Την πόρτα της Αττικής χτυπάει ο χιονιάς και ο κρατικός μηχανισμός προετοιμάζεται για να αντιμετωπίσει τα όποια προβλήματα παρουσιαστούν. Ωστόσο, δεν είναι μόνο η κρατική μηχανή που πρέπει να είναι έτοιμη αλλά και οι οδηγοί που θα κυκλοφορήσουν σε συνθήκες χιονόπτωσης. Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία όλα τα αυτοκίνητα οφείλουν να είναι εφοδιασμένα με αλυσίδες χιονιού. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται πρόστιμο 80 ευρώ.
Το κόστος
Οι οικονομικότερες αλυσίδες της αγοράς ξεκινούν από μερικές δεκάδες ευρώ και μπορούν να φτάσουν αρκετά πάνω από τα 200 ευρώ.
Η τιμή της εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως το μέγεθος του ελαστικού ή τον τύπο της αλυσίδας.
Σε γενικές γραμμές οι αλυσίδες που πληρούν τα χαρακτηριστικά που επιβάλει η νομοθεσία ξεκινούν από 20-30 ευρώ, ενώ το ταβάνι τους είναι αρκετά υψηλότερο.
Σημειώνεται πως τους τελευταίους μήνες οι τιμές παρουσιάζουν διακυμάνσεις ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι αυξήσεις στην τιμή συμπίπτουν χρονικά με τις ανακοινώσεις των μετεωρολόγων για έλευση κύματος χιονιά με ότι μπορεί αυτό να σημαίνει.
Για παράδειγμα:
- Αντιολισθητικές Χιονοκουβέρτες για Επιβατικό Αυτοκίνητο 2τμχ. Στις 2 Φεβρουαρίου κόστιζαν 19,1 ευρώ ενώ στις 3 Φεβρουαρίου 21,70 ευρώ.
- Σε μία πιο κραυγαλέα περίπτωση αντιολισθητικές Αλυσίδες με Πάχος 9mm για Επιβατικό Αυτοκίνητο 2τμχ την 1η Φεβρουαρίου κόστιζαν 88 ευρώ και στις 3/2 119,90 ευρώ.
- Χιονοκουβέρτες για Επιβατικό Αυτοκίνητο 2τμχ (Για χρήση σε αυτοκίνητα, SUV και 4×4) Σήμερα πωλούνται έναντι 60 ευρώ (δεν περιλαμβάνονται έξοδα αποστολής) Οι ίδιες αλυσίδες το Νοέμβριο του 2022 πωλούνταν έναντι 48 ευρώ.
- Χιονοκουβέρτες για Επιβατικό Αυτοκίνητο 2τμχ Σήμερα πωλούνται έναντι 29,5 ευρώ (δεν περιλαμβάνονται έξοδα αποστολής) Οι ίδιες αλυσίδες τον Νοέμβριο του 2022 πωλούνταν 31,4 ευρώ.
- Αντιολισθητικές Αλυσίδες με Πάχος 12mm για Επιβατικό Αυτοκίνητο 2τμχ Το εν λόγω προϊόν πωλείται έναντι 35 ευρώ (δεν περιλαμβάνονται έξοδα αποστολής) Οι ίδιες αλυσίδες στις 8 Νοεμβρίου κόστιζαν 27,5 ευρώ και στις 14 Νοεμβρίου 32,97 ευρώ.
Ποιοι τύποι αντιολισθητικών μέσων υπάρχουν
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες χωρίζονται σε 4 κατηγορίες που καθορίζονται από διαφορετικούς παράγοντες.
Σύμφωνα με τη σελίδα σύγκρισης τιμών, Skroutz οι κατηγορίες αντιολισθητικών αλυσίδων είναι τέσσερις.
