Το θέμα με την απόσυρση των αυτοκινήτων ξεκίνησε από ένα δημοσίευμα και στη συνέχεια επιβεβαιώθηκε από τον υπουργό Οικονομικών Απ. Βεσυρόπουλο.
Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουν όσοι ενδιαφέρονται να αλλάξουν ΙΧ και να αποσύρουν το παλιό όχημα, είναι ότι ακόμη τίποτα δεν είναι σίγουρο.
Καταρχήν είναι άγνωστο πότο θα ξεκινήσει το πρόγραμμα της απόσυρσης. Οι επίσημες δηλώσεις το τοποθετούν κάπου μέσα στο 2020.
Το δεύτερο, εξίσου σημαντικό, είναι τα κίνητρα και ποια αυτοκίνητα θα αφορά.
Όπως φαίνεται από τις επίσημες δηλώσεις δεν αποκλείεται η νέα απόσυρση να αφορά μόνο την αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων.
Ειδικά για την πρώτη περίπτωση, για τα καθαρά ηλεκτρικά τα προβλήματα είναι πολλά, αφού δεν υπάρχει δίκτυο για φόρτιση των αυτοκινήτων.
Για παράδειγμα φανταστείτε τι θα γίνει στις πολυκατοικίες αν ένας ένοικος βάλει το αμάξι του σε μια κοινόχρηστη παροχή για να πάρει ρεύμα… Ξεσηκωμός…
Επίσης φανταστείτε ένα καλώδιο να βγαίνει από το μπαλκόνι για να φτάσει στο αυτοκίνητο…
Προφανώς αυτά δεν γίνονται και θα πρέπει να υπάρξει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο για την φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και βεβαίως, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό, σταθμοί φόρτισης στο δρόμο και ειδικές θέσεις στάθμευσης.
Σε κ΄θε περίπτωση πάντως όλα δείχνουν ότι κίνητρα για την αντικατάσταση των αυτοκινήτων παλαιάς ρυπαντικής τεχνολογίας και την αγορά καινούργιων φιλικών προς το περιβάλλον εξετάζει η κυβέρνηση.
Η κυβέρνηση προωθεί συγκεκριμένα την αντικατάσταση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων πριμοδοτώντας όσους θέλουν να αποκτήσουν καινούργιο, αφού, όπως αναφέρει ο αρμόδιος επί των Μεταφορών υπουργός Κώστας Αχ. Καραμανλής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να προσαρμόσει τα τέλη κυκλοφορίας με τους ρύπους των αυτοκινήτων. Οσους περισσότερους ρύπους εκπέμπει ένα αυτοκίνητο, τόσο αυξημένα τέλη κυκλοφορίας θα έχει.
Οι κ.κ. Καραμανλής και Χρ. Σταϊκούρας πρόκειται να συναντηθούν αυτή την εβδομάδα για να εξετάσουν από κοινού τα κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων και της αγοράς νέων φιλικών προς το περιβάλλον. Το υπουργείο Μεταφορών απέστειλε προτάσεις για τα κίνητρα, που περιλαμβάνουν μείωση της φορολογίας και επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Με τη σημείωση ότι ενώ στην Ευρώπη ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων είναι 4-5 χρόνια, στη χώρα μας ξεπερνά τα 12 έτη.
Παράλληλα το υπουργείο Μεταφορών προτείνει κίνητρα για την εισαγωγή φτηνών και ποιοτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Ολόκληρη η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλάζει με νομοσχέδιο που έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή.
Το νέο μέτρο της αγοράς αυτοκινήτων με μειωμένους ρύπους δεν θα έχει καμία σχέση με τα παλαιότερα μέτρα προηγούμενων κυβερνήσεων που ακολουθούσαν τη μέθοδο της απόσυρσης, αφού η τωρινή κυβέρνηση, για να ενθαρρύνει τους πολίτες στην αγορά νέων οχημάτων, προβάλλει τη μείωση της φορολογίας και την επιδότηση από τα κοινοτικά κονδύλια, η οποία όμως θα πρέπει να συμφωνηθεί και με τους θεσμούς.
Το νέο προγραμμα για απόσυρση ΙΧ και τα κίνητρα
Στ νέο πρόγραμμα εξετάζεται αυτόχρονη γενναία μείωση στα τέλη ταξινόμησης νέων αυτοκινήτων.
Παράλληλα, η κυβέρνηση σχεδιάζει φοροελαφρύνησεις και χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας για νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα.
Επιπλέον, κίνητρα θα παρέχονται και για άλλα καύσιμα ενώ κάτω από την ομπρέλα των νέων ρυθμίσεων θα μπουν και τα εταιρικά αυτοκίνητα.
Το παλιό πρόγραμμα απόσυρσης
Άλλωστε ο στόλος των ΙΧ στην Ελλάδα είναι γηρασμένος.
Κατά καιρούς το εληνικό δημόσιο έδινε κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων.
Κίνητρα για απόσυρση αυτοκινήτων έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν.
Τότε το μέτρο απόσυρσης αυτοκινήτου αφορά αποκλειστικά τα οχήματα με πρώτη ταξινόμηση έως και την 31η Δεκεμβρίου 2001.
Το όφελος που κέρδιζε ο κάθε ιδιοκτήτης από την απόσυρση ήταν εξαιρετικά μεγάλο, καθώς κέρδισε έκπτωση από 50% έως και 100% από το τέλος ταξινόμησης ενός καινούργιου οχήματος με βάση τον κυβισμό.
Συγκεκριμένα το παλιό πρόγραμμα απόσυρσης προέβλεπε:
-Έως 300 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου μέχρι 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας έως 6.000 ευρώ.
-Έως 960 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 901 μέχρι 1.400 κυβικά και φορολογητέας αξίας έως και 8.000 ευρώ.
-Έως 1.430 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 1.401 μέχρι και 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 11.000 ευρώ.
-Έως και 2.800 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτων από 1.601 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 14.000 ευρώ.