί, τότε καταλήγει το 70% των εσόδων της δημοπρασίας στο αυστριακό ταμείο οδικής ασφάλειας και το υπόλοιπο 30% στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση για άλλους σκοπούς.
Στη Δανία χρησιμοποιούν για τις ακραίες παραβάσεις ταχύτητας την έκφραση ‘’Vanvidsbilisme’’, δηλαδή ‘’Τρελή Οδήγηση’’, η οποία αναφέρεται σε οδηγούς που κινούνται με διπλάσια ταχύτητα από την επιτρεπόμενη (π.χ. με 100 χλμ./ώρα σε περιοχή με όριο 50 χλμ./ώρα) ή με πάνω από 220 χλμ./ώρα, ανεξαρτήτως του ισχύοντος ορίου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως επίσης σε σοβαρά δυστυχήματα με εμπλοκή μεθυσμένου οδηγού, προβλέπεται η δήμευση του οχήματος. Οι Δανοί εφαρμόζουν με συνέπεια τις συγκεκριμένες διατάξεις του Κ.Ο.Κ. τους, με αποτέλεσμα να έχουν κατασχέσει από τον Απρίλιο του 2021 έως τον Μάρτιο του 2023 σχεδόν 2.000 αυτοκίνητα (για την ακρίβεια, 1902).
Στις 14 Μαρτίου 2024 θα τεθεί και στην Πολωνία μία διάταξη σε ισχύ, σύμφωνα με την οποία θα κατάσχεται αυτόματα το όχημα, αν διαπιστωθεί ποσότητα αλκοόλ άνω του 1,5 ‰ στο αίμα του οδηγού ή ακόμη και από ποσοστό 0,5 ‰, εφόσον έχει προκαλέσει τροχαίο ατύχημα ή υπήρξε υπότροπος εντός 24 μηνών.
Στην Ελλάδα προβλεπόταν στο παρελθόν η κατάσχεση αυτοκινήτων για ακραίες παραβιάσεις του Κ.Ο.Κ., μάλιστα για τις μοτοσικλέτες αρκούσε ως αιτία η υπερβολική ηχορύπανση λόγω αφαίρεσης των εξατμίσεων, κλπ. Σήμερα προβλέπεται η κατάσχεση και δήμευση ενός οχήματος μόνο για οφειλές προς τρίτους (Δημόσιο, άλλους ιδιώτες, τραπεζικά ιδρύματα, κλπ.). Το ίδιο ισχύει επίσης για τους υπότροπους εκμισθωτές μοτοσικλετών και οχημάτων σε πρόσωπα χωρίς την απαιτούμενη άδεια οδήγησης.