Αντιολισθητικές αλυσίδες
Αυτός ο τύπος αλυσίδων είναι ο πιο γνωστός στο ευρύ κοινό, καθώς ήταν ο πρώτος τύπος αντιολισθητικών μέσων που εφευρέθηκε το 1904 από τον Αμερικανό Harry D. Weed. Οι αλυσίδες χιονιού αυτού του τύπου είναι κατασκευασμένες με κρίκους από γαλβανισμένο ατσάλι και διαθέτουν μεγάλη αντοχή κατά τη χρήση. Χρειάζονται συχνό καθάρισμα από το αλάτι και τον πάγο, έτσι ώστε να διατηρούνται σε άριστη κατάσταση και να είναι πλήρως λειτουργικές. Επίσης, η τοποθέτησή τους είναι σχετικά εύκολη αλλά είναι απαραίτητο να τις έχεις δοκιμάσει από πριν, έτσι ώστε να έχεις εξοικειωθεί με τη διαδικασία τοποθέτησης.
Πλεονεκτήματα: Η απόδοσή τους ακόμα και σε σφοδρές χιονοθύελλες, η αξιοπιστία τους και το χαμηλό κόστος αγοράς. Μειονεκτήματα: Οι κραδασμοί που προξενούν κατά τη χρήση τους και η σχετικά δύσκολη διαδικασία τοποθέτησης.
Χιονοκουβέρτες ή Υφασμάτινες αλυσίδες χιονιού
Τον πιο εύκολο τρόπο τοποθέτησης από όλα τα υπόλοιπα αντιολισθητικά μέσα, τον έχουν οι χιονοκουβέρτες. Είναι κατασκευασμένες από ανθεκτικό ύφασμα ειδικής σχεδίασης, το οποίο καλύπτει τα ελαστικά του αυτοκινήτου. Προσφέρουν αποτελεσματική πρόσφυση στο μαλακό χιόνι αλλά και τον πάγο, αυξάνοντας την τριβή. Η σχεδίασή τους τις κάνει αθόρυβες κατά τη χρήση. Χρησιμοποιούνται συνήθως σε ήπιες χιονοπτώσεις, σε χαμηλωμένα επιβατικά αυτοκίνητα αλλά και σε αυτά που διαθέτουν χαμηλό προφίλ ελαστικών.
Πλεονεκτήματα: Η εύκολη τοποθέτηση, η απόδοση σε φρέσκο χιόνι και πάγο, καθώς και η αθόρυβη λειτουργία. Μειονεκτήματα: Η χρήση τους ενδείκνυται μόνο σε ήπιες χιονοπτώσεις. Επίσης, φθείρονται σχετικά γρήγορα σε περίπτωση που χρησιμοποιηθούν εκτός πάγου ή χιονιού π.χ σε στεγνή άσφαλτο, χώμα κ.α.
Αντιολισθητικές Αλυσίδες Τύπου Αράχνης:
Αυτός ο τύπος αντιολισθητικών αλυσίδων διαθέτει όλα τα πλεονεκτήματα των απλών αλυσίδων και των αλυσίδων τύπου “Κουβέρτας”, με τη μόνη διαφορά πως χρειάζονται μια προεργασία πριν τη χρήση. Για την τοποθέτησή τους, χρειάζεται να υπάρχει πάνω στη ζάντα ένα σταθερό τμήμα, συνήθως ένα ειδικό μπουλόνι ή βάση, το οποίο θα πρέπει να είναι τοποθετημένο από την αρχή. Έχουν μεγάλη αντοχή κι εξασφαλίζουν αποτελεσματική πρόσφυση.
Πλεονεκτήματα: Η πρακτικότητα και η ανθεκτικότητά τους στον χρόνο. Μειονεκτήματα: Το υψηλό κόστος αγοράς.
Αντιολισθητικές Δέστρες:
Πρόκειται για πλαστικές δέστρες που συγκρατούνται πάνω στην ζάντα του αυτοκινήτου με ειδικούς ιμάντες και ελάσματα. Δένουν και “αγκαλιάζουν” το πέλμα του ελαστικού και αυξάνουν την πρόσφυση του. Είναι κατάλληλες για περιστασιακή χρήση και δεν ενδείκνυνται για χρήση σε συνθήκες βαριάς χιονόπτωσης.
Πλεονεκτήματα: Η εύκολη τοποθέτηση τους, η πρακτικότητα και το χαμηλό κόστος αγοράς. Μειονεκτήματα: Η περιστασιακή χρήση τους και η μη αποδοτικότητά τους σε συνθήκες βαριάς χιονόπτωσης.
Πόσο είναι το πρόστιμο για όποιον δεν έχει αλυσίδες
Όπως ορίζεται στο ΦΕΚ:
- Το πρόστιμο είναι 80 ευρώ
- Αν το όχημα δεν είναι εφοδιασμένο με τις ζώνες ασφαλείας που προβλέπονται το πρόστιμο είναι 200 ευρώ
Οι οδηγοί θα πρέπει επίσης:
- να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά εφόσον το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές οι οποίες αναφέρονται στις αποφάσεις της παρ. 3.
- να γνωρίζουν τον τρόπο τοποθέτησης και λειτουργίας των αντιολισθητικών που βρίσκονται στα οχήματά τους, για να είναι εξασφαλισμένη η ορθή χρήση τους και η εκπλήρωση του σκοπού της παρ. 1.
- να προσαρμόζουν την οδήγησή τους, όταν χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και τις προδιαγραφές των οχημάτων και των αντιολισθητικών, με γνώμονα την προάσπιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Ποιες οι απαραίτητες τεχνικές προδιαγραφές
Ως ειδικά ελαστικά (χιονολάστιχα) νοούνται τα ελαστικά για χρήση σε συνθήκες χιονόπτωσης δηλαδή εκείνα που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου όπως υφίσταται στο Προσάρτημα 1 του Παραρτήματος 7 του Κανονισμού 117 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ ΗΕ) και χαρακτηριστικό M+S.
Αναλυτικά:
1. Τα αντιολισθητικά είναι κατάλληλα για το συγκεκριμένο όχημα και τις διαστάσεις των ελαστικών στις οποίες τοποθετούνται.
2. Τα αντιολισθητικά τοποθετούνται:
Και στα δυο ελαστικά του κινητήριου άξονα του οχήματος. Εφόσον το όχημα διαθέτει κίνηση σε παραπάνω από έναν άξονα, τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του εργοστασίου κατασκευής του οχήματος. Εφόσον δεν υφίστανται οδηγίες και είναι διαθέσιμο μόνο ένα ζευγάρι αντιολισθητικών, τα αντιολισθητικά τοποθετούνται στον εμπρόσθιο άξονα. Αν υπάρχει και δεύτερο ζευγάρι, αυτά τοποθετούνται ταυτόχρονα και στον οπίσθιο άξονα. Εφόσον το όχημα διαθέτει διπλά ελαστικά στον κινητήριο άξονα (4 ελαστικά στον άξονα) τα αντιολισθητικά τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή οχήματος ή αν δεν υφίστανται τέτοιες, στα εξωτερικά ελαστικά της κάθε πλευράς. Σε κατάλληλο και ασφαλές σημείο του οδικού δικτύου που δεν δημιουργεί εμπόδια στην οδική κυκλοφορία λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. (π.χ. προειδοποιητικό τρίγωνο σε ικανή απόσταση). Άμεσα μόλις ο οδηγός αντιληφθεί ότι το οδόστρωμα είναι ολισθηρό και όχι αφού ακινητοποιηθεί ή εκτραπεί το όχημα λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος.
3. Τα αντιολισθητικά, ευρίσκονται στο όχημα σε μέρος κατάλληλο και προσιτό για την άμεση και ευχερή χρησιμοποίησή τους σε περίπτωση ανάγκης. Εφόσον για την τοποθέτησή τους απαιτούνται ειδικά εργαλεία, αυτά πρέπει να ευρίσκονται στο όχημα. Η συσκευασία ή το κυτίο που περιέχει τα αντιολισθητικά πρέπει να αναφέρουν τις διαστάσεις των ελαστικών για τα οποία είναι κατάλληλα ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς η συμβατότητά τους με το όχημα που τα φέρει.
4. Τα αντιολισθητικά, για να είναι αποτελεσματική η χρήση τους, με ευθύνη των ιδιοκτητών και των οδηγών των αυτοκινήτων, είναι πάντοτε σε άριστη κατάσταση και ορθά συντηρημένα σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή τους.